T Trolltomte skrev:
Precis. Folk har ju pengar. Som hantverkare eller företagare, varför skulle man tacka nej till 40 000kr?
De hantverkarna som är billiga, varför ska de fortsätta vara billiga när de ser vad kollegorna tjänar?

De som köper, de vet nog om det innerst inne att just deras val av måleri, rörmokare bygg, hemstäd osv är dyrt, men de vill betala dyrt. De vill, precis som de vill betala extra för att synas med Äpplet datorer och prylar, och de vill betala för Teslan. För herregud, tänk om grannarna misstänker att de inte tillhör den övre medel klassen minssan. Aldrig. Det får kosta vad det kostar, och det ska kosta mer än vad granne betalade.

Den här effekten finns även hos nördar. De köper tex en multimeter för 5000kr när en för 500kr är lika bra. Eller PC för 25000kr för just de där extra 3fpsen i counter strike 1. 6 avgör allt.
Ja jag vet inte. Girigheten är utbredd och som villaägare känns det ibland som man är nån spargris som alla kan skramla lite extra allmosor ut.

Det är ju rätt mycket som redan vart rejält skevt med hantverkare länge. Inte en jävel som har något i bilen (alla ska till Ahlsell varje morgon). 500kr framköringsavgift fast man bor 200m bort. Påslag på allt, varför ska allt kosta dubbelt så mycket som på Bauhaus? Jag betalar dig redan för att åka dit.
Listan är lång finns många att tacka.

• Gilla
olsen505
  • Laddar…
B
M MHK2 skrev:
Fy fan vilket jävla skitsnack du sprider…
Vart tror du hantverkaren är när du blir inbokad på ett jobb du beställt, förmodligen hos en annan kund som betalar ”din” tid.
(Tog ett exempel av din inkompetenta lista)
Håll käft och sätt dig i hyresrätt!!
🔸 Motbevisa mig då! Jag vet exakt vad jag pratar om. Har haft hantverkare som på tid som jag betalar snackat bort minst en timme varje dag.
🔸 Jag har inga problem med att man pratar med andra kunder och fixar nya jobb. MITT PROBLEM är att hantverkaren tycker att jag ska betala för den tiden. Skulle du acceptera detta om du sitter hos en jurist/advokat och hen tar andra samtal samtidigt med andra klienter. Sedan finns den tiden med på din faktura.
🔸 Sorgligt att du känner att behöver använda ovårdat språk här och och därmed blotta avsaknad av bildning. Är du likadan mot kunder? Troligen är du egenföretagare,då man som anställd inte kommer undan med att behandla och tala så med kunder.
🔸 PS Även de i hyresrätt behöver hantverkare ibland…. Tänkte du behövde veta det. Ha det gott. DS

• Gilla
olsen505 och 1 till
  • Laddar…
B
ACME skrev:
Du vräker ur dig så mycket dynga och hittepå , så jag avstår från att bemöta det vidare.

”Never argue with idiots. They’ll drag you down to their own level and beat you with experience”
🔸 Du är en trevlig prick; Långt mycket fler kunder borde anlita projektledare till sina renoveringar, och många av dem borde inte ens äga hus.
🔸
Och engelska kan du också. Oj!
🔸 Du vill inte bemöta det jag skrev, av det enkla skälet att du inte kan. Det är varken dynga eller påhittat. Det är taget direkt ur verkligheten.
🔸 Jag är en person som i princip aldrig ljuger. ALLT jag skrivit om har jag upplevt själv. Alla extra saker som hantverkarna plockar ut och låter kunderna betala, det är som en egen ekonomi. Allt material som hamnar hemma hos hantverkaren; virke, skruv, rördelar, färg, ja allt man kan använda i jobb för släktingar, egna villan, sommarstugan mm. Om du påstår att du inte gör det, kan du då se dig i spegeln och säga att det är sanningen? Att du inte använder firmabilen för privata transporter…. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Det vet du och det vet jag. Dags att lägga korten på bordet och våga tala om hela denna verksamhet.
🔸 Hela denna sidoekonomi ska egentligen också läggas på de redan skyhöga timpenningarna.
🔸 🤔 Du, hur många var det som höll med om det du skrev 🤔?

K lasseman59 skrev:
Som jag skrev, många branscher har haft det tufft. Omvärldsläget (uttrycket missbrukas) har ökat mitt bredband med 50kr/mån, mobilabonnemang, matpriser, kaffepriser m.m.

Men att stöd (ökat rot) ska riktas till hantverkare, som passar på att öka sina priser/timmar. Samtidigt som inflationen har gått ner, drivmedelspriserna rasat, räntorna gått ner.

Speglar därför inte dom ökade offertbeloppen jag erhållit. Tycker heller inte mer synd om just hantverkare som passar på att öka sina priser med 35%…pga. av ökat ROT-avdrag!? Dessutom en avtalsrörelse som gav normal utdelning, försvarar inte den rådande kostnadsökningen…men många passar på.
Själv inom tekniker/projektbranschen men pensionär nu mer, sitter på andra bordet nu.
Vet hur det fungerar…på riktigt

ROT borde aldrig ha införts, fast bidrag från Svenska staten är ett känt fenomen.

Bidrag är till för att nyttjas, men har alltid utnyttjats av många aktörer…
Rotavdraget är ett skatteavdrag OBS inget bidrag som många felaktigt tror, det är baserat på varje individs skatt. Alltså man måste jobba och betala skatt.
Rotavdraget infördes i en första tappning redan 1993 för att mildra den dåvarande lågkonjunkturen. I dag ses rotavdraget dessutom som ett sätt att begränsa omfattningen av svartarbete vid privatrenoveringar.

• Gilla
Robomow
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Det finns iofs en skillnad. Du får betalt för 8 timmar plus övertid men en fasadtvättare kan bara fakturera hos kund. De måste ta ut så mycket att de kan få en normal lön om man slår ut det på en månad. Men helt klart är det mer lönsamt att göra många typiska villatjänster själv på sin fritid eller semester än att ta in folk som gör det
Det är inte självklart att man som konsultläkare lyckas fylla alla veckor med jobb. Och vi får inte alls betalt för övertid! Påstå inte saker du inte vet ett dyft om! Även bland fastanställda läkare är det brist på övertidsersättning, det skrivs OFTA bort direkt i anställningsavtalet, utan någon annan kompensation. För konsultläkare är det en extrem sällanhändelse att man kan fakturera för övertid, även om man jobbar över.
Och jag får heller inte en krona betalt för tiden jag lägger på att leta uppdrag, kontakter med olika bemanningsföretag, vårdenhetschefer. Min bokföring är inte heller avlönad tid utan ska u rymmas i min fakturerade timlön precis som allt annat. Jag har intyg och certifikat som regelbundet behöver uppdateras på oavlönad tid och certifikaten i sig kostar också pengar. Restider till uppdrag på vitt skilda platser i landet får jag inte heller ersättning för, det är ju annars hantverkaren favoritsport att fakturera för så många "framkörningsavgifter" och timpenningar för tid i bilen som möjligt, jag önskar verkligen att jag hade kunnat göra det. För mitt uppdrag nästa vecka behöver jag tex köra 6 timmar enkel väg. Jag behöver också ordna och betala tillfälliga bostäder på orterna jag jobbar. Jag behöver också läsa in mig på olika datorsystem och journalsystem. Introduktion till nya arbetsplatser där man snabnt går igenom rutiner och blir runtvisad på arbetsplatsen sker också oavlönat, den tiden förbjuds jag fakturera för.

Nästa vecka har jag ett relativt lukrativt uppdrag med mina mått, 940kr/h ex moms. Den verkliga timpenningen om man tar hänsyn till tiden jag lagt på uppdraget sammantaget är nog närmare 650kr/h ex moms.

• Gilla
Robomow och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja rot är inte till för privatpersoner utan för att stimulera hantverksmarknaden. Ungefär lika idiotiskt som ränteavdraget.
Om de nu verkligen ville stimulera nåt vore helikopterpengar effektivast och ärligast.

D
Varje subventionering gör att företagen blir allt mer ineffektiva, ganska likt Trumps tullar som kommer göra amerikanska företag mindre konkurrenskraftiga.

D djac skrev:
Varje subventionering gör att företagen blir allt mer ineffektiva, ganska likt Trumps tullar som kommer göra amerikanska företag mindre konkurrenskraftiga.
Konstig jämförelse med en mycket smart person som Donald Trump och hans stab som folket valt att rädda sitt land. Sedan är det inte en subventionering, var får ni det ifrån ? ROT är till för att ta bort alla svartjobb och att ge jobb till en mycket stor sysselsättning, förutom det så är det många miljader om året som alla Svenska skattebetalare betalar för alla dessa som som görs, normalt så betalar man för 70% av jobbet... Förutom nu med 50%. Men det märks på skattsedeln för den som använder ROT eller RUT jobb, det är indivividuellt för varje skattebetalare som man får skatteavdraget. Men ser att det inte är många som förstår hur det fungerar och vilken fantastisk nytta samhället får av detta. Tack till alla er som nyttjar dessa möjlighter ni bidrar till Sveriges ekonomi...

• Haha
Intet
  • Laddar…
D
Ö Örjan Johansson skrev:
Konstig jämförelse med en mycket smart person som Donald Trump och hans stab som folket valt att rädda sitt land. Sedan är det inte en subventionering, var får ni det ifrån ? ROT är till för att ta bort alla svartjobb och att ge jobb till en mycket stor sysselsättning, förutom det så är det många miljader om året som alla Svenska skattebetalare betalar för alla dessa som som görs, normalt så betalar man för 70% av jobbet... Förutom nu med 50%. Men det märks på skattsedeln för den som använder ROT eller RUT jobb, det är indivividuellt för varje skattebetalare som man får skatteavdraget. Men ser att det inte är många som förstår hur det fungerar och vilken fantastisk nytta samhället får av detta. Tack till alla er som nyttjar dessa möjlighter ni bidrar till Sveriges ekonomi...
När du ger, i fallet USA, inhemska företag ett handikapp så kommer det utnyttjas och dessa blir därför mindre konkurrenskraftiga, de får därför svårare att sälja sina varor utan subventioner (export) och när dessa försvinner riskerar företagen att gå omkull, en dålig idé.

Nu gör vi svenska företag samma björntjänst, de kan idag prisa sina tjänster över det riktiga marknadsvärdet, eftersom subventionera kompenserar, även det en dålig idé redan från starten.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
🔸 Motbevisa mig då! Jag vet exakt vad jag pratar om. Har haft hantverkare som på tid som jag betalar snackat bort minst en timme varje dag.
🔸 Jag har inga problem med att man pratar med andra kunder och fixar nya jobb. MITT PROBLEM är att hantverkaren tycker att jag ska betala för den tiden. Skulle du acceptera detta om du sitter hos en jurist/advokat och hen tar andra samtal samtidigt med andra klienter. Sedan finns den tiden med på din faktura.
🔸 Sorgligt att du känner att behöver använda ovårdat språk här och och därmed blotta avsaknad av bildning. Är du likadan mot kunder? Troligen är du egenföretagare,då man som anställd inte kommer undan med att behandla och tala så med kunder.
🔸 PS Även de i hyresrätt behöver hantverkare ibland…. Tänkte du behövde veta det. Ha det gott. DS
Förstår det som att du har bevis för att hantverkare debiterar för att snacka. Det har jag aldrig träffat på. Du måste själv lämna bevis för att det skall gå att motbevisa annars blir det omöjligt.

A
L Lakritsianen skrev:
Naturligtvis är det MYCKET fördelaktigt för vissa och ni vill naturligtvis ha det kvar 🤨 men är det försvarbart och rättvist !?
Du menar de skattebetalande husägare som rot-avdraget kommer till gagn?

ACME skrev:
Du menar de skattebetalande husägare som rot-avdraget kommer till gagn?
Det är dom som mister pensionspoäng med mera ja jag menar dom... Det är det som det går ut på, att du betalar mycket skatt för att du jobbar, men normalt bara 30%, 70% , material resor m.m. betalar dom ur egen ficka. Annars som förr ett svartjobb och det förlorar samhället mycket mer på. Räkna på det. bara momsen är 25% på allt, även material, tänk bara bygghandeln som har anställda och betalar också skatt.. Tänk efter alla ni som kritiserar... Alla kan använda antingnen ROT eller RUT, bara att ringa och beställa jobb. Men det är ju klart att det kostar ur egen ficka mycket mer....

V varpan1 skrev:
Varför tar du inte in något av det jag säger? Du kan som sagt enkelt googla fram EXAKT de taxor som gäller i ALLA regioner och läsa i KLARTEXT på kronan vad bemanningsföretag kan fakturera regionerna för läkare och sjuksköterskor. Jag upprepar, det finns INGEN stafettläkare som kostar 2000kr/h! Rättsmedicinare i zon 3 kostar dock strax under 2000kr/h.
Jag läser absolut vad du skriver. Men att en stafettläkare NU kostar det du skriver motsäger ju inte mina fakta, jag skrev ju att priserna jag hittat var mer än ett år gamla. Du kan ju själv läsa artikeln hos SVT, men de har väl fel de med?

A
Ö Örjan Johansson skrev:
Det är dom som mister pensionspoäng med mera ja jag menar dom...
Rotavdraget påverkar inte pensionen

mexitegel mexitegel skrev:
Nej, ROT är inte bra för oss kunder.

Men om du är så skicklig terapeut att du kan sätta en diagnos på en person som står på en lift 7 meter upp i luften så borde du kunna höja din timtaxa rejält att du utan problem skulle kunna betala utan att gnälla. Normalt krävs ju rätt omfattande utredningar.

Kanske skulle du kunna öppna någon form av drive by?

Eller uttrycker du dig bara väldigt oprofessionellt?
Nej alltså han var redan diagnostiserad🤣...och man har ju olika svårigheter då och han hade svårt med just snabba rörelser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.