Vilket lim är bäst till detta. Gäller cirka en meter långt ock 40 cm bredd. blir ju lite ojämnt bakom .

• Gilla
Maghans
  • Laddar…
Spika (eller dymla) fast "lusen" istället.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Spika (eller dymla) fast "lusen" istället.
Tänkte skruva och limma

hur gammalt är huset?

F fribygg skrev:
hur gammalt är huset?
1944

Ovanligt med timmerhus från den tiden.
Använd metoder och mtrl som var tillgängliga när huset byggdes.( blankspik eller spårskruv om lagningen ska vara synlig) Om timmret ska panelas kan du ju givetvis lusa i hur du vill.

• Gilla
klorena
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ovanligt med timmerhus från den tiden.
Använd metoder och mtrl som var tillgängliga när huset byggdes.( blankspik eller spårskruv om lagningen ska vara synlig) Om timmret ska panelas kan du ju givetvis lusa i hur du vill.
Det blir plåt över skadan efter lagning så det syns inte

Plåt på timmer? Det tänker jag riskerar att förvärra situationen.

Vad är orsaken till att timmret rötat på kortare tid än hundra år, finns fungerande takavvattning? Har det varit växtlighet mot fasaden?

F fribygg skrev:
Plåt på timmer? Det tänker jag riskerar att förvärra situationen.

Vad är orsaken till att timmret rötat på kortare tid än hundra år, finns fungerande takavvattning? Har det varit växtlighet mot fasaden?
Fanns bakom ett över bleck som kom fram när jag rev bort det

K klorena skrev:
Fanns bakom ett över bleck som kom fram när jag rev bort det
Det ruttna tar jag bort och väntar tills det ät helt tort innan lusning

Inte funderat på att panela väggen?

F fribygg skrev:
Inte funderat på att panela väggen?
Bli ett jättejobb med altan på övervåning och timmer knutar

Spika eller skruva fast " lusen" montera det nya blecket så att lagningen och timmret/fasaden håller längre tid än första gången.

Det går att montera panel mellan knutarna om man så önskar, det ger också tillfälle att se över altanens eventuella infästning i timmret så att det inte blir rötskador där.

• Gilla
klorena
  • Laddar…
Att lusa i eller halvsula litet i timmerväggar är helt normalt.

Vanligen ställer man in djupet litet knappt på handcirkelsågen och sågar flera skär kors och tvärs i det som skall bytas. Sedan hugger man bort mellan skären med dem som riktmärke.

Sedan hugger och täljer man bottnen på urtaget så jämn man får den med skarvyxa och huggjärn. Det brukar bli inom en halvcentimeter ungefär. Sedan när man passar in den nya biten tjärar man baksidan på den och då ser man var det har legat mot så man kan tälja litet till där. Det brukar bli ganska tätt och bra.
Sedan tjärar man emellan och skruvar fast med de grövsta träskruvarna man hittar. Om det har rum på tjockleken tar man franska träskruvar och försänker och pluggar över huvudet.

Att brädslå mellan knutarna är vanligen misslyckat eftersom knutarna är det som mest behöver skydd.

• Gilla
klorena
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att lusa i eller halvsula litet i timmerväggar är helt normalt.

Vanligen ställer man in djupet litet knappt på handcirkelsågen och sågar flera skär kors och tvärs i det som skall bytas. Sedan hugger man bort mellan skären med dem som riktmärke.

Sedan hugger och täljer man bottnen på urtaget så jämn man får den med skarvyxa och huggjärn. Det brukar bli inom en halvcentimeter ungefär. Sedan när man passar in den nya biten tjärar man baksidan på den och då ser man var det har legat mot så man kan tälja litet till där. Det brukar bli ganska tätt och bra.
Sedan tjärar man emellan och skruvar fast med de grövsta träskruvarna man hittar. Om det har rum på tjockleken tar man franska träskruvar och försänker och pluggar över huvudet.

Att brädslå mellan knutarna är vanligen misslyckat eftersom knutarna är det som mest behöver skydd.
Tack ,Ja du har helt rätt 😊Tanken var så som du säger från början.

Just nu använder jag värmepistolen så det blir riktig torrt 💪🏻💪🏻💪🏻💪🏻

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.