44 254 läst ·
78 svar
44k läst
78 svar
Rost på nya bromsskivor - vad kan man kräva?
Ja, funderar på att göra det nästa gång jag byter däck. Minns att jag gjorde det på en s40 en gång i tiden. Tycker att det ser jättetråkigt ut när alla 4:a skivor är helt bruna av rost. Syns väldigt mycket genom alu-fälgarna.Herr hatt skrev:
ok. så skillnaden mellan dessa skivor till kian och de jag är van vid (som inte rostar) är att de är lackerade? Isf är det nog ganska vanligt med lackerade, orostiga, skivor med tanke på att de bilar jag ägt absolut inte är några miljonklass bilar, Bara nya bilar i medekklasssegmentet '(audi, saab, vw, volvo).
Nu spelar väl inte VW, Saab, Volvo och Audi riktigt i samma liga (eller sport) som Kia. Jag tror det är det det handlar om.
Därmed inte sagt att Kia gör dåliga bilar, tvärtom tror jag att de är grymt prisvärda. Men jag tror att det är på såna här detaljer det syns. Kosmetika utan praktisk betydelse, och det tycker jag man ska vara glad för.
Därmed inte sagt att Kia gör dåliga bilar, tvärtom tror jag att de är grymt prisvärda. Men jag tror att det är på såna här detaljer det syns. Kosmetika utan praktisk betydelse, och det tycker jag man ska vara glad för.
Ja precis, skrev det redan i inlägg 3Nyfniken skrev:Nu spelar väl inte VW, Saab, Volvo och Audi riktigt i samma liga (eller sport) som Kia. Jag tror det är det det handlar om.
Därmed inte sagt att Kia gör dåliga bilar, tvärtom tror jag att de är grymt prisvärda. Men jag tror att det är på såna här detaljer det syns. Kosmetika utan praktisk betydelse, och det tycker jag man ska vara glad för.![]()
Har nu pga min sjukdom blivit tvungen att köpa en billigare bil, och det är första gången jag går från en dyrare bil till en billigare. Och visst märks det. I kian får man det mesta i första paketet "komfort". Parkeringssensor, farthållare, bluetooth-tele, regnsensor, auto stäng av motorn funktion, el-infällbara backspeglar med massa mer. Men jämför man denna utrustningen med tex folka eller volvo så märks det att tillbehören fungerar bra mycket bättre på de dyrare..
Samma sak gäller allt. Komforten, ljudnivån, kvaliten på inredning/dörrsidor/instrumentpanel inne i bilen tja. allt.
De dubbelt så dyra bilarna vinner allt, förutom:
Kia ligger väldigt högt upp, över många dyra bilar, i olika listor som påvisar antal fel vid besiktning. Kia ceed är en av de bilar som de utförs minst reparationer på. (Har inga länkar till sådana, men har flera år sett att de ligger bra till i bilprovningens listor)
Och även om reparationer utförs, så har kia 7 års garanti! Mot normala 2-3 år.
Det är detta som gjorde att vi valde kia. Att vi valde ceed:en med en diesel är att alla jag pratat med som äger en, är fruktansvärt nöjda med den.
Det som stör mig mest i kian är sätena (obekväma, jobbigt för mig som har ont), aluminumlackningen på mittkonsolen (reflekteras i framrutan!!) och ljudnivån i bilen (över 80 är det svårt för mig med talproblem att göra mig hörd. Mobil är bara att glömma).
Det som jag är mest "imponerad av" (förutom totalekonomin) är motorn. Dieseln fungerar mycket bra och tja. Resten är nog som förväntat
Summa summarum. Man får vad man betalar för, men vad det gäller kia och dess 7 års nybilsgaranti (eller 15k mil) får man lite extra känner jag. Slipper oroa mig för plötsliga utgifter.
Får helt enkelt leva med att bromsskivorna är rostiga, eller måla dem vid nästa tillfälle
Skivorna var ju nybytta, kan ju vara annat än Kia original skivor.Nyfniken skrev:Nu spelar väl inte VW, Saab, Volvo och Audi riktigt i samma liga (eller sport) som Kia. Jag tror det är det det handlar om.
Därmed inte sagt att Kia gör dåliga bilar, tvärtom tror jag att de är grymt prisvärda. Men jag tror att det är på såna här detaljer det syns. Kosmetika utan praktisk betydelse, och det tycker jag man ska vara glad för.![]()
Även Brembo skivor till Merca som jag bytt har börjat rosta direkt.
Redigerat:
Förstår vad du menar, men förhindrar rejäla inbromsningar rostbildning där? (Som på mitt foto) förhindrar inte det bara rostbildning vid kontaktytorna? Eller gör uppvärmningen av skivorna så att det blir mindre rost?bobas skrev:
Jag kärrngkör alltid. Det för att dieseln är så dyr. Försöker alltid köra så snålt som möjligt. Så jag tillhör tyvärr den grupp som inte rastar bromsarna så ofta.
Skillnad var det för 10 år sedan när jag hade en trimmad volvo s40 t4 (260hk) som gick som en skållad bäver
Men den tiden har passerat. Nu är det ecco-drivning som gäller.
Trodde du var fullärdDalbotös skrev:
Jorå. Det finns allt orostiga bromskivor. Annars hade det inte varit så vackert med fräcka aluminum-hjul.
Sökte på de vanliga "lite dyare märken" på bytbil. Tog årsmodell 2011. Det är lite svårt att se, men jag såg inte någon rost på de skivor jag lyckades se. Så det är nog som Nyfniken säger en fråga om vilket segment bilen är i (samt ålder på bilen givetsvis
Kanske inte. Kanterna blir ju förr eller senare blöta när de inte är varma (som när du tvättar den). Då kommer rosten och stannar där om inte kanterna är behandlade..Stew skrev:Förstår vad du menar, men förhindrar rejäla inbromsningar rostbildning där? (Som på mitt foto) förhindrar inte det bara rostbildning vid kontaktytorna? Eller gör uppvärmningen av skivorna så att det blir mindre rost?
Jag kärrngkör alltid. Det för att dieseln är så dyr. Försöker alltid köra så snålt som möjligt. Så jag tillhör tyvärr den grupp som inte rastar bromsarna så ofta.
Skillnad var det för 10 år sedan när jag hade en trimmad volvo s40 t4 (260hk) som gick som en skållad bäverHade slitsade/borrade skivor + den samt klossar med kevlarinlägg. Bromsarna rök på den ganska ofta
Men den tiden har passerat. Nu är det ecco-drivning som gäller.
Dina skivor var ju knappt rostiga alls... det här kallar jag rostiga skivor....
http://www.zatzy.com/attachments/te...ort-bromsskiva-seat-ibiza-gti-97-p1010018.jpg
http://www.zatzy.com/attachments/te...ort-bromsskiva-seat-ibiza-gti-97-p1010018.jpg