pacman42 pacman42 skrev:
Skattetrycket varierar en del (exempelvis olika moms på olika varor, olika hög skatt på arbete osv).
Ja det är ju så som min revisor sade, den företagare som betalar mycket skatt ska byta revisor.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja det är ju så som min revisor sade, den företagare som betalar mycket skatt ska byta revisor.
Och hur gör privatpersoner?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur gör privatpersoner?
Privatpersoner betalar sin skatt och får de förmåner som det för med sig som ny JAS o kanoner, bössor och skolor o sjukvård
 
K kortis skrev:
Privatpersoner betalar sin skatt och får de förmåner som det för med sig som ny JAS o kanoner, bössor och skolor o sjukvård
Nej, det gör de inte alls när det gäller byggnader, privatpersoner tar ofta ledigt från jobbet för att göra jobbet själv istället. Det lönar sig till och med för en läkare att ta ledigt från jobbet och göra jobbet själv (om de inte har tummen mitt i handen). Ju mindre man tjänar på jobbet, desto mer lönar det sig att göra jobbet själv.

Detta innebär att folk antingen inte gör renoveringar som de vill göra, eller att de enbart plockar in hantverkare för de mest komplexa sakerna (och ofta inte ens för dessa).

Det hade varit bättre för samhället om det inte lönade sig att ta ledigt från jobbet för att göra underhåll av huset själv. Det blir nämligen en win-win, samhället får in mer skatter på den som har en hög lön och denna person kan fokusera på det den är bra på, samtidigt som man får fler personer i arbete med att underhålla och bygga på bostäderna.

Detta är ett av syftena med ROT-avdragen...
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det gör de inte alls när det gäller byggnader, privatpersoner tar ofta ledigt från jobbet för att göra jobbet själv istället. Det lönar sig till och med för en läkare att ta ledigt från jobbet och göra jobbet själv (om de inte har tummen mitt i handen). Ju mindre man tjänar på jobbet, desto mer lönar det sig att göra jobbet själv.

Detta innebär att folk antingen inte gör renoveringar som de vill göra, eller att de enbart plockar in hantverkare för de mest komplexa sakerna (och ofta inte ens för dessa).

Det hade varit bättre för samhället om det inte lönade sig att ta ledigt från jobbet för att göra underhåll av huset själv. Det blir nämligen en win-win, samhället får in mer skatter på den som har en hög lön och denna person kan fokusera på det den är bra på, samtidigt som man får fler personer i arbete med att underhålla och bygga på bostäderna.

Detta är ett av syftena med ROT-avdragen...
Det har du absolut rätt i, hantverkare tjänar för bra för deras skatt är ju lika med alla andras. Och är det företag så är den lägre skatt eller blir om du har en duktig revisor.
Men jag tvivlar på att om förhållandet varit annorlunda så skulle fler anlita hantverkare.
Höginkomsttagare tar nog aldrig ledigt för att renovera utom i undantagsfall och det har inte enbart med inkomst att göra
Jag vet inte vad du syftar på i första raden men om du menar skatt på byggnader så har väl inte företag fastighetsskatt överhuvudtaget iaf inte lantbruk utom på bostaden
 
  • Ledsen
wrobel.se
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Det har du absolut rätt i, hantverkare tjänar för bra för deras skatt är ju lika med alla andras.
Hur menar du att vi tjänar för bra?
Om jag fakturerar dig tio kronor så får jag behålla typ 4 efter skatt.
K kortis skrev:
Och är det företag så är den lägre skatt eller blir om du har en duktig revisor.
Nej. Jag kan ta utdelning istället för lön och betala bolagsskatt, men det blir på bekostnad av min pension. Det lönar sig bara om man kommer upp över brytpunkten vilket inte sker för majoriteten av oss.
 
  • Gilla
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Hur menar du att vi tjänar för bra?
Om jag fakturerar dig tio kronor så får jag behålla typ 4 efter skatt.

Nej. Jag kan ta utdelning istället för lön och betala bolagsskatt, men det blir på bekostnad av min pension. Det lönar sig bara om man kommer upp över brytpunkten vilket inte sker för majoriteten av oss.
Du blandar ihop skatt och arbetsgivaravgifter vilket inte är samma sak.
Ja vad begriper revisorn, men kan säga att han var duktig blev inte mycket skatt de där få åren som jag tvingades ha företag (lantbruk)
 
  • Haha
wrobel.se
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Du blandar ihop skatt och arbetsgivaravgifter vilket inte är samma sak.
Ja vad begriper revisorn, men kan säga att han var duktig blev inte mycket skatt de där få åren som jag tvingades ha företag (lantbruk)
Arbetsgivaravgiften är lagstadgad, går direkt till staten för att finansiera socialförsäkringar, är obligatorisk och baseras på den utbetalda lönen. Inte en skatt..? -Det är exakt vad det är, och den påverkar i allra högsta grad, tillsammans med momsen, hur mycket en hantverkare kostar att anlita för en privatperson.
 
  • Gilla
  • Älska
wrobel.se och 2 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Arbetsgivaravgiften är lagstadgad, går direkt till staten för att finansiera socialförsäkringar, är obligatorisk och baseras på den utbetalda lönen. Inte en skatt..? -Det är exakt vad det är, och den påverkar i allra högsta grad, tillsammans med momsen, hur mycket en hantverkare kostar att anlita för en privatperson.
Så är det men det är dock inte en skatt vilket är en avsevärd skillnad när man jämför vanliga löntagare med egenföretagare.
Arbetsgivaravgift är något som löntagare har avstått ifrån i lön och innehåller bl.a. pensionsinbetalning.
Moms för företag är ju en intressant sak som man kan diskutera.
På fredagseftermiddagen när egenföretagare skulle åka till landet var det ingen idé att åka till min lokala järnaffär för du handlade dom grillar, kol o kaffe och allt möjligt.
Att hamna bakom ett fiiint fruntimmer som inte kan företagsnummer och vilket konto det ska skrivas på när de köper lampor och inredning är hopplöst. Nej nej inte betalar vi staten skräpet och inte drar man av momsen.
Fast det gjorde jag på mycket sker
 
  • Haha
wrobel.se
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Så är det men det är dock inte en skatt vilket är en avsevärd skillnad när man jämför vanliga löntagare med egenföretagare.
Jag driver företag. Ett AB. Jag är anställd i mitt aktiebolag, som vilken annan anställd som helst. Arbetsgivaravgifterna slipper jag inte undan för att jag har företag.
K kortis skrev:
Arbetsgivaravgift är något som löntagare har avstått ifrån i lön och innehåller bl.a. pensionsinbetalning.
Vad menar du?
Är du löntagare så betalar din arbetsgivare in arbetsgivaravgiften. Driver du eget AB så betalar du själv in den, och driver du enskild firma så kallas den istället egenavgift och ingår i F-skatten som du betalar varje månad.
K kortis skrev:
Moms för företag är ju en intressant sak som man kan diskutera.
På fredagseftermiddagen när egenföretagare skulle åka till landet var det ingen idé att åka till min lokala järnaffär för du handlade dom grillar, kol o kaffe och allt möjligt.
Att hamna bakom ett fiiint fruntimmer som inte kan företagsnummer och vilket konto det ska skrivas på när de köper lampor och inredning är hopplöst. Nej nej inte betalar vi staten skräpet och inte drar man av momsen.
Fast det gjorde jag på mycket sker
Det här blev svamligt, men jag tror att vi kan sammanfatta det med att det var betydligt mer vilda västern för 20-30 år sedan, innan datasystemen kom.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
ACME skrev:
Jag driver företag. Ett AB. Jag är anställd i mitt aktiebolag, som vilken annan anställd som helst. Arbetsgivaravgifterna slipper jag inte undan för att jag har företag.

Vad menar du?
Är du löntagare så betalar din arbetsgivare in arbetsgivaravgiften. Driver du eget AB så betalar du själv in den, och driver du enskild firma så kallas den istället egenavgift och ingår i F-skatten som du betalar varje månad.

Det här blev svamligt, men jag tror att vi kan sammanfatta det med att det var betydligt mer vilda västern för 20-30 år sedan, innan datasystemen kom.
Exakt
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Vi har ett pågående arbete med många arbetstimmar på huset nu, stämmer det som bl.a. Offerta skriver att 50% rot gäller för de fakturor som är ställda till efter 12e Maj? Alltså om vi kan få våra hantverkare att skjuta upp fakturorna 2 v så får vi utnyttja 50% rot istället för 30%?

Länk till lagtext:
[länk]
Så uppfattar jag också det, men tänk på att taket på 50k är detsamma
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
B bjalle88 skrev:
Så uppfattar jag också det, men tänk på att taket på 50k är detsamma
Vi är två i huset så borde vara lugnt, men då kanske man har lite tur för en jävla gångs skull då 😂
 
K
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Vi har ett pågående arbete med många arbetstimmar på huset nu, stämmer det som bl.a. Offerta skriver att 50% rot gäller för de fakturor som är ställda till efter 12e Maj? Alltså om vi kan få våra hantverkare att skjuta upp fakturorna 2 v så får vi utnyttja 50% rot istället för 30%?

Länk till lagtext:
[länk]
Både på skv och regeringens hemsida står det ”betalas”. Tolkar det som att det då är konsumenten själv som helt kontrollerar detta genom när de väljer att betala elektroniskt för arbetet. Alltså täcker det även arbeten som utförts och fakturerats innan 12 maj men betalas efter. Har svårt att se att regeringen avser fakturadatumet, för i så fall är det ju det som de borde skrivits. Betalningsdatum är ju även det som avgör vilket år avdrag hamnar på, så bara logiskt att använda samma parameter i detta fall.

Finns det således utrymme för konsumenten att hålla inne på betalning av obetalda och förfallna fakturor tills efter 11 maj? Om än till viss liten dröjsmålsränta men det lär ju ändå vara en förtjänst netto med 50% ROT istället för 30%.

Från Skv:
Det höjda avdraget gäller den 12 maj till 31 december 2025, och enbart arbeten som betalas efter den 11 maj. Rotavdragets storlek kan högst vara 50 000 kronor per person och år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.