Har satt takstolarna i ramverk längst ut på gavelväggens hammarband. Snickarna pratade idag om hur de skulle regla upp väggen i/runt den yttersta takstolen på gaveln. De funderade på att sätta en till golvregel bredvid takstolen, isolera mellanrummet och lägga en syll ovanpå för att sedan bygga väggen ovanpå syllen som vanligt.

Jag vill helst inte bygga in någon isolering i detta skede då huset inte är vädersäkrat än. Det går ju inte att inspektera den om en isoleringen blivit blöt heller när man väl sätter på panelen.

Finns det något annat bra sätt att bygga upp väggen?

Takpappen är på plats över taket nu, tog bilden igår.

Byggarbetsplats med takstolar monterade i ett ramverk, träd i bakgrunden, fokus på konstruktionen av gavelväggens stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Det smartaste är väl att sätta takstolen innanför väggen, spika/skruva alla väggreglar i takstolen..

J Jansson69 skrev:
Det smartaste är väl att sätta takstolen innanför väggen, spika/skruva alla väggreglar i takstolen..
Det är för sent nu :(

J
M Martin Lj skrev:
Det är för sent nu :(
Jag förstår hantverkaren jobbar väl för löpande räkning😢

• Gilla
Joak
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jag förstår hantverkaren jobbar väl för löpande räkning😢
Japp, något annat förslag? Att kortla hela vägen till närliggande golvbjälke?

J
M Martin Lj skrev:
Japp, något annat förslag? Att kortla hela vägen till närliggande golvbjälke?
Alla andra lösningar är sämre dels att dem tar mycket längre tid än att ha ställ dit hela reglar, samt att du får sämre isolering i den väggen nu..
Men har ni råspontat taket ännu annars är det bästa att flytta takstolen..

J Jansson69 skrev:
Alla andra lösningar är sämre dels att dem tar mycket längre tid än att ha ställ dit hela reglar, samt att du får sämre isolering i den väggen nu..
Men har ni råspontat taket ännu annars är det bästa att flytta takstolen..
sponten och pappen är lagd

J
M Martin Lj skrev:
sponten och pappen är lagd
Ja då blir det kompromisser samt din plånbok som lider..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.