Hej,

Skapat bilden i chatgtp men typ såhär hade jag tänkt mig. Gabionmurens enda funktion är egentligen att stoppa gruset att rulla ned på grannens tomt (brant slänt bakom staketet). Finns det något (billigt/enkelt) alternativ till låg gabionmur enligt bilden? Alltså en typ av L-stöd som monteras mellan staketstolparna som ska stoppa grus från att rulla ned på grannens tomt. Cortenstål-dyrt?

• staket dubbla sidor.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Alternativ finns ja. Billigt? Det är ju relativt till var mans plånbok! Men är nog få som ändå bygger stödmurar och anser det vara billigt…

En NTR- A impregnerad träbit eller en remsa cortenplåt, galvplåt eller fibercement nedtill mellan staketets stolpar skulle väl kunna funka funka..

Vad är det som kommer finnas under marknivå? En brant slänt på andra sidan lär kräva en förankring i marken på något sätt.

Purre
Spontant är gabioner inte så billigt, kan se billig ut från Amazon eller liknande men då ska man sen köpa sten, få ner stenen på ett bra sätt också efteråt. Det ska fortfarande göras ett markarbete under dom. Skulle nog säga L-stöd är billigare än gabioner när det väl kommer till sista raden.

K
F fribygg skrev:
En NTR- A impregnerad träbit eller en remsa cortenplåt, galvplåt eller fibercement nedtill mellan staketets stolpar skulle väl kunna funka funka..
Frågan är alltså vad det finns för alternativ till gabionmur. Du föreslår staket hela vägen och sen ~50cm träbit, plåt etc för att hålla tillbaka jordmassor?

K kniv skrev:
Du föreslår staket hela vägen och sen ~50cm träbit, plåt etc för att hålla tillbaka jordmassor?
Nä jag föreslår en planka, plåtbit eller liknande för att hindra gruset att rulla ner på slänten bakom..

Jordmassorna och dess tryck får vi hoppas att slänten hanterar, de kan i vart fall inte hindras med en tunn gabionmur ovanpå marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.