M
Andy78 skrev:
Vad är det som säger att jag inte läst?

läs själv !

"Kan räcka med att man bromsar in lite halvhårt vid ett rödljus och håller tryck på bromsarna medans man står stilla där."

Micke å skalman sorry men ni två kanske kan förklara som är läskunniga varför skivorna skulle bli skeva av att man bromsar in halvårt vi ett rödljus och håller tryck på bromsarna?

Vad är problemet?
Du såg kanske inte min smiley ;) Jag var bara lite sarkarkisk, inte sur.

Oobum skrev "Om du bromsar väldigt hårt så blir skivan varm. Håller du sedan in bromsarna så svalnar bromsskivan. Men inte den del där klossen ligger på. Och då finns det en risk för att skivorna får en bula på sig." och det tolkar jag som att Skalman1 refererade till som "det".

Vet inte vad en halvhård inbromsning menas, men skivorna behöver nog värmas upp en hel del (utan att ha några riktiga fakta) - hundratals grader förmodligen för att det ska kunna ske.

EDIT: Skeva är nog alla skivor, och blir mer så vid temperaturvariationer. Frågan är väl egentligen "hur" skeva kan de bli utan att du märker av det vid tex snabb inbromsning från höga farter.

Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Om du faktiskt läser vad skalman1's skrev så förstår du det ;)

ps. det är rätt tydligt ändå vad både Skalman1 och Oobum menar... (markera mellan de två #)

#
Om du bromsar länge blir bromsskivan varm. Om du sedan stannar helt och fortsätter hålla bromsen intryckt medan skivan svalnar kommer bromsbeläggen isolera skivan och hålla den varm längre mellan beläggen och därigenom riskera att skivan slår sig. Med andra ord på grund av att skivan svalnar olika snabbt.
#
tydligen då folk ställer frågor hur man gör med automatlådan eller slira på kopplingen.
tex lägga i p läge och slira på automaten, då är det tydligt? :thumbup:

Jag kan köpa det att du inte bör bromsa och hålla bromsarna i det läget.
men då krävs det att du kört riktigt hårt och länge och bromsat mycket och du går ju knappast från 110 och sen bromsar 50m innan röljuset.
En bromsskiva tål ganska mycket och kyls snabbt av fartvinden då den är ventilerad.

Men det skrev inget om den körning som krävs för att de ska bli varma därav mitt inlägg, folk blir otroligt rädda när man skriver att man inte får bromsa vid ett rödljud och hålla bromsen.

Andy78 skrev:
Jag kan köpa det att du inte bör bromsa och hålla bromsarna i det läget.
men då krävs det att du kört riktigt hårt och länge och bromsat mycket och du går ju knappast från 110 och sen bromsar 50m innan röljuset.
En bromsskiva tål ganska mycket och kyls snabbt av fartvinden då den är ventilerad.

Men det skrev inget om den körning som krävs för att de ska bli varma därav mitt inlägg, folk blir otroligt rädda när man skriver att man inte får bromsa vid ett rödljud och hålla bromsen.
Jag håller med en inbromsning till rödljus och att man sen håller ned bromsen borde väl vara ett mer än vanligt förfarande.

Hur många drar upp parkeringsbromsen vid rödljus?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.