44 254 läst ·
78 svar
44k läst
78 svar
Rost på nya bromsskivor - vad kan man kräva?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min teori är att skivorna är nybytta och det där är rödrost, kommer snart att bli brunt som det brukar vara på obehandlat järn.
Det är gjutjärn i skivorna (inte direkt stål)
Protte
Det är gjutjärn i skivorna (inte direkt stål)
Protte
MEn som någon tidigare frågat, varför byttes det bromsskivor på en 2012:a?
Jag har bytt bromsskivor på två av mina bilar, den ena var en Volvo 740 med 32 000 mil på mätaren,
Den andra är min nuvarande bil, en -00 passat med 20 500 mil på mätaren.
Jag har bytt bromsskivor på två av mina bilar, den ena var en Volvo 740 med 32 000 mil på mätaren,
Den andra är min nuvarande bil, en -00 passat med 20 500 mil på mätaren.
Kanske blivit sprickor i skivorna? Ganska vanligt på nyare bilar.oobum skrev:
Eller att dom blivit skeva.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
oobum skrev:
Det är på tok för många skivor som slår sig, på den bil som var ny 00 byttes alla skivor runt om efter första däckbytet. När man drar hjulbultarna så händer det något. sedan så rullade den 5 6 tusen utan problem. Den som ersatte 00 har inte haft några problem.
Andrabilen har från 1000 mil haft problem med skivorna, de är svarvade många gånger och efter 10 000 mil så sattes det dit nya som är svarvade en gång och det är dags igen efter 1000 mil sedan förra svarvningen.
ALLA andra bilar inom familjen har aldrig haft problem med skivor.
Pratade med en bilförsäljning som importerar bilar och de fick svarva många skivor på nya bilar.
KAN vara så att gjutjärnet inte får ligga till sig (kan ta år) utan roboten tar skivan från transportbandet som kommer från gjuteriet och sätter skivan direkt i NC svarven. Kvalitet därefter
Haha, min bilmek skulle aldrig våga säga nåt om "kärringkörd bil". Han använder sig av uttrycket "ecodriving" och att det vore bra om jag bromsade lite mer kraftigt då och då.bobas skrev:
Tänker nog samma fel! Skivor är tokrostiga hela tiden! Det är navet jag undrar över! Tänkte inte heller på att de inte satt ihop
Så jag frågar om, är det normalt att navet är så rostigt som det är på min bild?
Förlåt för att jag inte kan hålla sär begreppen. Är ingen meckare
Så jag frågar om, är det normalt att navet är så rostigt som det är på min bild?
Förlåt för att jag inte kan hålla sär begreppen. Är ingen meckare
Det du kallar navet är nog fortfarande bromsskivorna. Antar att det är trumman på den ena bilden du menar och det är väl bakhjulet du tagit bild på med trumman för handbromsbackarna?
Att man bytt bromsskivor på en ganska ny bil kan ju helt enkelt bero på att ägaren har gått på alla bilmekanikers mantra att man alltid måste byta bromsskivor samtidigt med nya belägg...
Att man bytt bromsskivor på en ganska ny bil kan ju helt enkelt bero på att ägaren har gått på alla bilmekanikers mantra att man alltid måste byta bromsskivor samtidigt med nya belägg...
Eller för att bromsskivorna var skeva eller slut. Moderna bilar verkar ju äta bromsskivor. Jag har kört Amazon i 16 år året runt och aldrig bytt en bromsskiva på någon av dem, och jag har aldrig hört talas om någon som bytt skivor på en sådan heller. Vad jag tror är problemet är sämre kvalitet på gjutjärnet, att man inte har tid att låta järnet vila efter gjutningen för att spänningarna ska släppa, att skivorna är ventilerade och inte solida.
Ja, då är det bromskivan ändå. Hittade en bild. Det jag stör mig på (som är rostigt) är där jag målat rött i bilden. Själva kontaktytan med belägget brukar rosta (direkt det regnat tex), men det jag markerat rött brukar inte rosta. Inte på mina nya bilar i alla fall (som min andra bild visade).
Min första bild var på ena framhjulet.
Jag försökte få en förklaring på varför förra ägaren bytt. Men säljaren hade ingen vettig förklaring att ge. Sådant händer. Typ. Vart inte riktigt nöjd med svaret, då det i min värld finns en större risk att felet inträffar igen, dvs att jag måste byta skivor snart igen. Om det hade varit materialfel så tycker jag det är konstigt att alla fyra skivor hade samma fel. Som sagt, får inte ihop det. Kommer inte få reda på hur det ligger till heller, inte förrän samma fel inträffar för mig (om det nu gör det
)
Min första bild var på ena framhjulet.
Jag försökte få en förklaring på varför förra ägaren bytt. Men säljaren hade ingen vettig förklaring att ge. Sådant händer. Typ. Vart inte riktigt nöjd med svaret, då det i min värld finns en större risk att felet inträffar igen, dvs att jag måste byta skivor snart igen. Om det hade varit materialfel så tycker jag det är konstigt att alla fyra skivor hade samma fel. Som sagt, får inte ihop det. Kommer inte få reda på hur det ligger till heller, inte förrän samma fel inträffar för mig (om det nu gör det
Det är ju lite så att man får vad man betalar för.
På din andra bil så ser man ju ganska tydligt att det ligger någon form av ytbehandling/färg på ytan du syftar på.
Det är ju tex en sånn grej som skiljer på en lågpris bil typ Kia mot en premium bil av dyrare klass.
Det är ju helt oskyddad metallyta så med lite regn så börjar den ju rosta direkt om man inte behandlar den, det går ju tex lacka med varmetålig färg för att slippa få rosten.
På din andra bil så ser man ju ganska tydligt att det ligger någon form av ytbehandling/färg på ytan du syftar på.
Det är ju tex en sånn grej som skiljer på en lågpris bil typ Kia mot en premium bil av dyrare klass.
Det är ju helt oskyddad metallyta så med lite regn så börjar den ju rosta direkt om man inte behandlar den, det går ju tex lacka med varmetålig färg för att slippa få rosten.
Ok, så måste det vara. Så den bilden här precis ovanför ser ut att vara en skiva som inte är lackbehandlad, den kommer därmed rosta? Kan man se det så?
Jag köper det med premium osv. Men nu vet jag inte ens vad det är för skivor på kian i och med att de är bytta. När man köper den så gissar jag att det alltid följer med skivor av en viss standard, men sedan när man byter så kan man ju byta till vad som helst. Uppenbarligen så bytte inte den förra ägaren till någon premiumversion av skivorna.
Jag köper det med premium osv. Men nu vet jag inte ens vad det är för skivor på kian i och med att de är bytta. När man köper den så gissar jag att det alltid följer med skivor av en viss standard, men sedan när man byter så kan man ju byta till vad som helst. Uppenbarligen så bytte inte den förra ägaren till någon premiumversion av skivorna.
Alla skivor brukar levereras inoljade men ej lackade. Där du har markerat på bromskivan (Stew) brukar man måla själv om man vill ha det rostfritt. Ingen av mina bilar jag har köpt (orginal) bromsskiva till , har varit målad där.
Ta och rengör skivan och lackera med lite hammarlack eller någon bromsfärg ska du se att det blir fint igen.
Ta och rengör skivan och lackera med lite hammarlack eller någon bromsfärg ska du se att det blir fint igen.