686 läst ·
3 svar
686 läst
3 svar
Hur får man liggande fasadpanel att liva runt knutar enkelt?
Hej!
Jag håller på att montera liggande fasadpanel och upplever att det lätt börjar ”vandra iväg” så att panelen inte livar runt knutarna. Brädorna kan diffa 1–2 mm i bredd och det gör att det kan sticka iväg lite. I mitt fall har jag dessutom redan panelat gavelspetsarna, så det gäller att första brädan längst ner på gavlarna hamnar på rätt mått för att möta första brädan i gavelspetsen. Man vill ju helst undvika att behöva klyva brädor på slutet bara för att några millimeter saknas.
Hur gör ni för att hantera detta? Är det en idé att montera brädorna kant i kant men med ca 2 mm glipa, lite som när man lägger trall, för att ta höjd för varierande bredd?
Jag funderar också på spikraderna: hur gör ni för att få dem raka och snygga på ett smidigt sätt? Eller kör ni på fri hand? Själv har jag använt snabbvinkel och dragit ett svagt streck på varje bräda allt eftersom jag monterar, men det känns lite krångligt.
Tacksam för input.
Jag håller på att montera liggande fasadpanel och upplever att det lätt börjar ”vandra iväg” så att panelen inte livar runt knutarna. Brädorna kan diffa 1–2 mm i bredd och det gör att det kan sticka iväg lite. I mitt fall har jag dessutom redan panelat gavelspetsarna, så det gäller att första brädan längst ner på gavlarna hamnar på rätt mått för att möta första brädan i gavelspetsen. Man vill ju helst undvika att behöva klyva brädor på slutet bara för att några millimeter saknas.
Hur gör ni för att hantera detta? Är det en idé att montera brädorna kant i kant men med ca 2 mm glipa, lite som när man lägger trall, för att ta höjd för varierande bredd?
Jag funderar också på spikraderna: hur gör ni för att få dem raka och snygga på ett smidigt sätt? Eller kör ni på fri hand? Själv har jag använt snabbvinkel och dragit ett svagt streck på varje bräda allt eftersom jag monterar, men det känns lite krångligt.
Tacksam för input.
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
199 kr inkl moms
Läs mer
Kanske inte exakt vad du sökte för svar, men det där minns jag som lite trixigt när jag satte liggande väggpanel inomhus. Ville förstås att panelen möttes i innerhörn, men framförallt förbi fönster och dörrar så att det inte blev galet med första panelbrädan ovanför. Det liknar ju lite din situation med gavelspetsarna. Jag mätte innan att jag skulle få det ok med första brädan ovanför dörrar och fönster och uppe vid taket, och om jag minns rätt behövde jag inte klyva nedersta panelbrädan. Jag utgick från panelens angivna bredd.
Jag märkte att jag inte kunde sätta vissa brädor helt kloss an, och jag minns att det var frustrerande då, men jag har sedan dess insett att jag inte byggde medicinskteknisk utrustning utan en husvägg och inte en själ bryr sig om det nu inklusive jag själv, att där finns någon millimeterglipa mellan en del brädor.
På ytterpanelen kommer du väl ha knutbrädor som maskerar eventuella små skillnader, så det behöver inte vara exakt lika?
Jag märkte att jag inte kunde sätta vissa brädor helt kloss an, och jag minns att det var frustrerande då, men jag har sedan dess insett att jag inte byggde medicinskteknisk utrustning utan en husvägg och inte en själ bryr sig om det nu inklusive jag själv, att där finns någon millimeterglipa mellan en del brädor.
På ytterpanelen kommer du väl ha knutbrädor som maskerar eventuella små skillnader, så det behöver inte vara exakt lika?
Det blir ju samma fenomen som du säger, och håller med om att det i också i mitt fall ändå kommer bli bra i det stora hela. Men det är också roligt att försöka hitta mer eller mindre ”fail-safe-metoder” i den här typen av problem 😃 Och när jag har ett mer genomtänkt system för ett visst moment när jag bygger, så blir jag också mycket snabbare i utföra momentet och blir dessutom mer nöjd av att båda ha hittat en bra metod och fått ett bra resultat. Men det är verkligen ingen kris om det inte blir perfekt. Det är bara rätt behagligt att bygga på ett enkelt och förutsägbart sätt!S stugfar skrev:Kanske inte exakt vad du sökte för svar, men det där minns jag som lite trixigt när jag satte liggande väggpanel inomhus. Ville förstås att panelen möttes i innerhörn, men framförallt förbi fönster och dörrar så att det inte blev galet med första panelbrädan ovanför. Det liknar ju lite din situation med gavelspetsarna. Jag mätte innan att jag skulle få det ok med första brädan ovanför dörrar och fönster och uppe vid taket, och om jag minns rätt behövde jag inte klyva nedersta panelbrädan. Jag utgick från panelens angivna bredd.
Jo, jag förstår, därför jag började inlägget som jag gjorde. Annars tror jag på att måtta upp riktlinjer på väggen varje meter eller så, och kanske hålla lite koll med ett vattenpass när det verkar kalva, funkar alldeles tillräckligt tillsammans med knutbrädorna.
Vi hoppas att någon som annan som är väl insatt i liggande ytterpanel fyller på med tips och tricks.
Vi hoppas att någon som annan som är väl insatt i liggande ytterpanel fyller på med tips och tricks.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden