M mortimer skrev:
Behöver du verkligen fylla sugslangen med vatten ? jetpump brukar klara av att tömma sugledning på luft på egen hand. Det man dock måste göra är att fylla pumphuset med vatten vid uppstart. Backventilen förhindrar ju att vattnet i sugledningen åker tillbaka i sugledningen. Fylla pumphuset med vatten kan man oftast göra baklänges från pumpens utlopp via t.ex kommunalt vatten så slipper men öppna pluggen för påfyllning varje gång.
Ahh, det gör det kanske? Jag har bara minne från när vi fixade vår nuvarande rörspets, och jag försökte hämta upp vattnet från den. Fick hålla på och fylla och grejer. Men jag testar ditt förslag först.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Roligt att höra att brunnen verkar ge mycket vatten!
Hur såg det ut på SGU vid dig om möjligheter till en filterbrunn? Nu verkar det ju onekligen att du har bra med vatten men tänkte mest för framtida referenser till de som har tankar på en brunn.

Jag hade tänkt säga PEM 40 för den är enklare att få tag på i korta längder. Men om du har PEM 50 liggandes så är det ännu bättre. Blir inte för stort.
Det kommer förmodligen ge lite mer vatten. Betydligt mindre mottryck i sugledningen som du får tillgodo på trycksidan.
Det man inte tänker på är att tryckförlusten räknas på hela systemet inte bara efter pumpen.

Jag kör själv PVC 50/PEM 50 på sugledningen. Samt en 2" (R50) bottenventil.

Testa och återkom. Är förjävla nyfiken hur det blir :)
Hur kopplar jag enklast in PEM 50 på en 1” inlopp på pumpen vad kan jag andvända för att göra en övergång från 2” ner till 1”? Tips

H holgersson skrev:
Hur kopplar jag enklast in PEM 50 på en 1” inlopp på pumpen vad kan jag andvända för att göra en övergång från 2” ner till 1”? Tips
Hej Holgersson :)

Har kollat dina inlägg och du skriver att du hade lera ner till 6 meters djup ungefär. Det är typ samma för mig, men kanske snarare 8 meters djup. Hur gjorde du för att ta dig igenom? Det verkar visserligen som jag typ är förbi, men det är väldigt segt nu.

Tack!

@holgersson Jag kör ju plastkopplingar som kanske inte är optimalt. Men har funkat för mig.
Har för vana att vi säsongsuppstart känna med polygripen och spänna lite om det behövs.

Har har du en rakt av >

https://www.liquipipe.de/pe-pp-kupplung-klemmmuffe-x-aussengewinde/

Välj 50 mm x 1" i listan.

Jag beställde alla mina PE och PVC kopplingar samt PVC rör därifrån. Är ju typ gratis mot Sverige...

Om du vill ha billig mässing så >

50 mm / 1 1/2"

https://www.liquipipe.de/pe-messing-kupplung-klemmmuffe-x-innengwinde/

Samt

1" x 1 1/2"

https://www.liquipipe.de/messing-nr-245-reduziernippel-aussengewinde-x-aussengewinde/

• Gilla
holgersson
  • Laddar…
JAG har fått lära mig en gång i tiden att på sugsidan så är det metallkopplingar som gäller, så jag har aldrig provat något annat. Sen har jag nästan "cykelavstånd" till RinkabyRör med 6mån bytesrätt på produkter hos de.

Märkte häromdagen och även idag att jag ev har en luftläcka i min minst 20 år gamla mässingövergång från PEM40->R25 via en bussning också. Märkte när jag drog ihop allt att det gick att snurra röret relativt enkelt men reflekterade inte mer över det. Det kommer inget vatten där dock men över natten så fick pumpen börja suga/tömma ledningen igen. I bästa fall räcker det att bara dra åt kopplingen. Som sagt en gammal mässingkoppling så i värsta fall får jag byta den (har nog t.om en som ligger), men det är lite pyssel med.

Ja absolut. Det är bättre med metalkopplingar. De blev plast för mig för allt blev enklare så. Har fungerat bra hittils. Dock så lär den inte hålla 20 år :)

Tur så är de lätt att byta då de är tillgängliga väldigt lätt.

Varför får jag inte f*ttpumpen till att pumpa upp vatten? Vad gör jag för fel???

Jag vet att jag fick hålla på och sätta mottryck etc i början när jag höll på med den befintliga rörspetsen. Vissa gånger fick jag börja om och fylla röret då pumpen förlorade tryck (?, Alltså den mätaren gick ner på 0 och rörde sig inte).

Jag har inte alls lyckats få pumpen att hämta upp vattnet ikväll. Jag har fyllt röret (lite meckigt med 90 kopplingen eftersom jag måste skruva av den och fylla där sen skruva på för som katten) innan jag försökt pumpa upp. Se bifogad film, man ser ju hur snabbt vattnet vill ner i röret, jag antar att det är ett dåligt tecken, men så är ju också filterrören mitt i leran troligtvis. Men va fan jag har ju vatten 3 meter ner i pem-slangen. Det borde väl gå och suga.

Sååå j*vla trötttttt.

Ovan skriver i affekt.

Jag hajjar inte riktigt vad du visar med filmen? Har du ingen bottenventil? Om inte, så fyller ju du bara på grundvattnet med det du fyller på :) Funkar inte att göra så.

Okej nu har jag panik. Jag har inget vatten i huset. Kan jag har gjort något land i marken? Min rörspets är ca 10 meter från filterbrunnen.

Är det pumpen du använder till spetsen du nu haft och provat med i filterbrunnen?

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
U upa skrev:
Är det pumpen du använder till spetsen du nu haft och provat med i filterbrunnen?
Nej. En annan pump. Bifogar är min nuvarande brunn. Har min nuvarande pump bränt???

Edit; det är en säkring som har gått

Haha fml. Jag bjuder på denna. Panik. Ska sova nu.

• En vattenpump och hydrofortank i en brunn med synliga ledningar och en sprängd säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Hmmm.. Bra fråga. Att du testat pumpa i ett annat hål med en annan pump borde inte kunna påverka ditt bef system över huvud taget. Frågan är om pumpen gått torr eller varför säkringen har gått? Har du kört den andra pumpen över samma säkring så det är därför den gått kanske?

Det var jordfelsbrytaren som löst ut. Som sagt, jag har tummen mitt i näven därav min panik och brist på logiskt tänkande tidigare ikväll.

Men ja, jag behöver alltså en backventil där nere också?? Jag har noll minne av att det finns en backventil nere på vår rörspets när jag höll på och pumpade från den innan huset blev färdig.

Backventil och filter alltså?

• Gilla
upa
  • Laddar…
Ja backventil annars åker vattnet bara ner i brunnen som på filmen.
Backventil och Sil. Finns färdiga kitt på t.ex. Jula.

Och det där med att du tyckte var ett dåligt tecken,att vattnet försvann i brunnen är bara ett bra tecken. :)
Då vet du att genomsläpligheten är bra. Hade varit värre om det svämmar över.

Rörspetsen kan ha backventilen på pumpens sugport då spetsen brukar inte ha en. Eller någonstans mellan pumpens inlopp och innan spetsen går ner i backen.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.