Hej och välkommen till Byggahus!
Ja det tycker jag, kanske ska du fundera på ett annat mtrl (som fibercement) om trä ruttnar på den platsen.
Om du väljer trä bör du ju se till att det kan andas och torka ur, om det stänker fukt från utedelen frekvent är det ju stor risk att panelen ruttnar igen.
Ja det tycker jag, kanske ska du fundera på ett annat mtrl (som fibercement) om trä ruttnar på den platsen.
Om du väljer trä bör du ju se till att det kan andas och torka ur, om det stänker fukt från utedelen frekvent är det ju stor risk att panelen ruttnar igen.
Tack! Kan jag såga av panelen bakom och mura fibercement på exempelvis timret som ligger under?F fribygg skrev:
Fibercementskiva skruvas fast. Den muras inte. Men den går absolut att skruvas på timret under. Men se till att det finns luftspalt, annars riskerar du att timret ruttnar. Tillverkaren har förmodligen en dokumentation om hur den ska installerasG Gittan Ramstrand skrev:
Aha! Det låter görligt ju😊man får väl palla upp pumpen så gott det går utan att knäcka känsliga rör?
Ja men precis, bara du får tillräckligt mycket utrymme att jobba på och rören klarar det.
På mitt gamla hus hade vi liknande ute enhet. Där ställde jag en snedställd skiva som vattnet rann på för att få bort det något från huset.
På mitt gamla hus hade vi liknande ute enhet. Där ställde jag en snedställd skiva som vattnet rann på för att få bort det något från huset.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ser ut som det sitter ett tråg under utedelen och vattnet leds då bort så bör inte vara värmepumpens vatten som orsakat detta.
Ser ut som träfasaden går ner i marken/betongen och det är ingen höjdare överhuvdtaget!
Ser ut som träfasaden går ner i marken/betongen och det är ingen höjdare överhuvdtaget!
Tack för synpunkter och råd!C Comfort Thomas skrev:
Jo det är ett tråg men kondensvattnet fuktar cementen. Helt rätt att panelen går nära underlaget. Eftersom det är en balkong över så har det inte varit problem förut. På motsatt sida är det inga skador på panelen så det hör ihop med pumpen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ok, går det inte att leda bort med slang från tråget bättre eller det kanske inte är ett tråg med värmekabel och slang med värmekabelG Gittan Ramstrand skrev:
Klicka här för att svara