A Avemo skrev:
Stod bastun som kaminen kom ifrån möjligen intill havet? Det rostar mycket mer om man häller salt vatten på den. Jag skulle nog ta bort löst sittande rost innan jag lade dit stenarna. Och sedan vara noga med att bara använda sötvatten.
Jag vet faktiskt inte vad denna bastu varit med om i sitt liv. Men det var väldigt mycket alger på så den kan nog ha bott vid havet. Se bilder på vad jag köpte och hur den ser ut efter algtvätt och kinesisk olja..

• Trätunna-bastu med dörr och fönster, placerad på gräs, efter algtvätt och behandling med kinesisk olja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund bastu i trä placerad på mark med grönska i bakgrunden, nystädad och inoljad efter att ha haft alger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Ja den ser ju ut att ha kunnat flytta runt en del. Är det handtaget från en kulventil till dörrhandtag?

A Avemo skrev:
Ja den ser ju ut att ha kunnat flytta runt en del. Är det handtaget från en kulventil till dörrhandtag?
Det kan det säkert vara.. 😅 det har min pappa satt dit. Men väldigt bra faktiskt. Tyngden gör att vredet glider ned i stängt läge själv när man stänger dörren och släpper det

Olämpligt att ha låskolv på en bastu. Man ska kunna trycka upp dörren inifrån utan att använda ett handtag.

Byt mot magnetlås eller rullås om dörren inte går igen av sig själv.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Olämpligt att ha låskolv på en bastu. Man ska kunna trycka upp dörren inifrån utan att använda ett handtag.

Byt mot magnetlås eller rullås om dörren inte går igen av sig själv.
Men det är ett förrum innan bastu med dörr in till själva bastun som inte kan låsas så tror det ska vara ok

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.