Hej!
Vad beror detta på?
Jag måste byta panel, är det tillrådigt om man är amatör?

• Ruttna träpaneler med flagnande färg och exponerat trä, bredvid ett hörn av en blå byggnad, med en vit elkabel framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus!

Ja det tycker jag, kanske ska du fundera på ett annat mtrl (som fibercement) om trä ruttnar på den platsen.
Om du väljer trä bör du ju se till att det kan andas och torka ur, om det stänker fukt från utedelen frekvent är det ju stor risk att panelen ruttnar igen.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Ja det tycker jag, kanske ska du fundera på ett annat mtrl (som fibercement) om trä ruttnar på den platsen.
Om du väljer trä bör du ju se till att det kan andas och torka ur, om det stänker fukt från utedelen frekvent är det ju stor risk att panelen ruttnar igen.
Tack! Kan jag såga av panelen bakom och mura fibercement på exempelvis timret som ligger under?

Du kan såga bort den skadade panelen skruva fibercementskiva på distanser så ytan kommer i nivå med panelen.

G Gittan Ramstrand skrev:
Tack! Kan jag såga av panelen bakom och mura fibercement på exempelvis timret som ligger under?
Fibercementskiva skruvas fast. Den muras inte. Men den går absolut att skruvas på timret under. Men se till att det finns luftspalt, annars riskerar du att timret ruttnar. Tillverkaren har förmodligen en dokumentation om hur den ska installeras

• Gilla
Gittan Ramstrand
  • Laddar…
Aha! Det låter görligt ju😊man får väl palla upp pumpen så gott det går utan att knäcka känsliga rör?

Ja men precis, bara du får tillräckligt mycket utrymme att jobba på och rören klarar det.

På mitt gamla hus hade vi liknande ute enhet. Där ställde jag en snedställd skiva som vattnet rann på för att få bort det något från huset.

• Gilla
Gittan Ramstrand
  • Laddar…
Ser ut som det sitter ett tråg under utedelen och vattnet leds då bort så bör inte vara värmepumpens vatten som orsakat detta.
Ser ut som träfasaden går ner i marken/betongen och det är ingen höjdare överhuvdtaget!

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ser ut som det sitter ett tråg under utedelen och vattnet leds då bort så bör inte vara värmepumpens vatten som orsakat detta.
Ser ut som träfasaden går ner i marken/betongen och det är ingen höjdare överhuvdtaget!
Tack för synpunkter och råd!
Jo det är ett tråg men kondensvattnet fuktar cementen. Helt rätt att panelen går nära underlaget. Eftersom det är en balkong över så har det inte varit problem förut. På motsatt sida är det inga skador på panelen så det hör ihop med pumpen.

G Gittan Ramstrand skrev:
Tack för synpunkter och råd!
Jo det är ett tråg men kondensvattnet fuktar cementen. Helt rätt att panelen går nära underlaget. Eftersom det är en balkong över så har det inte varit problem förut. På motsatt sida är det inga skador på panelen så det hör ihop med pumpen.
Ok, går det inte att leda bort med slang från tråget bättre eller det kanske inte är ett tråg med värmekabel och slang med värmekabel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.