Hej
Vi ska byta fasad i söderläge i sommar o kollade de som gick av syllen nu ikväll. Noterade på 2 ställen att syllen underifrån (sticker ut några cm) ser torr och fnasigt ut. De är inte svampigt. Testade trycka en skruvmejsel rakt in men den går bara in minimalt. Men de känns som man skulle kunna bryta bort trät.. vad ska vi göra när vi byter fasad, behöver de här åtgärdas?
Krypgrund har vi, varit fuktigt men har nu avfuktare med låg rh.

Bilden är tagen underifrån fasaden.

• Sprucken och fnasig träsyll under fasaden, uppvisar torkade och skadade områden, kabel synlig. Fotograferad underifrån i direkt solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är träet hårt och fast så finns ingen anledning till att byta.
Om det är själva syllen så vill man inte frivilligt byta den då det är ett stort arbete normalt.
Jag hade inte rört den.

Av det man ser på bilden ser den fin ut. Kanske är det ett ställe där det funnits en kvist, eller ngn mekanisk skada i samband med fällning i skogen eller hanteringen senare. Oavsett så förefaller det vara av estetisk karaktär, vilket är oväsentligt på en syll.

Hur gammalt är huset?

Vad är det gulsvarta bandet man ser längs syllen?

• Gilla
Norlino
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Är träet hårt och fast så finns ingen anledning till att byta.
Om det är själva syllen så vill man inte frivilligt byta den då det är ett stort arbete normalt.
Jag hade inte rört den.

Av det man ser på bilden ser den fin ut. Kanske är det ett ställe där det funnits en kvist, eller ngn mekanisk skada i samband med fällning i skogen eller hanteringen senare. Oavsett så förefaller det vara av estetisk karaktär, vilket är oväsentligt på en syll.

Hur gammalt är huset?

Vad är det gulsvarta bandet man ser längs syllen?
Huset är från 1972 o har krypgrund. De var tidigare väldigt fuktigt i den men vi installerade sorpationsavfuktare för 3 år sen. De är kabel till fiber tror jag

Har det inte blivit värre på 54 år så står det nog minst lika länge till.

BigR
Kabeln är alltså inte en värmeslinga? Det har varit ganska vanligt med värmeslingor vid syllen förr.

N Norlino skrev:
Huset är från 1972 o har krypgrund. De var tidigare väldigt fuktigt i den men vi installerade sorpationsavfuktare för 3 år sen. De är kabel till
BigR BigR skrev:
Kabeln är alltså inte en värmeslinga? Det har varit ganska vanligt med värmeslingor vid syllen förr.
Tror inte det är värmeslingor.

mexitegel mexitegel skrev:
Har det inte blivit värre på 54 år så står det nog minst lika länge till.
Så du hade inte hyvlat bort de spröda?

Ser även de här ok ut eller bör bytas?

• 20260425_194510.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är träet friskt (hårt) eller mjukt/ruttet?
Även om det fläckvis skulle vara lite mjukt ngn cm in i träet så är det inget problem.
Jag skulle nog dra gränsen vi ca 50% av syllen rötskadad, dvs 50% av tvärsnittsarean och längs mer eller mindre hela dess längd. Mindre skada än så och jag skulle låta den vara kvar utan åtgärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.