Jag funderar på att köpa ett hus men en besiktningsman har funnit att en del golvbjälkar samt troligtvis nedersta stocken mot grunden är utsatta för röta. Hur allvarligt är detta samt hur reparerar man skadan. Grunden är en torpargrund och huset från 1890-talet. Det är så pass högt att det finns plats att bygga ett nytt bjälklag under det gamla för att stötta golvet. Är detta en lösning? Hur byter man den dedersta stocken mot grunden om denna är utsatt för röta? Är det någon som också vet vad en sådan renovering skulle gå på, huset ca 100 kvm. Såklart förstår jag att det beror på omfattningen av rötan men säg att hela golvet behövs nytt samt nedersta stocken mot grunden. Om det går ska renoveringen ske underifrån då huset har mycket fina orginalgolv.

Tack för hjälpen på förhand.

Och varför skulle man som besiktningsman inte informera om alla de fel och brister man upptäcker, oavsett om huset är nytt eller gammalt. Man ska väl inte "se genom fingrarna" med felet bara för att huset råkar vara gammalt. Som besiktningsman bör man, enligt min åsikt, alltid sträva efter att ge köparen ett så bra underlag som möjligt före husköpet. Eller är det okay med mögel- och rötskador i ett gammalt hus och inte i ett nytt???

Sedan får man väl räkna med att ett äldre hus kan ha fler fel och skador än ett yngre, men det är en helt annan sak.

Sveag, jag tror att det är helt omöjligt att svara på din fråga utan att noggrant ha undersökt huset, men ta gärna kontakt med en byggfirma i området som är vana att jobba med äldre hus och be dessa lämna ett ung. pris på åtgärderna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.