Hej
Vi ska byta fasad i söderläge i sommar o kollade de som gick av syllen nu ikväll. Noterade på 2 ställen att syllen underifrån (sticker ut några cm) ser torr och fnasigt ut. De är inte svampigt. Testade trycka en skruvmejsel rakt in men den går bara in minimalt. Men de känns som man skulle kunna bryta bort trät.. vad ska vi göra när vi byter fasad, behöver de här åtgärdas?
Krypgrund har vi, varit fuktigt men har nu avfuktare med låg rh.
Bilden är tagen underifrån fasaden.
Vi ska byta fasad i söderläge i sommar o kollade de som gick av syllen nu ikväll. Noterade på 2 ställen att syllen underifrån (sticker ut några cm) ser torr och fnasigt ut. De är inte svampigt. Testade trycka en skruvmejsel rakt in men den går bara in minimalt. Men de känns som man skulle kunna bryta bort trät.. vad ska vi göra när vi byter fasad, behöver de här åtgärdas?
Krypgrund har vi, varit fuktigt men har nu avfuktare med låg rh.
Bilden är tagen underifrån fasaden.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Är träet hårt och fast så finns ingen anledning till att byta.
Om det är själva syllen så vill man inte frivilligt byta den då det är ett stort arbete normalt.
Jag hade inte rört den.
Av det man ser på bilden ser den fin ut. Kanske är det ett ställe där det funnits en kvist, eller ngn mekanisk skada i samband med fällning i skogen eller hanteringen senare. Oavsett så förefaller det vara av estetisk karaktär, vilket är oväsentligt på en syll.
Hur gammalt är huset?
Vad är det gulsvarta bandet man ser längs syllen?
Om det är själva syllen så vill man inte frivilligt byta den då det är ett stort arbete normalt.
Jag hade inte rört den.
Av det man ser på bilden ser den fin ut. Kanske är det ett ställe där det funnits en kvist, eller ngn mekanisk skada i samband med fällning i skogen eller hanteringen senare. Oavsett så förefaller det vara av estetisk karaktär, vilket är oväsentligt på en syll.
Hur gammalt är huset?
Huset är från 1972 o har krypgrund. De var tidigare väldigt fuktigt i den men vi installerade sorpationsavfuktare för 3 år sen. De är kabel till fiber tror jagOldboy skrev:
Är träet hårt och fast så finns ingen anledning till att byta.
Jag hade inte rört den.
Hur gammalt är huset?
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
N Norlino skrev:
Tror inte det är värmeslingor.BigR skrev:
Är träet friskt (hårt) eller mjukt/ruttet?
Även om det fläckvis skulle vara lite mjukt ngn cm in i träet så är det inget problem.
Jag skulle nog dra gränsen vi ca 50% av syllen rötskadad, dvs 50% av tvärsnittsarean och längs mer eller mindre hela dess längd. Mindre skada än så och jag skulle låta den vara kvar utan åtgärd.
Även om det fläckvis skulle vara lite mjukt ngn cm in i träet så är det inget problem.
Jag skulle nog dra gränsen vi ca 50% av syllen rötskadad, dvs 50% av tvärsnittsarean och längs mer eller mindre hela dess längd. Mindre skada än så och jag skulle låta den vara kvar utan åtgärd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden