766 läst ·
8 svar
766 läst
8 svar
Garage och rotavdrag
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Det verkar finnas lite delade meningar om det om man googlar. Som jag uppfattar det så handlar kravet om att det skall vara ihopbyggt med huset, ifall du vill bygga ett nytt garage. Du får inte ROT avdrag för att bygga nya hus, oavsett om det är bostadshus, eller en friggebod. Men att du får ROT avdrag om du renoverar eller bygger om en komplemetbyggnad. Kravet är då lika som för en bostad, bygganden måste vara äldre än 5 år, det räcker inte att huvudbyggnaden är äldre än så.Hemingway skrev:
Men skrivningarna är röriga om man söker på nätet. Den enda "trovärdiga" sidan om ROT, skatteverket. Ser inte ut att skriva något specifitk om renovering av komplementbyggnader.
Det närmaste en "negativ skrivning" jag hittar är att ombyggnad av carport till garage räknas som nybygge av garage, och är då inte ROT berättigat.
Du bör nog kolla med skatteverket. Var väldigt tydlig när du frågar att du HAR ett garage, som du vill renovera eller bygga om.
Bra poäng!H hempularen skrev:Det verkar finnas lite delade meningar om det om man googlar. Som jag uppfattar det så handlar kravet om att det skall vara ihopbyggt med huset, ifall du vill bygga ett nytt garage. Du får inte ROT avdrag för att bygga nya hus, oavsett om det är bostadshus, eller en friggebod. Men att du får ROT avdrag om du renoverar eller bygger om en komplemetbyggnad. Kravet är då lika som för en bostad, bygganden måste vara äldre än 5 år, det räcker inte att huvudbyggnaden är äldre än så.
Men skrivningarna är röriga om man söker på nätet. Den enda "trovärdiga" sidan om ROT, skatteverket. Ser inte ut att skriva något specifitk om renovering av komplementbyggnader.
Det närmaste en "negativ skrivning" jag hittar är att ombyggnad av carport till garage räknas som nybygge av garage, och är då inte ROT berättigat.
Du bör nog kolla med skatteverket. Var väldigt tydlig när du frågar att du HAR ett garage, som du vill renovera eller bygga om.
Klicka här för att svara