Hej! Upptäckte en tråkig sak idag. En takstol verkar vara ordentligt rötskadad och har bitvis fallit isär. Det verkar inte vara ettpågående angrepp då taket ser fint ut. Taket är bytt innan vi köpte huset och dom ser ut att ha gjort en riktig fusklösning med att regla på ett par småreglar bara för att kunna fästa sponten. Helt galet att dom inte fixade detta när taket var öppet. Vinden går inte att komma upp på utan att riva hela innertaket. Jag tog foto genom ett litet hål jag tog upp bara av nyfikenhet av hur det ser ut där uppe innan jag ska sätta nytt innertak utanpå. Ångrar mig lite nu
Så till frågan. Jag vet ju att svaret är att man borde åtgärda detta. Men det känns som otroligt mkt jobb och pengar. Så jag frågar ändå efter råd. Främst tänker jag på hälsoriskerna.. kan detta vara skadligt? Eller har det stannat av när det fått torka ur? Skadan kan ju vara 50 år gammal.
Och tekniskt.. om det bara är denna takstol det gäller, hur mycket gör det för husets "styrka"? Det borde inte bli värre och värre om det inte är blött(?)
Tacksam för alla synpunkter! Träloft med skador, isoleringsmaterial, tecken på mögel eller röta, renoveringsbehov, oisolerat vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Är du helt säker på att det är en gammal skada och det är tort är det definitivt ingen fara för hälsan och troligtvis inte heller för huset men jag tycker nog ändå att man bör förstärka upp skadan t ex med plywood.

Eller är skadan redan förstärkt med nytt virke ovanpå takstolar?

• Gilla
djaccess
  • Laddar…
Det där ser onekligen gammalt ut med tanke på hur råsponten ser ut intill. Tycker dessutom det ser ut som det är förstärkt med trä på ena sidan och metall (?) på andra redan. Tror du kan sova tryggt.

• Gilla
djaccess
  • Laddar…
Tack. Ok, ja det kanske är trä man ser på baksidan av takstolen.. trodde det var råsponten.. även om det såg konstigt ut med vinkeln på springorna.
Jag hade velat sätta nytt rejält virke, i princip en ny takstol på sidan av den skadade, men detdär kanske ändå räcker då. Tack för lugnande svar

G GammaltSomNytt skrev:
Det där ser onekligen gammalt ut med tanke på hur råsponten ser ut intill. Tycker dessutom det ser ut som det är förstärkt med trä på ena sidan och metall (?) på andra redan. Tror du kan sova tryggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.