Hej!
Har sökt men hittar inget rakt svar på min fråga. Är det möjligt att utnyttja rot avdrag utan att ha någon skattad inkomst? Förstått att man måste ha en viss inkomst för att utnyttja rot fullt ut men finns det någon nedre gräns?

Det är ju en skattereduktion, så betalar man ingen skatt kan man naturligtvis inte göra ROT-avdrag.

Tack. Följfråga: finns det möjlighet att jämka rot mot underskott av kapital (tex ränteutgifter likt fastighetsskatten)?

Carl-Henrik skrev:
Tack. Följfråga: finns det möjlighet att jämka rot mot underskott av kapital (tex ränteutgifter likt fastighetsskatten)?
Mig veterligt så måste du betala skatt för att kunna dra ROT finns det inga pengar på ditt skattekonto så fungerar inte ROT.

Förstår inte frågan. Kan du kvitta ränteutgifter mot fastighetsavgiten (f:d. fastihgetsskatt).

OT: Vem betalar dina ombyggn. om du saknar inkomster men bara har utgifter, bara nyfiken.

Redigerat:
Du kan väl inte ens jämka ROT mot ÖVERSKOTT av kapital

Tack för svaren!

LGG-01 skrev:
Mig veterligt så måste du betala skatt för att kunna dra ROT finns det inga pengar på ditt skattekonto så fungerar inte ROT.

Förstår inte frågan. Kan du kvitta ränteutgifter mot fastighetsavgiten (f:d. fastihgetsskatt).

OT: Vem betalar dina ombyggn. om du saknar inkomster men bara har utgifter, bara nyfiken.

Fastighetsskatten är fortfarande en skatt , definitionen på en avgift är att man vet vad pengarna går till, och den så kallade fastighets avgiften försvinner rakt in i stadskassan och är således en skatt.

Men regeringen hade väl lovat nån att avskaffa fastighesskatten och döpte om den och sänkte den för dom som har gott ställt.

Redigerat:
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Fastighetsskatt och överskott av kapital funkar mot ROT.

Om du har gamla uppskov med vinst från tidigare försäljningar så kan du återföra vinsten till beskattning. Då får du visserligen betala in lika mycket skatt som du får ROT med, men du minskar ditt uppskov och framtida skatt. Avkastningsskatten minskar också såklart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.