Nu är det nytt år och dags för oss hobbyborrare att börja igen så fort snön smälter.

Jag gick på berg eller större stenar på fem olika hål runtom på tomten.
Som längst kom jag ner till 3m djup.
Så jag gav upp och beställde en borrad brunn.

Den blev 51m djup och ett flöde på 3m³/h = 50l/min, vilket borrarna sa är jättebra.
Valde 140mm hål och vattenytan ligger ca 10 meter ner uppskattningsvis.
Normalt flöde på en borrad brunn är mellan 0,1 - 1m³/h.

Nu kollar jag efter djupvattenpumpar (vilket är en hel djungel för mig).
Jag vill ha en så effektiv pump som möjligt med så optimerat flöde som möjligt.

Jag var först inne på grundfos 3-fas men sen såg jag deras 1-fas pumpar som har inbyggda överhettningsskydd samt att det går att köpa till en modul för att ha konstanttryck reglering.
Är det något som är bra att ha till bevattning och driva vattenspridare?
Ska man ha en hydrofor eller hydropress? Såg att de flesta paket säljs med hydropress.
Man vill ju ha så få starter som möjligt för att minska slitaget så jag vill ha något som håller i långtidsförloppet. Fördel med 1-faspump är att det går att köra med elverk om det skulle bli strömavbrott.Men 3 -fas känns mer robust.

De jag har kollat på är:
1-fas Grundfos SQE 3-95 1,55 kW/h
3:fas Grundfos SP 3A-22 1,50 kW/h
Använde deras dimensioneringsverktyg.

Jag tänkte gå upp till antingen PEM 40 eller 50, så jag slipper tryckfallet i slangen.
Blir totalt ca 90m slang, har ca 40m från borrhål in till hus. Så tänker det är ingen större kostnad att gå upp från standard PEM 32 till 50.

Tanken är att använda vattnet i huset också om det är tjänligt, med det ska användas i minst 3 månader innan man ska skicka in det på analys.

Ska man välja en sämre pump i början om hålet innehåller mycket borrester som ev. inte har blivit helt urspolat för att inte riskera att bränna en fin pump?

Har ni några tips eller idéer.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Jag köpte en Pedrollo Plurijet 4/100m pump direkt från Italien för typ 2 år sedan och satte på min 11år gamla pumpautomat från Rinkabyrör istället (den gamla i gjutjärn som satt på den var slut). Riktigt nöjd med den; bra pris, kvalitétskänsla, bra specad och tyst pump. Dock ingen djupvattenpump men det har de också i sitt sortiment. Bara att fråga allvetaren Google....

H Hibbi skrev:
Nu är det nytt år och dags för oss hobbyborrare att börja igen så fort snön smälter.

Den blev 51m djup och ett flöde på 3m³/h = 50l/min, vilket borrarna sa är jättebra.

Jag var först inne på grundfos 3-fas men sen såg jag deras 1-fas pumpar som har inbyggda överhettningsskydd samt att det går att köpa till en modul för att ha konstanttryck reglering.
Ska man ha en hydrofor eller hydropress? Såg att de flesta paket säljs med hydropress.
Man vill ju ha så få starter som möjligt för att minska slitaget så jag vill ha något som håller i långtidsförloppet. Fördel med 1-faspump är att det går att köra med elverk om det skulle bli strömavbrott.Men 3 -fas känns mer robust.

De jag har kollat på är:

Jag tänkte gå upp till antingen PEM 40 eller 50, så jag slipper tryckfallet i slangen.
Blir totalt ca 90m slang, har ca 40m från borrhål in till hus. Så tänker det är ingen större kostnad att gå upp från standard PEM 32 till 50.

Tanken är att använda vattnet i huset också om det är tjänligt, med det ska användas i minst 3 månader innan man ska skicka in det på analys.

Ska man välja en sämre pump i början om hålet innehåller mycket borrester som ev. inte har blivit helt urspolat för att inte riskera att bränna en fin pump?

Inga tips men nyfiken på vad du fick ge för borrningen och vart i landet.

• Gilla
Melkersjo
  • Laddar…
R Rena skrev:
Förr i världen kostade det ca 1000kr/m

Nytt år och nya möjligheter!

Resultat från hål 5 var följande;
Vatten kom på 6m
Kalklager 20cm tjockt ungefär
Vatten igen på 8-9m
Kalk 30cm stenhårt
Vatten 11-12m

Sen kom vi inte längre var nog en sten eller liknande det gick verkligen inte. Varje ställe med vatten gav ca 7-8l/min. Längst ner var det smutsigt vatten, resterande väldigt fint.
Vi körde ner en slitsad PEM-slang med filter på och drog nerifrån och upp.

Såhär ser det ut överallt på min tomt ungefär med olika lager av kalk eller vad det nu är. Ny plan för detta året är att köra ner filterrör de blåa från Tyskland och se om man kan plocka vattnet från alla ”nivåer” och då få ok flöde.

Säljer någon i Skåne/blekinge filterrör om ni gett upp så hör av er så köper jag direkt. Annars läggs en beställning till början på mars så drar ännu ett år med besvikelser igång.

Två ställen kvar att prova på annars ringer jag en brunnsborrare 😃

• Gilla
olofh och 2 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Jag köpte en Pedrollo Plurijet 4/100m pump direkt från Italien för typ 2 år sedan och satte på min 11år gamla pumpautomat från Rinkabyrör istället (den gamla i gjutjärn som satt på den var slut). Riktigt nöjd med den; bra pris, kvalitétskänsla, bra specad och tyst pump. Dock ingen djupvattenpump men det har de också i sitt sortiment. Bara att fråga allvetaren Google....
Okej, kollade lite snabbt men tror jag kommer få lite lågt tryck i systemet med en sådan pump om jag inte går på modellen 6/130x, men då drar den mer ström 2,2kW/h. Jämfört med en djupvattenpump, men fördelen är att pumpen sitter lättåtkomligt om det skulle blir något fel. Såg även att de hade Djupvattenpumpar men vet inte hur kvaliten och priset är på dem.

R Rena skrev:
Jag fick ge 43 300:- totalt för bara hålet minus rot avdrag på 5300:- så 38 000:-
Blev 9m foderrör.
Jag tycker det var ett bra pris.
Norr om Uppsala.

Tog in flera offerter, de låg ungefär lika men dessa erbjöd större hål för samma pris.

Men det är 50% chans att de hittar vatten annars gör de en tryckning som kostar ~10 000 extra. Då brukar det normalt ge ~0,5m3/h. Det är inte allt för mycket till bevattning om man inte buffrar i tankar.

• Gilla
Rena
  • Laddar…
H Hibbi skrev:
Jag fick ge 43 300:- totalt för bara hålet minus rot avdrag på 5300:- så 38 000:-
Blev 9m foderrör.
Jag tycker det var ett bra pris.
Norr om Uppsala.

Tog in flera offerter, de låg ungefär lika men dessa erbjöd större hål för samma pris.

Men det är 50% chans att de hittar vatten annars gör de en tryckning som kostar ~10 000 extra. Då brukar det normalt ge ~0,5m3/h. Det är inte allt för mycket till bevattning om man inte buffrar i tankar.
Låter som ett helt okej pris!

Melkersjo Melkersjo skrev:
Nytt år och nya möjligheter!

Resultat från hål 5 var följande;
Vatten kom på 6m
Kalklager 20cm tjockt ungefär
Vatten igen på 8-9m
Kalk 30cm stenhårt
Vatten 11-12m

Sen kom vi inte längre var nog en sten eller liknande det gick verkligen inte. Varje ställe med vatten gav ca 7-8l/min. Längst ner var det smutsigt vatten, resterande väldigt fint.
Vi körde ner en slitsad PEM-slang med filter på och drog nerifrån och upp.

Såhär ser det ut överallt på min tomt ungefär med olika lager av kalk eller vad det nu är. Ny plan för detta året är att köra ner filterrör de blåa från Tyskland och se om man kan plocka vattnet från alla ”nivåer” och då få ok flöde.

Säljer någon i Skåne/blekinge filterrör om ni gett upp så hör av er så köper jag direkt. Annars läggs en beställning till början på mars så drar ännu ett år med besvikelser igång.

Två ställen kvar att prova på annars ringer jag en brunnsborrare 😃
Vilken dimension hade du tänkt dig och var bor du? Har lite grejer nere i Lomma. Nu säger jag inte att jag gett upp men fan denna lera

O olofh skrev:
Vilken dimension hade du tänkt dig och var bor du? Har lite grejer nere i Lomma. Nu säger jag inte att jag gett upp men fan denna lera
Vet inte riktigt, borren vi borrat med är ganska stor. Bor i Kristianstad. Får kolla med han som är här hur bred borren är men vilka dim har du? 😀

Jag kör dn 115 men fick en felleverans och fick några dn 100 som står här oanvända (de skickade ut rätt sen och ville väl ha tillbaks de här men jag orkade aldrig skaffa fram kartonger och mäcka med retur). rätt smala så antagligen inget för ditt projekt.

H Hibbi skrev:

De jag har kollat på är:

Hade det enbart varit för bevattning så hade jag köpt en billig pump från Ex Expondo och satt en flödesvakt istället för tryckvakt. Enfas för att det blir billigast med flödesvakt.

Den totalt bästa lösningen är en kvalitetspump likt grundfos eller pedrollo och varvtalsreglering. Det kostar dock 25000 istället för 3000 ish.

Pump uppe på ytan kan du glömma när du har 10m ner till vattnet om inte du köper en ejektorpump.

Hydrofor är väl bara att föredra om du har illaluktande gaser i vattnet annars skulle jag föredra hydropress. Med flödesvakt behövs inget av de.
Möjligtvis om man ska ha det till huset för att ta bort eventuella tryckspikar vid pumpstart.

Sen är jag tveksam till om du ska ha så stor tryckuppbyggnad som pumparna du länkar till. Vid full brunn får du ju 8 bar på vattnet då.
Jag skulle nog föredra en pump som har runt 6 bar, så har du 5 bar vid markytan. Det beror lite på hur mycket ytan sjunker vid det flödet du plockar ut.

Tänkte borra mig en brunn nu i vår för att kunna vattna i trädgården. Hade varit bra om det gick att få upp 1000l/h. Funderar dock på om det ska vara en rörspets eller filterbrunn. Har väldigt nära till berg så kommer nog i sämsta fall bara få till 1 meter rör i vattenförande lager. Verkar vara postglacial sand i marken så tillrinningen bör ändå vara god. Innan jag byggde huset så fanns det en handgrävd brunn som nu är igenfylld på tomten som var 3,5m djup och med 1,5m vatten på botten. Vet inte om det var berg i botten eller inte. Men när vi borrade för bergvärme så var det 2m till berg och grannarna har 1-2m till berg. Samtidigt är området väldigt kuperat och lite förvånad att det ens kunde finnas grundvatten i brunnen, men det är väl någon svacka i berget där nere som håller kvar vattnet antar jag. Har rörspets någon fördel med att kunna suga ut mer vatten ur omgivande mark då den används direkt som sugledning? Eller är det bättre med den större arean i en filterbrunn även när filterdelen blir kort? Eller ska man gå på en större diameter för att kompensera den korta längden på filtret kanske? Får jag inte detta att fungera så funderar jag på att lägga ner en sugslang i energibrunnen som enligt uppgift ska ha tillflöde på 2800l/h. Vet dock inte hur långt ner det är till grundvattnet i berget och om det går att komma åt med sugande pump.

Hej igen! Jag har börjat kika på att anlägga en automatisk bevattningsanläggning och i samband med det är jag inne på att byta min nuvarande pump till en billig djupbrunnspump från Expondo för mer effekt. Jag tar gärna emot omdömen på pumparna därifrån men undrar även om en pump på 100mm bredd är lämplig att använda i ett DN115 rör?

M mange83 skrev:
Tänkte borra mig en brunn nu i vår för att kunna vattna i trädgården. Hade varit bra om det gick att få upp 1000l/h. Funderar dock på om det ska vara en rörspets eller filterbrunn. Har väldigt nära till berg så kommer nog i sämsta fall bara få till 1 meter rör i vattenförande lager. Verkar vara postglacial sand i marken så tillrinningen bör ändå vara god. Innan jag byggde huset så fanns det en handgrävd brunn som nu är igenfylld på tomten som var 3,5m djup och med 1,5m vatten på botten. Vet inte om det var berg i botten eller inte. Men när vi borrade för bergvärme så var det 2m till berg och grannarna har 1-2m till berg. Samtidigt är området väldigt kuperat och lite förvånad att det ens kunde finnas grundvatten i brunnen, men det är väl någon svacka i berget där nere som håller kvar vattnet antar jag. Har rörspets någon fördel med att kunna suga ut mer vatten ur omgivande mark då den används direkt som sugledning? Eller är det bättre med den större arean i en filterbrunn även när filterdelen blir kort? Eller ska man gå på en större diameter för att kompensera den korta längden på filtret kanske? Får jag inte detta att fungera så funderar jag på att lägga ner en sugslang i energibrunnen som enligt uppgift ska ha tillflöde på 2800l/h. Vet dock inte hur långt ner det är till grundvattnet i berget och om det går att komma åt med sugande pump.
Teoretisk så kan du få ut ett högre flöde med en pemsil eller rörspets än vad du får ut med en filterbrunn vid dina förhållanden.

Hade jag varit i dina kläder hade jag köpt ett billigt isborr, rör för att förlänga isborren och ett tremeters armeringsjärn.
Sedan borrar du ner till vatten med isborren och sedan trycker du ner armeringsjärnet i hålet för att se hur långt det är mellan vattenspegel och berg. Du kommer även se vilka fraktioner som finns åtminstone ovan vattnet.
Förslagsvis börjar man där det funnits en grävd brunn men testa på andra ställen också.
När man hittar ett lämpligt ställe så spolar man ner en pemsil och ser vad den ger i flöde. Tycker man att flödet är för dåligt så spolar man ner fler silar med några meters mellanrum och parallellkopplar dessa.

Vi brukar försöka ha 1m vatten ovan sil men vi har spolat ner på ett ställe där det bara fanns ca 1m vatten ovan lera och där satte vi ner en 30cm sil och detta fungerade bra.

Generellt hatar jag rörspetsar överlag eftersom det är onödigt dyrt och är krångligt och jobbigt att hantera, dessutom har de grova silar så i fin sand kommer man få upp en massa sand med vattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.