10 581 läst ·
53 svar
11k läst
53 svar
Rösta! Vågar man bygga med Älvsbyhus?
Jo det får man ju hoppas. Det heter också KRAV för att man inte har ett val. Annars hade man inte fått bygga nya hus. Det beror ju också inte enbart på pumpen utan på en kombination mellan pump, isolering och var nånstans man bygger. Det är naturligtvis enklare att uppfylla kraven i Skåne än i Haparanda t ex.
Att man kan välja annat än plastmatta om man har råd är fint, men jag personligen tycker bara att det är konstigt att det överhuvudtaget kan vara byggstandard att ha plastmattor i badrummen i hus byggt 2010. I andra länder finns sånt inte alls, då är det kakel och inget annat som gäller.
Men sånt är ju egentligen också lyxproblem. Man ska vara glad om man kan bygga ett eget hus, med plastmattor, kakel eller vad man nu väljer. Huvudsaken är att ett nytt hus ska uppfylla gällande normer och krav och vara felfritt. Och om fel finns vid slutbesiktningen så ska byggföretagen åtgärda dessa utan att skylla på deras byggare, köparen, gud eller någon annan. Så stora företag ska inte behöva göra sånt och hade tjänat mer på att visa lite mer seriösitet och välvilja. Då får man bättre omdömen och rykte och på så sätt fler (nöjda) kunder.
Att man kan välja annat än plastmatta om man har råd är fint, men jag personligen tycker bara att det är konstigt att det överhuvudtaget kan vara byggstandard att ha plastmattor i badrummen i hus byggt 2010. I andra länder finns sånt inte alls, då är det kakel och inget annat som gäller.
Men sånt är ju egentligen också lyxproblem. Man ska vara glad om man kan bygga ett eget hus, med plastmattor, kakel eller vad man nu väljer. Huvudsaken är att ett nytt hus ska uppfylla gällande normer och krav och vara felfritt. Och om fel finns vid slutbesiktningen så ska byggföretagen åtgärda dessa utan att skylla på deras byggare, köparen, gud eller någon annan. Så stora företag ska inte behöva göra sånt och hade tjänat mer på att visa lite mer seriösitet och välvilja. Då får man bättre omdömen och rykte och på så sätt fler (nöjda) kunder.
Kakel i badrum är snyggt när det är nytt, men kräver för mycket underhåll för att hållas fräscht. Jag lägger hellre energi på kul saker än på att gnugga kalk i kakelskarvar.
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Hurdu DanielDaniel.Å skrev:kanske frågan skulle vara : Vågar du bygga hus överhuvudtaget? går man in med inställningen att stå brevid och titta på när andra bygger ditt hus, för att efteråt stå och klaga och kräva allt mellan himmel och jord, är man nog inte mogen att vara 'byggherre' detta OAVSETT husleverantör ! ta eget initiativ, ta lite eget ansvar och följ upp byggprocessen så kommer det bli lyckat , återigen oavsett husleverantör
Jag brukar inte kritisera på detta sätt, men, nu har du väl ändå gått långt över gränsen !
Tycker du alltså på allvar att det skall vara nödvändigt att bli byggexpert så att man kan övervaka att byggbolaget gör det dom ju ändå borde, dvs att bygga ett säkert hus som uppfyller regelverken och är i överenstämmelse med ritningarna ? Och anser du att de som inte har gjort detta får skylla sig själva ?
Visst, man kan ju tycka att köpare borde stått på sig och t.ex. inte nöjt sig med ett byggföretags "tama" kvalitetsavsvarige, utan fixat fram en egen. Men å andra sidan kan väl detta inte göra att byggföretagets direkt bedrägliga beteende att ha en tam KA är OK bara för att köparen 'gick på den lätta finten' ?
Normalt sett, i de flesta brancher, behöver man ju inte utgå ifrån behovet att skydda sig mot medvetet bedrägeri och fusk från tillverkaren.
I bilbranchen t.ex. så kallar man ju tillbaka 80000 bilar för att fixa en detalj om det blivet en liten incident som eventuellt skulle ha kunnat leda till en olycka, och detta är huvudnyheter i media. Hade vi haft samma inställning till byggeri så hade det låtit så här.
"Älvsbyhus har beslutat att skicka ut inspektörer och reparatörer till alla hus av märket GGG som tillverkats mellan 2001 och 2008 eftersom man i värsta fall skulle kunna få in fukt som, skulle kunna leda till allergichock om detta ledde till mögel i närheten av ventilationsluftsintaget."
mvh
Magnus
Jag antar att Daniel också åker ner till bilfabriken för att hjälpa till lite. Man vet ju aldrig med de j*a amatörerna överallt.
Och det ska inte räcka att lägga 2-3 miljoner plus tomt på bordet för att få ett felfritt hus enligt gällande normer? I vilket land lever vi egentligen?:wow:
Och det ska inte räcka att lägga 2-3 miljoner plus tomt på bordet för att få ett felfritt hus enligt gällande normer? I vilket land lever vi egentligen?:wow:
Jag sitter idag och letar själv hus - har funderat på att bygga nytt men känner att OM jag nu skulle bygga nytt skulle jag vilja göra det själv. Nästan alla i min släkt har byggt sina hus själva och är hantverkare vilket gör att jag har nästan gratis hjälp om jag nu skulle välja detta. Har varit och tittat på både nya och nästan nya hus och märker ju själv att kvaliteten skiljer mellan de olika husföretagen.
Många säger att "man får det man betalar för" - och visst stämmer detta, men det betyder inte att bara för att ett hus är billigt så skall man acceptera att det blir fel eller att felen ej blir vidgjorda. Vare sig huset kostar 1.5 miljon eller 5 miljoner så skall det naturligtvis vara felfritt. Som kund skall man kunna förvänta sig att huset motsvarar det som står i företagets huskatalog.
Min personliga uppfattning om Älvsbyhus som grundar sig på dels egen erfarenhet av bekanta och dels av reportage och intervjuer är att sålänge inga problem uppstår så är alla glada och nöjda. Skulle det sedan uppstå problem så skiter Älvsbyhus fullständing i människor och kör sitt eget race.
Alla andra kan se att det är fel på de hus som reklameras - utom VD'n, han är säkert övertygad om att han aldrig haft eller gjort ett fel i hela sitt liv.
Att som VD stå i TV och uttala sig som han gjort och vägra följa ARN's rekommendation är för mig fullständing vansinnigt.
Många säger att "man får det man betalar för" - och visst stämmer detta, men det betyder inte att bara för att ett hus är billigt så skall man acceptera att det blir fel eller att felen ej blir vidgjorda. Vare sig huset kostar 1.5 miljon eller 5 miljoner så skall det naturligtvis vara felfritt. Som kund skall man kunna förvänta sig att huset motsvarar det som står i företagets huskatalog.
Min personliga uppfattning om Älvsbyhus som grundar sig på dels egen erfarenhet av bekanta och dels av reportage och intervjuer är att sålänge inga problem uppstår så är alla glada och nöjda. Skulle det sedan uppstå problem så skiter Älvsbyhus fullständing i människor och kör sitt eget race.
Alla andra kan se att det är fel på de hus som reklameras - utom VD'n, han är säkert övertygad om att han aldrig haft eller gjort ett fel i hela sitt liv.
Att som VD stå i TV och uttala sig som han gjort och vägra följa ARN's rekommendation är för mig fullständing vansinnigt.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
ingen fler tyckte det var värt att lägga ner tid på Ä-hus.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Jag undrar om kamilenski är anställd av ä-hus för det verkar mest vara han som pratat gott om ä-hus på detta forum?!?
Även om det inte behöver vara några fel på husen som så, så blir ju svaret nej, med tanke på hur Ä-hus har 'hjälpt' de som fått problem med sina byggen.
Kundservice och kunden i fokus känns inte som nåt Ä-hus och Donald är intresserad av.
Kundservice och kunden i fokus känns inte som nåt Ä-hus och Donald är intresserad av.
Tyvärr. Det med servicen är inte deras starka sida. Och VDn hmm. Jag tror inte att han inser vad han gör. Hur hans agerande påverkar företaget. Å andra sidan, han är inte så ung eller frisk. Han kanske slutat bry sig om företaget.FredrikR skrev:
Fortsätter han som han gjorde, blir det slut för företaget.
Och då kommer problem att dyka upp för alla som bygger/byggde.
Tydligen är det en kille på Älvsbyhus forum "nils" som arbetar där. Man kan alltid fråga honom om vad som händer. Men jag tror inte han säger nåt.