69 093 läst ·
261 svar
69k läst
261 svar
Rotavdraget gör ju bara så allt blir dyrare! 25000 för att tvätta
Det är rätt! Klaga och gny. Allt var bättre för eller så är allt sämre nu. Finns det skäl att ens fortsätta leva?
Min erfarenhet av äldre bekanta, vänner, kollegor och familj är att man nästan alltid anlitade hantverkare svart. Hemstädning fanns typ inte ens som företeelse där vanliga familjer med normal inkomst nyttjade den tjänsten som idag, och om det var någon som anlitade hemstädning förr vitt så var det bara rika.
Som jag skrev, många branscher har haft det tufft. Omvärldsläget (uttrycket missbrukas) har ökat mitt bredband med 50kr/mån, mobilabonnemang, matpriser, kaffepriser m.m.Jerka63 skrev:
Med sämre omvärldsläge (ekonomiskt) borde då inte hantverkstjänsterna följa med ner? Alla för det sämre, men hantverkare bättre?
Vi konsumenter drabbas av ökad inflation, ökade bensinpriser osv, som slår på dyrare byggmaterial och får då sämre betalningsförmåga. På en fungerande marknad (slitet utryck som aldrig fungerat) borde detta drabba hantverkarna på så sätt att färre jobb kommer in. Då är det väl bara att sänka timpenningen för att få in fler jobb? Alla kan ju inte kompensera sig för höjda priser, för vem ska då ha råd att betala?
Vid sämre ekonomiskt läge är det i regel köparnas marknad, varför fungerar inte det på hantverkarearbetsmarknaden?
Men att stöd (ökat rot) ska riktas till hantverkare, som passar på att öka sina priser/timmar. Samtidigt som inflationen har gått ner, drivmedelspriserna rasat, räntorna gått ner.
Speglar därför inte dom ökade offertbeloppen jag erhållit. Tycker heller inte mer synd om just hantverkare som passar på att öka sina priser med 35%…pga. av ökat ROT-avdrag!? Dessutom en avtalsrörelse som gav normal utdelning, försvarar inte den rådande kostnadsökningen…men många passar på.
Själv inom tekniker/projektbranschen men pensionär nu mer, sitter på andra bordet nu.
Vet hur det fungerar…på riktigt
ROT borde aldrig ha införts, fast bidrag från Svenska staten är ett känt fenomen.
Bidrag är till för att nyttjas, men har alltid utnyttjats av många aktörer…
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Rent generellt så är det dyrare under högsäsong än under lågsäsong. Lite som att hyra fjällstugaK lasseman59 skrev:Kan bara instämma…
Hämtade in offerter förra året i mars på hantverksarbete. Offertpriserna låg i snitt på 140-150 000:-… tyckte det var lite väl mycket.
I juni hämtade jag in 3 offerter till, staten hade aviserat att Rot-avdraget skulle ökas f.o.m juli…
Snittet hade nu stigit till 170-220 00:-…för samma jobb!
Ja du vet, försvarade man sitt offertbelopp. Förändrat omvärldsläge (populärt uttryck hos många då priserna ökar), kraftigt ökade materialkostnader, lönekostnader, drivmedelskostnader, inflationen osv…
Tänkte…inväntar med mitt projekt till nästa år.
Nu i år, åter hämtat in 4 offerter, på samma arbete/projekt
Plötsligt har arbetstimmarna ökat med 35%, lika så med resekostnaderna…
Materialkostnaderna låg dock hyfsat som tidigare, dock höjning av timpriset på ca: 83kr
Frågade, är det åter omvärldsläget, resekostnaderna (drivmedelspriserna har sjunkit duktigt) Lika så med räntorna och inflationen…sjunkit. Eller gav årets avtalsrörelse så många procent? Eller allt ihop med utökade Rot-avdraget? Lägg av…
Har varit tuffa år inom många branscher, men som kund är det ändå du som står för den högre notan.
Lägg ner stöd som ROT/RUT…tycker jag dåra
Om man hänger med lite 😉så började det härAlfredo skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...re-25000-foer-att-tvaetta.548816/post-6214706
Sen gnälls det 😇på att länken är betalvägg,
så då hämtade jag tabellerna från artikeln.B Byggahus48 skrev:
Stämmer!pelle plåttak skrev:
Fast i mitt fall skulle det ingå målning och förutsättningarna var tydliggörande. Fast timpriset borde gälla innevarande års timpriset. Inte vår, sommar eller höstpriser🤷♂️ Vinter var inte aktuellt 🙈
Du länkar till en betalartikel. Helt värdelöst för oss som inte är prenumeranter.Står.i skrev:
Är alltid konfliktfyllt att jämföra löner. Men, när lådan ändå är öppnad..
Läkare är ett av de yrken som haft sämst löneutveckling senaste decennierna. [länk]
Tror folk kommer bli ganska missnöjda med samhällskontraktet (om de inte redan är det) när de inte får någon medicinsk hjälp - för att läkaren arbetar deltid för att ha tid att tvätta sitt hus. Skruvad värld.
En annan artikel som tar upp samma fråga. https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/12/ett-forlorat-decennium-for-lakarloner/M Mats_R skrev:
Längst ner kan man se graf över löneutvecklingen för olika vårdyrken.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Byggnads kollektivavtal har brytpunkt vid 30 april så alla löner går upp 1 maj. Kanske har nått med timdebiteringen att göraK lasseman59 skrev:
Hantverkare oavsett bransch tar ju oerhört mycket betalt nuförtiden. En himla tur att man kan fixa nästan allt själv. Man förfasas ju över när man hör vad folk får för offerter. Tyvärr börjar jag bli så gammal att dagen jag tvingas anlita hantverkare närmar sig. Jag har en son som är it-konsult efter många års utbildning, han kan inte fakturera lika mycket som en hantverkare (som dessutom kan sitta i firmabilen fram och tillbaka till jobb och fika med fullt betalt). Men visst, den som inte är hantverkare får ju skylla sig själv.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Det fattas plåtslagare, det är inte för sent.V varpan1 skrev:Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!
Då tjänar du ungefär 225 kr i timman brutto.
Ta chansen att byta bransch😁
Ta bort all inkomstskatt för alla som tjänar mindre än en miljon/år. Du betalar själv för de tjänster du önskar ha utförda och då menar jag allt, precis allt. Marknaden kommer att sälja försäkringar, som till exempel sjukförsäkringar. Det du får ut är pengar, inte tjänster. Blir du sjuk väljer du själv vilken vård du vill betala för. Big Pharma skulle konka direkt, för ingen kommer att vilja betala för vad deras mediciner egentligen kostar. För övrigt, varför inte konsumentägda försäkringsbolag? Premier sätts utifrån din livsföring; alkis, rökare, narkoman, överviktig soffpotatis osv, du får du en skyhög premie - ditt val. Ditt ansvar. Alla dessa åtgärder kommer att pressa priserna och då kommer konkurrens uppstå. Avreglera (nästan) allt.S Simsgrodan skrev:Då verkar du vara nöjd, bra. Men är ändå nyfiken, om alla får behålla allt de jobbat ihop, vem anser du ska betala för skolor, vägar, sjukhus med mera som vi ser som en självklarhet att det finns och fungerar? Vägavgifter, skolavgifter, och du betalar själv full kostnad inte bara för din sjukvård utan för att det faktiskt finns resurser då du behöver dem? Också nyfiken, du saknar inkomst. Varifrån får du mat och boende? Alla behöver få mat någonstans ifrån om hen inte ska stjäla den.
lokala vägar kan lokala kooperativ ta ansvar för. Utan inkomstskatt kommer människor ha råd. Statens kaka skall ner till absoluta minimum - typ: polis, brandförsvar och krigsmakt. Sedan hur människor försörjer sig, har ingen med att göra - det är din privata ensak, ingen annans.
Plåtslagare eller kotknackare, det går väl på ett ut 😀R Ryzen skrev:
Lyfter vi bort Big Pharma ur den kemtekniska sjuka vården kommer läkarnas löner att falla ner till sjuksköterskenivå.
"Att bara tänka på sig själv" kallar jag att ta ansvar.S Simsgrodan skrev:Vi har olika syn på hur ett samhälle bör se ut. Håller med om att det finns både fattiga och rika som utnyttjar samhället de lever i, det tror jag gäller alla samhällen. Finns inget sätt vi människor ska leva tillsammans utan att det utnyttjas. Att bara tänka på sig själv är att utnyttja att man föddes frisk och med förmågan att ta hand om sig.
Det finns ingenting i den här världen du inte kan träna på, hur oförmögen du än är så kan du alltid träna, lära och öva för att bli bättre! Det finns många, många myter om sjukdom och ohälsa och vad det är och varför man blir sjuk. Samtidigt har det aldrig varit lättare än idag att förkovra sig då allt information finns några knpptryck bort.