66 950 läst ·
252 svar
67k läst
252 svar
Rotavdraget gör ju bara så allt blir dyrare! 25000 för att tvätta
🔸Ha ha, den var bra! Menar du att jag skulle spela in mina hantverkare för att sedan lägga upp videos eller ljudfiler? ”Tänkte inte på de…..”J JanneJoh56 skrev:
🔸Du kan välja att tro mig eller så skrollar du helt enkelt vidare förbi mina inlägg.
🔸Vad jag kunnat se har du inte haft detta som mål gällande alla andra som skriver här och det finns ju folk här som påstår en massa saker hela tiden.
🔸Varför skulle jag ljuga? Ljuger i princip ALDRIG. Det jag skriver om har hänt mig och om du eller någon annan väljer att inte tro mig, berör mig inte. Tyvärr. Jag tycker att många många hantverkare inte gör sitt bästa gällande de saker jag skrivit om tidigare och att sedan höra talas om ”den stackars hantverkaren som knappt får det att gå runt ekonomiskt” får mig bara att må illa!
🔸Jag har sett myglet på nära håll! Allt myglande med material, tider, debiteringar, behållande av det som blir kvar efter jobben som KUNDEN BETALAT FÖR. Det finns inte en hantverkare som är egen företagare, som inte har en massa material virke, färg, elmaterial, VVS-material, isolering, spik, skruv mm i sina garage och förråd som egentligen är kundernas! Där firmabilen används privat. Där privata saker som kläder, skor, prylar ”tas ut på firman” trots att dessa saker inte har med arbetet att göra. Då pratar jag INTE ARBETSKLÄDER/SKOR. Jag behöver inte bevisa någonting - jag har levt med detta större delen av mitt liv. Sett allt. Hört allt.
Redigerat:
Medlem
· västra götalalnd
· 59 inlägg
Så en autist är "slö" och du feg samt snål eller? 😂O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Aha, är det så här man bygger hus?B Byggahus48 skrev:🔸 Motbevisa mig då! Jag vet exakt vad jag pratar om. Har haft hantverkare som på tid som jag betalar snackat bort minst en timme varje dag.
🔸 Jag har inga problem med att man pratar med andra kunder och fixar nya jobb. MITT PROBLEM är att hantverkaren tycker att jag ska betala för den tiden. Skulle du acceptera detta om du sitter hos en jurist/advokat och hen tar andra samtal samtidigt med andra klienter. Sedan finns den tiden med på din faktura.
🔸 Sorgligt att du känner att behöver använda ovårdat språk här och och därmed blotta avsaknad av bildning. Är du likadan mot kunder? Troligen är du egenföretagare,då man som anställd inte kommer undan med att behandla och tala så med kunder.
🔸 PS Även de i hyresrätt behöver hantverkare ibland…. Tänkte du behövde veta det. Ha det gott. DS
Ja hyrläkare arbetar mycket obetalt. Som mellanchefer ungefär . Det verkar vara mer en livsstil och när man åker till andra platser så har man inte så mycket annat att göra heller på sin fritid.V varpan1 skrev:Det är inte självklart att man som konsultläkare lyckas fylla alla veckor med jobb. Och vi får inte alls betalt för övertid! Påstå inte saker du inte vet ett dyft om! Även bland fastanställda läkare är det brist på övertidsersättning, det skrivs OFTA bort direkt i anställningsavtalet, utan någon annan kompensation. För konsultläkare är det en extrem sällanhändelse att man kan fakturera för övertid, även om man jobbar över.
Och jag får heller inte en krona betalt för tiden jag lägger på att leta uppdrag, kontakter med olika bemanningsföretag, vårdenhetschefer. Min bokföring är inte heller avlönad tid utan ska u rymmas i min fakturerade timlön precis som allt annat. Jag har intyg och certifikat som regelbundet behöver uppdateras på oavlönad tid och certifikaten i sig kostar också pengar. Restider till uppdrag på vitt skilda platser i landet får jag inte heller ersättning för, det är ju annars hantverkaren favoritsport att fakturera för så många "framkörningsavgifter" och timpenningar för tid i bilen som möjligt, jag önskar verkligen att jag hade kunnat göra det. För mitt uppdrag nästa vecka behöver jag tex köra 6 timmar enkel väg. Jag behöver också ordna och betala tillfälliga bostäder på orterna jag jobbar. Jag behöver också läsa in mig på olika datorsystem och journalsystem. Introduktion till nya arbetsplatser där man snabnt går igenom rutiner och blir runtvisad på arbetsplatsen sker också oavlönat, den tiden förbjuds jag fakturera för.
Nästa vecka har jag ett relativt lukrativt uppdrag med mina mått, 940kr/h ex moms. Den verkliga timpenningen om man tar hänsyn till tiden jag lagt på uppdraget sammantaget är nog närmare 650kr/h ex moms.
Ja du har utbildat dig i flera år också och har säkert haft studielån med. Kämpat för det. Helt orimligt fortfarande att vem som helst skulle kunna begära 25000 för 2 dagars arbete utan utbildning på skattebetalarnas bekostnad.V varpan1 skrev:Det är inte självklart att man som konsultläkare lyckas fylla alla veckor med jobb. Och vi får inte alls betalt för övertid! Påstå inte saker du inte vet ett dyft om! Även bland fastanställda läkare är det brist på övertidsersättning, det skrivs OFTA bort direkt i anställningsavtalet, utan någon annan kompensation. För konsultläkare är det en extrem sällanhändelse att man kan fakturera för övertid, även om man jobbar över.
Och jag får heller inte en krona betalt för tiden jag lägger på att leta uppdrag, kontakter med olika bemanningsföretag, vårdenhetschefer. Min bokföring är inte heller avlönad tid utan ska u rymmas i min fakturerade timlön precis som allt annat. Jag har intyg och certifikat som regelbundet behöver uppdateras på oavlönad tid och certifikaten i sig kostar också pengar. Restider till uppdrag på vitt skilda platser i landet får jag inte heller ersättning för, det är ju annars hantverkaren favoritsport att fakturera för så många "framkörningsavgifter" och timpenningar för tid i bilen som möjligt, jag önskar verkligen att jag hade kunnat göra det. För mitt uppdrag nästa vecka behöver jag tex köra 6 timmar enkel väg. Jag behöver också ordna och betala tillfälliga bostäder på orterna jag jobbar. Jag behöver också läsa in mig på olika datorsystem och journalsystem. Introduktion till nya arbetsplatser där man snabnt går igenom rutiner och blir runtvisad på arbetsplatsen sker också oavlönat, den tiden förbjuds jag fakturera för.
Nästa vecka har jag ett relativt lukrativt uppdrag med mina mått, 940kr/h ex moms. Den verkliga timpenningen om man tar hänsyn till tiden jag lagt på uppdraget sammantaget är nog närmare 650kr/h ex moms.
Vem är det orimligt för att begära 25k för 2 dagars jobb menar du? Själv tjänar jag som hyrläkare 15 000kr på två dagar, men jag har ju redan redovisat grovt hur mycket tid jag behöver lägga utanför detta, oavlönat, på mitt arbete. Jag producerar också vård non-stop, har ingen administrativ tid, får inga utbildningar och går inte på några möten, ingen friskvård, ingen arbetsgivaravgift eller arbetsgivaransvar som regionen normalt har för sina anställda.O olsen505 skrev:
Vet du förresten vad en ballongsprängning av kranskärl kostar? Närmare 200 000kr. På två dagar hinner jag göra av med över en miljon av skattebetalarnas pengar. Ett suturmagasin till titthålskirurgi för att ta av ETT område på tarmen kostar 15 000kr.
Lönen för läkaren är den lilla kostnaden för att bedriva sjukvård.
Alltså orimligt för att tvätta husfasader för 25000 på 2 dagar 🤣när du gör ett betydligt mer avancerat arbete där du dessutom är väldigt toppstyrd och inte får göra eller säga vad som helst och måste vara anständig och duscha innan varje arbetspass och har utbildat dig I 100 år !V varpan1 skrev:Vem är det orimligt för att begära 25k för 2 dagars jobb menar du? Själv tjänar jag som hyrläkare 15 000kr på två dagar, men jag har ju redan redovisat grovt hur mycket tid jag behöver lägga utanför detta, oavlönat, på mitt arbete. Jag producerar också vård non-stop, har ingen administrativ tid, får inga utbildningar och går inte på några möten, ingen friskvård, ingen arbetsgivaravgift eller arbetsgivaransvar som regionen normalt har för sina anställda.
Vet du förresten vad en ballongsprängning av kranskärl kostar? Närmare 200 000kr. På två dagar hinner jag göra av med över en miljon av skattebetalarnas pengar. Ett suturmagasin till titthålskirurgi för att ta av ETT område på tarmen kostar 15 000kr.
Lönen för läkaren är den lilla kostnaden för att bedriva sjukvård.
Det krävs inget sånt för att tvätta husfasader.
Som sagt, överväger på allvar att utvidga verksamhetsbeskrivningen av mitt AB!O olsen505 skrev:Alltså orimligt för att tvätta husfasader för 25000 på 2 dagar 🤣när du gör ett betydligt mer avancerat arbete där du dessutom är väldigt toppstyrd och inte får göra eller säga vad som helst och måste vara anständig och duscha innan varje arbetspass och har utbildat dig I 100 år !
Det krävs inget sånt för att tvätta husfasader.
Din människosyn är väldigt generaliserande. Det finns olika människor med olika moral och etik i alla branscher. Det finns dom som gör rätt för sig o inte. Nån som tar utan att ge är kriminell. LÅNGT ifrån alla är kriminella.B Byggahus48 skrev:🔸 Du är en trevlig prick; Långt mycket fler kunder borde anlita projektledare till sina renoveringar, och många av dem borde inte ens äga hus.
🔸 Och engelska kan du också. Oj!
🔸 Du vill inte bemöta det jag skrev, av det enkla skälet att du inte kan. Det är varken dynga eller påhittat. Det är taget direkt ur verkligheten.
🔸 Jag är en person som i princip aldrig ljuger. ALLT jag skrivit om har jag upplevt själv. Alla extra saker som hantverkarna plockar ut och låter kunderna betala, det är som en egen ekonomi. Allt material som hamnar hemma hos hantverkaren; virke, skruv, rördelar, färg, ja allt man kan använda i jobb för släktingar, egna villan, sommarstugan mm. Om du påstår att du inte gör det, kan du då se dig i spegeln och säga att det är sanningen? Att du inte använder firmabilen för privata transporter…. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Det vet du och det vet jag. Dags att lägga korten på bordet och våga tala om hela denna verksamhet.
🔸 Hela denna sidoekonomi ska egentligen också läggas på de redan skyhöga timpenningarna.
🔸 🤔 Du, hur många var det som höll med om det du skrev 🤔?
Och du,om du tycker priserna är höga, klaga inte på hantverkarna. Vi har 25% moms, inkomstskatten 25-50% ca, och arbetsgivaravgifter. Typ 32 % å resten ska man leva på…J jonmel skrev:
Njaa hantverkare tar ju alla utgifter för egen renovering, altanbygge, virkesinköp, dyra fina verktyg som används privat, stor dyr bil för privat bruk, telefon, datorer osv - allt skattefritt på företaget. Det blir inte så illa som du målar upp det. Momsen lägger du ju på kunderna så det kan du väl inte klaga på.J jonmel skrev:
Redigerat:
Även om det skulle vara sant så vore det ju ändå peanuts jämfört med hur läkare beter sig. Överfakturerar Landstinget, tar mutor från läkemedelsbolagen för att pusha just deras piller, tar narkotiska preparat som plockas på jobbet för att ta udden av deras ”fruktansvärt slitiga” arbete och sedan delar de ut recept och sjukskrivningar mot en femtusing under bordet. Kommer det in någon åldring kan de alltid hitta någon åkomma att behandla med någon lukrativ medicin och sedan en annan mot biverkningarna. Dyker det upp någon de tycker är lite dryg så beställs det ett PEth-prov och dras iväg en anmälan till Transportstytelsen. Det måste vara ett gött liv att vara pillerpushare!V varpan1 skrev:Njaa hantverkare tar ju alla utgifter för egen renovering, altanbygge, virkesinköp, dyra fina verktyg som används privat, stor dyr bil för privat bruk, telefon, datorer osv - allt skattefritt på företaget. Det blir inte så illa som du målar upp det. Momsen lägger du ju på kunderna så det kan du väl inte klaga på.