BirgitS
F fribygg skrev:
Duktiga hantverkare är normalt bokade ett halvår eller mer i förväg, höjning av ROT avdraget innebär sannolikt bara att de duktiga kommer ha kalendern full hela året. De bästa påverkas alltså inte av tillfälliga subventioner.

Mindre duktiga hantverkare KANSKE får mer jobb andra halvåret av folk som inte vill göra jobbet själva eller har tålamod att vänta på att de duktiga hantverkarna har tid.
Det kan bli så att företagen med duktiga hantverkare kan återanställa några av de hantverkare som de har tvingats avskeda pga. den minskade efterfrågan de senaste åren. Det är alltså så att duktiga hantverkare har blivit av med jobben i en tid när fler har prioriterat priset framför resultatet.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
K kortis skrev:
Betalar man tillräckligt med skatt får man bidra/avdrag du får pengar av staten bara i olika form. Alla bidrar till båda formerna och det är från samma kassa.
Men det är viktigt att fattiga ska veta sin plats och att ”välbeställda” måste avstå för deras skull
Den stora skillnaden är att avdrag är ett fint ord för de blå, då skatt i grunden är av ondo. Att kunna dra av är ideologiskt korrekt. Bidrag däremot är fult. Då får man pengar gratis på någon annans bekostnad.

Sen är ju frågan om det hade gjort någon som helst skillnad om ROT varit avdrag eller bidrag. Har man en ekonomi som tillåter att man köper in hantverkartjänster, så är det mycket sannolikt att man även betalar skatt...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Nu blandar ni båda ihop analfabeter med betydelsen av tillräckliga läsfärdigheter så som den användes i PIACC-undersökningen. Man kan inte ta resultatet i PIACC-undersökningen och påstå att det antalet gäller något helt annat. Helt missvisande.
Ja men gud så bra att du sitter på svaret till exakt allt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu blandar ni båda ihop analfabeter med betydelsen av tillräckliga läsfärdigheter så som den användes i PIACC-undersökningen. Man kan inte ta resultatet i PIACC-undersökningen och påstå att det antalet gäller något helt annat. Helt missvisande.
Ok, så att ha otillräckliga läsfärdigheter och kunskap i svenska språket är inget problem enligt dig?

Regeringen har en annan åsikt.

Tre personer sitter vid ett bord och studerar med papper framför sig. Texten bredvid beskriver problem med bristande läs- och räknefärdigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

570 000 utrikes födda saknar tillräckliga läsfärdigheter. Diagram visar kunskapsnivåer 2012 och 2023. Faktorer: utbildningsnivå, invandringsorsak, m.m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram från Regeringskansliet visar läsfärdighetsnivåer 2012 och 2023 bland unga vuxna, med en ökning i "Nivå 1 och lägre" från 9% till 15%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Ja men gud så bra att du sitter på svaret till exakt allt.
Tack :)
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Ok, så att ha otillräckliga läsfärdigheter och kunskap i svenska språket är inget problem enligt dig?

Regeringen har en annan åsikt.

[bild]
[bild]
[bild]
[media]
Det har jag inte sagt något om.

Jag bara protesterade när en person gjorde ett felaktigt uttalande om antalet analfabeter i Sverige.
Att ha bristande färdigheter är något helt annat än att vara analfabet.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Att ha bristande färdigheter är något helt annat än att vara analfabet.
Språkpolisen har talat!
 
D Dilato skrev:
Ok, så att ha otillräckliga läsfärdigheter och kunskap i svenska språket är inget problem enligt dig?

Regeringen har en annan åsikt.

[bild]
[bild]
[bild]
[media]
Där ser man Björklund förstörde Liberalernas skola
 
BirgitS
K kortis skrev:
Där ser man Björklund förstörde Liberalernas skola
Började redan innan dess. Åtminstone med den nya läroplanen 1994 där politikerna var inne och petade för mycket. Då var det Bildts regering med moderaten Ask som skolminister.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Började redan innan dess. Åtminstone med den nya läroplanen 1994 där politikerna var inne och petade för mycket. Då var det Bildts regering med moderaten Ask som skolminister.
Det började ju iofs redan när Persson kommunaliserade skolan.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Började redan innan dess. Åtminstone med den nya läroplanen 1994 där politikerna var inne och petade för mycket. Då var det Bildts regering med moderaten Ask som skolminister.
Hade glömt Ask
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det började ju iofs redan när Persson kommunaliserade skolan.
Ligger mycket i det
 
S Staffan-N skrev:
Den stora skillnaden är att avdrag är ett fint ord för de blå, då skatt i grunden är av ondo. Att kunna dra av är ideologiskt korrekt. Bidrag däremot är fult. Då får man pengar gratis på någon annans bekostnad.

Sen är ju frågan om det hade gjort någon som helst skillnad om ROT varit avdrag eller bidrag. Har man en ekonomi som tillåter att man köper in hantverkartjänster, så är det mycket sannolikt att man även betalar skatt...
Kapitalet åt kapitalisterna och åt understödstagarna understödet, eller hur va det nu?

Husägare är ju den kanske bland vanligt folk mest premierade gruppen ekonomiskt. Är ju stående transaktioner från Riksbanken till dessa i och med obligationsköp och liknande.

Ekonomiskt bistånd ligger enligt Socialstyrelsen på runt 12 miljarder kronor per år medan det finns ca 2 500 000 villor i landet för säg 2 000 000 styck, så blir det 5000 miljarder kronor.

Jämfört med makroekonomiska transfereringarna till husägare de senaste 20 åren är ju ekonomiskt bistånd avrundningsfel. Går väl att räkna in sjukspensioner, akassa osv också men ändrar ju inte så mycket.

Förvirringen kretsar mycket riktigt ju mest kring att "bidrag" är för de tärande men "avdrag" är för det fint folk. Oförtjänt och välförtjänt, osv.
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Kapitalet åt kapitalisterna och åt understödstagarna understödet, eller hur va det nu?

Husägare är ju den kanske bland vanligt folk mest premierade gruppen ekonomiskt. Är ju stående transaktioner från Riksbanken till dessa i och med obligationsköp och liknande.

Ekonomiskt bistånd ligger enligt Socialstyrelsen på runt 12 miljarder kronor per år medan det finns ca 2 500 000 villor i landet för säg 2 000 000 styck, så blir det 5000 miljarder kronor.

Jämfört med makroekonomiska transfereringarna till husägare de senaste 20 åren är ju ekonomiskt bistånd avrundningsfel. Går väl att räkna in sjukspensioner, akassa osv också men ändrar ju inte så mycket.

Förvirringen kretsar mycket riktigt ju mest kring att "bidrag" är för de tärande men "avdrag" är för det fint folk. Oförtjänt och välförtjänt, osv.
Bra där
 
  • Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Sen är ju frågan om det hade gjort någon som helst skillnad om ROT varit avdrag eller bidrag. Har man en ekonomi som tillåter att man köper in hantverkartjänster, så är det mycket sannolikt att man även betalar skatt...
Om man tänker sig att äldre pensionärer borde vara en grupp som skulle kunna behöva köpa byggtjänster har inte så många av dem som är 85+ så höga pensioner.
Ett ROT bidrag hade nog varit fördelaktigt jämfört med ett skatteavdrag ex en nettopension 17 000kr/ mån, betalar inte tillräckligt mycket skatt årligen för att göra fullt Rotavdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.