Jag har 2 laddare, båda bilarna har enfasladdning.
Båda laddarna är anslutna till en strömmätare för lastbalansering.
Ena laddaren är en 1 fas laddare. (matas med L2)
Andra laddaren har samtliga 3 faser anslutna L1-L2-L3.

L1 på 3-fas laddaren och i huset används frekvent och mer än övriga faser vilket ofta leder till överlast. Jag avser därför ansluta 3-fas laddaren med rotation L3-L1-L2.

Laddarna är Garo GLB och strömmätaren heter GNM3D (tror jag, kan kolla upp om det känns relevant)

Vad jag funderar på är:
Varför har jag en inställning gällande aktuell fasrotation i inställningarna till strömmätaren för laddboxarna. Jag hänger inte med hur denna påverkar.

Om strömmätaren mäter strömmar över inställd begränsning, begränsar (väl?) mjukvaran samtliga 3 faser på laddaren, det kvittar hur faserna är roterade på laddaren?

Även om begränsningen skulle kunna ske per individuell fas, så borde mjukvaran begränsa på den fysiskt överskridna anslutningen, inte enligt inställning av rotation i mjukvaran (väl?).

Väldigt fundersam kring vad/varför som behöver veta fasrotationen på laddaren.
Vad missar jag?
Alternativ för fasrotation på strömmätare, inklusive tre olika 3-fas 400V TN rotationer, L1-N 230V TN, och andra inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir det överlast på en huvudsäkring så den säger upp sig eller är något annat som händer.

J jonaserik skrev:
Blir det överlast på en huvudsäkring så den säger upp sig eller är något annat som händer.
Du får ursäkta men jag förstår inte vad du menar.
Lastbalanseringen ska se till att jag inte blåser huvudsäkringarna, förstår inte heller vad som skall säga upp sig?

Men i min mening borde det inte spela någon roll hur jag roterat faserna vid laddaren, mjukvaran borde inte behöva den informationen manuellt angiven av mig (I förlängningen kan jag vilja argumentera det samma gällande IT/TN)

Om strömmätaren mäter strömmar över begränsningen behöver den veta vilka laddare som används, men varför behöver den veta fasrotationen?

Det kanske mer är en programmeringsfråga än elektrisk, svårt att avgöra utan korrekt svar 🙂.

Men jag kanske är inne på svaret ovan?.
Mjukvaran är anpassad för att hantera kluster av laddare med återkommande fasrotation, den behöver veta vilka laddare som använder den överbelastade fasen, för att inte begränsa laddare som använder faser utan överbelastning. (Man tänker bättre efter något glas med kearivitetshöjare, eller så får jag skämmas imorgon)

Det är produktfrågor du ställer, så det hänger på om det finns någon här som har två st laddboxar av din modell och två enfasbilar. Jag kan dock gissa lite.
ARJU ARJU skrev:
Varför har jag en inställning gällande aktuell fasrotation i inställningarna till strömmätaren för laddboxarna. Jag hänger inte med hur denna påverkar.
Jag gissar att de menar faslikhet, dvs att L1 i mätarskåpet som strömtrafon mäter också är L1 i laddstationen. Rotation är fel ord. Det är dock en märklig inställning för endast riktigt slarviga installatörer blandar ihop faserna.

Gissningsvis ska du ställa in L2-N på ena laddstationen och L3-N på den andra.
ARJU ARJU skrev:
Om strömmätaren mäter strömmar över inställd begränsning, begränsar (väl?) mjukvaran samtliga 3 faser på laddaren, det kvittar hur faserna är roterade på laddaren?
För trefasiga elbilar är det (ännu) så. Jag känner inte till någon elbil som kan laddas med individuellt styrd laddström per fas.

Dina två enfasiga laddstationer borde kunna styras individuellt i och med att du talar om för laddstationen vilken fas du använder.

Det kanske även finns val som säger "välj automatiskt den fas som är lägst belastad"?

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Jag har 2 st Garo Glb. Dock 1 enfasbil och 1trefasbil.

Jag har provat med 2 st enfasbilar och då reglerar den ned endast 1 bil vid överlast på en fas.

Fasrotation är kanske lite slarvigt uttryckt av GARO men systemet behöver veta vilken fasledare som sitter på L1 anslutningen på varje box.

För övrigt så skall energimätaren heta
GNM3D RS-485. Har du även solproduktion så skall den ha tillägget LP på slutet. ( lokal produktion) Det innebär att den är dubbelriktad.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är produktfrågor du ställer
Ja, det var dit mitt resonemang ledde mig.
Jag fick inte ihop vad detta hade för praktisk betydelse och om jag riskerade att skapa ett fel om jag kastade om faserna på laddboxen. Sökte därför hjälp från forumet.

E Elajomannen skrev:
Fasrotation är kanske lite slarvigt uttryckt av GARO men systemet behöver veta vilken fasledare som sitter på L1 anslutningen på varje box.
Ja, jag inser det nu, men jag förstod initialt inte varför denna information skulle anges manuellt.

I mitt fall med "kluster" om 2 laddboxar kvittar det.
I ett större kluster med blandade 1 och 3fasiga förbrukare kan jag förstå varför man anger detta i mjukvaran.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gissningsvis ska du ställa in L2-N på ena laddstationen och L3-N på den andra.
Trefasladdaren kommer jag ställa i. L3-L1-L2 och enfasladdaren L2-N.

Tack för feedback!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.