10 581 läst ·
53 svar
11k läst
53 svar
Rösta! Vågar man bygga med Älvsbyhus?
12 timmar tog det för mig att få tätt hus med LB-hus sen byggs resten inomhus på plats så det sättet att bygga hus är överlägset modulvarianten när det gäller fukt och sådant...IFK-mannen skrev:"Sen den största fördelen av allt, som jag anser, det är att huset byggs inomhus och är torrt. Det enda som byggs ute är övervåningen. Men tänk ett annat husföretag som låter huset stå ute i månader, här är det max ett par dagar."
Vid ett bygge med ett storblocksföretag så tar det ca 2-4 dagar innan taket är på så denna fördel ger jag inte fem öre för.
Jo jämför du det med lösvirke så har du rätt!
Min vän byggde ett Torgrim nyligen. Det gick hur bra som helst. Även kvaliteten på utfört arbete är hög. Hjälpte honom med att installera en fuktmätare. Och det är det enda som kan vara oroande. Fukten ligger på 68%! Fast avfuktaren är igång. Synd vi kan så lite om krypgrunder...
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Månader??csds skrev:
För ett husbygge..njae.
Jag vet att tex Fiskarhedenvillans byggen normalt är täta på en arbetsvecka, lite beroende på husmodell då.
Då dom inte heller är isolerade förräns de är täta så är det inte vela världen om det kommer lite regn.
Då tycker jag det det är värre när en övervåning byggs på ett isolerat och klart hus, med regnrisk och väta/fukt.
Redigerat:
Alt1. Tom stomme, som reses -> ingen isolering eller plastade väggar/skivmaterial som kan bli blöta.
Alt.2 Övervåning byggs på ett modulhus som tex ÄH -> risk att vädret ställer till mer, än i ovanstående.
Känns som farorna att vädret ställer till nåt är större i alt 2 än 1.
Alt.2 Övervåning byggs på ett modulhus som tex ÄH -> risk att vädret ställer till mer, än i ovanstående.
Känns som farorna att vädret ställer till nåt är större i alt 2 än 1.
Taken ä rju att huset ska hållas så torrt som möjligt. Det ska ju inte spela någon roll om det är isolering i väggarna eller ej, för huset ska inte bli blött invändigt. Vi har grannar som har byggt med ett annat husföretag och det har tagit nästan 6v innan de har fått på takpannor på sitt hus. Plasten kom väl upp under v. 2, men visst månader är väl att ta i.
Vi har inte haft några problem med för mycket fukt i vår grund. Jag tror om jag inte missminner mig helt så har de en ny avfuktare i grunden nu. Vet inte helt säkert. De har ju även gjort sina grunder helt täta vilket de inte hade förr (när de gjorde detta har jag verkligen ingen aning om, det kanske har funnit länge...)
Det jag menar med allt är att vi har haft en bra erfarenhet av älvsbyhus och är väldigt nöjda med huset.
Vi har inte haft några problem med för mycket fukt i vår grund. Jag tror om jag inte missminner mig helt så har de en ny avfuktare i grunden nu. Vet inte helt säkert. De har ju även gjort sina grunder helt täta vilket de inte hade förr (när de gjorde detta har jag verkligen ingen aning om, det kanske har funnit länge...)
Det jag menar med allt är att vi har haft en bra erfarenhet av älvsbyhus och är väldigt nöjda med huset.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Takpannorna är det juh ingen brådis med.. Ligger pappen på så är allt lungt. Pannorna kan man klara sig utan i år...csds skrev:
Älvsbyhus använder ingen papp. Man kör med ett speciellt plast som är fiberförstärkt.Wizeguy skrev:
Grunderna är inte 100% täta. Man lägger plast i botten och har inga ventiler. Dom flesta ägarna drar upp plasten mot balkarna o tejpar där.
Samtliga husgrunder utrustas med avfuktare av den senaste typen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden