Har en äldre el-kombi-panna som inte varit i drift sedan 2002. Nu ska den bort tillsammans med en oisolerad tank på 750 liter.

Men hur gör jag?

Tanken är väl enkel med tigersåg till tillräckligt små bitar för att kunna bära. Men pannan?
Började plocka ner lite kåpor för att upptäcka att den kommer vara kanontung även utan 15kg plåt och 1kg kabel 😂
Den ska ur ur rummet sedan en trappa utomhus på 8-10 steg rätt ut på parkering.

Någon erfarenhet?

• Äldre el-kombi-panna i grönt med panel och röranslutningar, står i ett pannrum med vit vägg och rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun, oisolerad tank i källare, placerad mellan en stol och ett kylskåp, med rör ovanför.
    Skapa konto
Sundlöf Sundlöf skrev:
Har en äldre el-kombi-panna som inte varit i drift sedan 2002. Nu ska den bort tillsammans med en oisolerad tank på 750 liter.

Men hur gör jag?

Tanken är väl enkel med tigersåg till tillräckligt små bitar för att kunna bära. Men pannan?
Började plocka ner lite kåpor för att upptäcka att den kommer vara kanontung även utan 15kg plåt och 1kg kabel 😂

Någon erfarenhet?
Dem fick in pannan hel och då måste den kunna gå ut samma väg. Träskivor på golvet och järnrör under. Om möjligt en stropp och ett spel . Träskiva/plank i trappen att dra panna på.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Hyr en trappklättrare så får du ut den enklare

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Är det för att få plats med en värmepump eller. Skrota ut pannan och låt resten vara kvar. Plugga allt annat till tanken. Du kanske kommer på andra tankar senare i framtiden.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det för att få plats med en värmepump eller. Skrota ut pannan och låt resten vara kvar. Plugga allt annat till tanken. Du kanske kommer på andra tankar senare i framtiden.
Nej men jag behöver plats till annat. Jag vet inte om det här är något att spara egentligen. Tanken går väl inte ens att använda som krislager för färskvatten men jag är osäker.

Suvi5700
Ring en skrotfirma

Suvi5700
Sundlöf Sundlöf skrev:

Men hur gör jag?

Någon erfarenhet?
Det var nostalgi 😍Första vedpannan jag hade vsr en sådan. Bra panna👍

Krilleman
Tankdemontering har varit med länge i Sverige.
https://tankfjerning.com/

Men har du proppat bort/tappat ur värmesystemet i övrigt så det bara är att sätta sågen i anläggningen?

Tankdemontering logotyp med telefonnummer 0581-500 70 och citat om snabb tjänst inom två timmar.
Skapa konto

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hyr en trappklättrare så får du ut den enklare
Tittade lite på det, många klarar <160kg men jag vet inte vad den här pannan väger. Vad gissar ni?

Mer än 160, ~300 kg.

230 kg tydligen. Känns lite?
Utan vatten, nb.
Teknisk data-tabell för värmepanna, inklusive effekt, arbetstryck och vikt på 230 kg. Diagram visar dimensionsmått och strömkrav.
Skapa konto

Gäller ju bara att titta på rätt ställe
Motordriven trappklättrare med utfällbara stöd, lastplatta och spännband. Klarar upp till 330 kg och har en max steghöjd på 22 cm.
Skapa konto

Var försiktig bara. Så tunga pjäser vill man inte tappa!
Måste nyansera vad Belestar sa i #2 Man inte vara helt tvärsäker på att den går att få ut hel.
Har varit med om att tidigare ägare byggt om vinklar i källartrappa eller plockat in saker genom källarfönster innan karmen var monterad.
Men det finns ju alltid gas-skärning, nibblare etc.

Har varit med om liknande. En stor vedpanna i källaren som endast nåddes genom en väldigt brant och smal trapp.

Pannan fick sågas isär med tigersåg. Tog en dag ungefär för två personer med varsin såg.

När jag grävde ut grunden senare hittade jag den gamla, riktiga, källartrappen som gjutits igen.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Jag fick ut mitt gamla med en vanlig palltruck (kort modell) och när jag väl fick ut den utanför dörren så lyfte jag upp den med traktor med frontlastare.

Förutsätter skapligt plant golv, tillräckligt breda dörrar och att det får plats en traktor utanför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.