Ägt detta hus 1 år nu, det ska va byggt 2017 ungefär. Vi är andra ägarna förutom byggföretag som byggde det. Det finns inga dokument eller foton alls hur dom gjort så så jag frågar här. Jag vill veta vart luften går in till luftspalt bakom panelen? Ligger ju en spikregel vågrät bakom nedersta fasadbrädan så där är det tätt. Kan dom ha tänkt att det ska "andas" i hålen som blir där fasaden möter knutbrädan?

• Närbild på en vit fasadbräda ovanför en svart grundsockel, visar detaljer kring eventuell luftspalt och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av husfasadens hörn med svart och vit panel, visandes en del av luftspalten bakom fasadpanelen.
    Skapa konto
  • Närbild av takfot på ett vitmålat hus med svarta stuprör, sett underifrån med fokus på möjlig luftspalt för ventilation bakom panelen.
    Skapa konto
  • Närbild av husfasad med spricka mellan fasadbräda och knutbräda, där luft kan ventileras.
    Skapa konto
  • Vit husfasad från 2017 med svart stuprör, visar sned takkant och hörndetaljer. Fråga om luftspalt bakom panelen och byggandets andning.
    Skapa konto
  • Närbild av vit fasadpanel intill en svart kant. Mellanrummen visar potentiella ventilationshål vid knutbrädan.
    Skapa konto
Det normala är stående spikläkt och ett musband i nederkant.

Jag vill inte tvärsäkert påstå att det där är felbyggt men det ser inte rätt ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.