44 254 läst ·
78 svar
44k läst
78 svar
Rost på nya bromsskivor - vad kan man kräva?
Bromsskivor är känsliga.Stew skrev:Hej igen,
Har en följdfråga. Bilen är köpt av en kiaaffär. De har innan de sålde bilen gått igenom en hel lista med saker. Så att den fungerar som den ska.
Parkeringsenorn fungerar inte alls. Men det tar garantin. Lite jobbigt att lämna in bilen bara.
Men tillbaka till bromsskivorna som skulle vara helt nya. Bilen skakar när man bromsar. Så har det varit sedan vi körde hem den. Skivorna var ju bytta av denna anledning innan och jag frågade säljaren specifikt om grundfelet var åtgärdat. Klart det var det! Felet skulle inte inträffa igen.
Detta är inget som går på den vanliga garantin. Förslitningsdel. Men borde inte bil-skojarn ta kostnaden? Han har ju både på papper sagt att skivorna ska vara bra och nybytta samt verbalt livat att det inte ska inträffa igen
Anledningen till att jag köpte bilen utan att testa den först var för att handlaren ligger 15 mil från oss. Han livade via tele att allt var som det skulle. Och sedan så är det ju garant i massa år.
Av samma avståndsskäl vill jag undvika att åka till deras verkstad bara för att mötas av - sorry grabben, detta står inte vi för.
Ska lämna in bilen på service snart och har bett dem komma på bromsarna. Är det lättfixat, fixa det. Annars meddela mig vad det är så jag kan ta det med stället jag köpte bilen sv.
Vad tror ni? Börjar bli trött på skivorna på denna bilen
Mvh Stefan
Kan räcka med att man bromsar in lite halvhårt vid ett rödljus och håller tryck på bromsarna medans man står stilla där.
Sen är det långt ifrån säkert att nya skivor är bra bara för att de är nya. Det bästa är att köpa nya skivor av bästa kvalitet och åldra dem upprepade gånger i en ugn för att alla spänningar ska släppa. Sedan får man låta en kompetent mekanisk verkstad mäta upp axialkast och skillnad i tjocklek. Finner man oacceptabla avvikelser kan man då bearbeta slitytorna till perfektion samtidigt som man noga ger akt på rundgången i lagerbanorna. Lite omständigt, men då blir det riktigt.
De säger att de har bytt skivorna om skivorna är problemet så borde du ha samma problem när vinterdäcken åker på.
Det är rätt vanligt att man tror att man har skreva bromsskivor byter och felet består, och sedan visar sig vara obalans i ett däck.
Det är rätt vanligt att man tror att man har skreva bromsskivor byter och felet består, och sedan visar sig vara obalans i ett däck.
Finns ingen anledning att bromsa kraftigt för att få bort rost från anläggningsytan det gör nog mer skada än nytta.
Kör lugnt och försiktigt som vanligt och det nöts snabbt bort i stort sett på en gång trycket i bromsarna är så högt som standard att klossen kommer ligga an bra mot skivan.
Kör lugnt och försiktigt som vanligt och det nöts snabbt bort i stort sett på en gång trycket i bromsarna är så högt som standard att klossen kommer ligga an bra mot skivan.
Om du bromsar väldigt hårt så blir skivan varm. Håller du sedan in bromsarna så svalnar bromsskivan. Men inte den del där klossen ligger på.Andy78 skrev:
Och då finns det en risk för att skivorna får en bula på sig.
Nu ska vi inte skrämma upp folk i onödan,oobum skrev:
Bromsarna blir knappast varma av att man bromsar hårt på stillastående, det krävs friktion att man kör hårt och bromsar innan röljuset och sedan när man kommer till rödljuset håller fast bromsen.
De blir ju inte varma av att man trycker hårt på bromsepedalenstillastående då skapas ingen värme om man inte kört.
Håll bromsen det är det den är till för och det lär inte hända nåt.Nyfniken skrev:
Har du kört hårt och bromsat mycket i kurvorna ja å lär de vara varma och man bör ta en lugn runda för att kyla ned dem, men ingen här sysslar med bankörning.
men de blir inte skev av bromstrycket i sig om de inte gått varma, de slår sig av värmen inte av bromstrycket.
Om man faktiskt läser vad oobum skrev så förstår man det.Andy78 skrev:Nu ska vi inte skrämma upp folk i onödan,
Bromsarna blir knappast varma av att man bromsar hårt på stillastående, det krävs friktion att man kör hårt och bromsar innan röljuset och sedan när man kommer till rödljuset håller fast bromsen.
De blir ju inte varma av att man trycker hårt på bromsepedalenstillastående då skapas ingen värme om man inte kört.
Om du faktiskt läser vad skalman1's skrev så förstår du detAndy78 skrev:
ps. det är rätt tydligt ändå vad både Skalman1 och Oobum menar... (markera mellan de två #)
#
Om du bromsar länge blir bromsskivan varm. Om du sedan stannar helt och fortsätter hålla bromsen intryckt medan skivan svalnar kommer bromsbeläggen isolera skivan och hålla den varm längre mellan beläggen och därigenom riskera att skivan slår sig. Med andra ord på grund av att skivan svalnar olika snabbt.
#
Redigerat av moderator:
Vad är det som säger att jag inte läst?Micke64 skrev:
läs själv !
"Kan räcka med att man bromsar in lite halvhårt vid ett rödljus och håller tryck på bromsarna medans man står stilla där."
Micke å skalman sorry men ni två kanske kan förklara som är läskunniga varför skivorna skulle bli skeva av att man bromsar in halvårt vi ett rödljus och håller tryck på bromsarna?
Vad är problemet?