Mitt hus har korrosion på en del av aluzink-taket, vad är bästa åtgärd?
Vid en badrumsrenovering skyddade jag taket med en presenning då vi bar in och ut mycket material via taket. Klantig (eller kanske lat) som jag är lät jag presenningen ligga kvar tillräckligt länge för att taket skulle börja rosta under presenningen.
Vad bör jag göra med taket nu för att säkerställa att det inte rostar hål? Helst skulle jag vilja återställa utseendet och ytskyddet på något sätt.
Vid en badrumsrenovering skyddade jag taket med en presenning då vi bar in och ut mycket material via taket. Klantig (eller kanske lat) som jag är lät jag presenningen ligga kvar tillräckligt länge för att taket skulle börja rosta under presenningen.
Vad bör jag göra med taket nu för att säkerställa att det inte rostar hål? Helst skulle jag vilja återställa utseendet och ytskyddet på något sätt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västragötaland
· 1 550 inlägg
Aluzinkplåt är riktig skit inget man bör välja om du har tankar på att få bort rosten och återställa utseendet och ytskyddet i aluzink är det bara att glömma det går inte. Utan du får slipa måla med rätt rostskydd/roststopp kanske någon primer och sen färg på hela taket riktig färgbutik brukar kunna exakt vad man behöver.
Följande kombinationer med aluzink kanvara olämpliga:
Rostfritt stål
Koppar
Bitumen (finns i bl.a. i tjärpapp och asfalt)
Järnvitriol = Järnsulfat 4
Kopparvitriol
Kalk (finns i bl.a. i cement, kalkbruk, kalkfärger med mera)
Svavel
Takpannor av betong eller tegel
Tryckimpregnerat trä (innehåller bl.a. kopparsalter)
Ädelträ
Plannja: http://www.plannja.se/globalassets/...ad-om-val-av-material-och-underhall-2014.pdf/
Följande kombinationer med aluzink kanvara olämpliga:
Rostfritt stål
Koppar
Bitumen (finns i bl.a. i tjärpapp och asfalt)
Järnvitriol = Järnsulfat 4
Kopparvitriol
Kalk (finns i bl.a. i cement, kalkbruk, kalkfärger med mera)
Svavel
Takpannor av betong eller tegel
Tryckimpregnerat trä (innehåller bl.a. kopparsalter)
Ädelträ
Plannja: http://www.plannja.se/globalassets/...ad-om-val-av-material-och-underhall-2014.pdf/
Jag har aldrig sett aluzinkplåt se ut som på de där bilderna.
Spilldes det tex flytspackel på taket i samband med badrumsrenoveringen?
Jag tvivlar på att endast vatten har åstadkommit de där angreppen.
Aluzink har mellan två och sex gånger bättre korrosionsbeständighet jämfört med varmförzinkad plåt.
Spilldes det tex flytspackel på taket i samband med badrumsrenoveringen?
Jag tvivlar på att endast vatten har åstadkommit de där angreppen.
Aluzink har mellan två och sex gånger bättre korrosionsbeständighet jämfört med varmförzinkad plåt.
Medlem
· västragötaland
· 1 550 inlägg
Det är vatten och presenningen som orsakar rost och vitrost på taket set det förut.
Vist är Aluzink bättre än varmförzinkad i just ett sån test men den lackerade plåten är ju mycket bättre än Aluzink bara läsa garanti avtalet så ser man hur dålig garanti det är på Aluzink.
Vist är Aluzink bättre än varmförzinkad i just ett sån test men den lackerade plåten är ju mycket bättre än Aluzink bara läsa garanti avtalet så ser man hur dålig garanti det är på Aluzink.
Klicka här för att svara