942 686 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Antar att du under grundvattnet med kiespumpen?
Hur djupt är du?
Hur djupt är du?
Jag hade koppalt till JET-pumpen och pumpat upp sandvattnet.
Du kommer säkert pumpa 100l sand på någon timme med att jobba med gardenaslangen upp och ner i botten av röret och du kommer tydligt känna vart kanterna är.
Båda mina hål har blivit lite som bananer så jag har inte fått ner kaisepumpen de sista metrarna pga böjen men ju mer du spolar och pumpar med vatten ju grövre sand i botten som filter.
Du kommer säkert pumpa 100l sand på någon timme med att jobba med gardenaslangen upp och ner i botten av röret och du kommer tydligt känna vart kanterna är.
Båda mina hål har blivit lite som bananer så jag har inte fått ner kaisepumpen de sista metrarna pga böjen men ju mer du spolar och pumpar med vatten ju grövre sand i botten som filter.
Kom på att jag har en pem-slang hemma, och hittade även pem-kopplingarna som jag var av med, så kan nog pumpa lite imorgon. Pem slangen kommer upp ur röret, sen blir det 90 graders vinkel till pumpen, antar att detta inte spelar någon roll? Pem-slangen går inte ända ner heller, den är kanske 6 meter lång eller så, hoppas det funkar ändå.
Det blir perfekt. Har du ett filter/sil i så sätt det i botten så du inte får inför stora stenar i pumpen. Jag fick in stenar dom var typ 5mm i diameter och då fastnade de i pump och det är inte värt jobbet med att dela pumpen och peta bort stenarna.I ibrakadabra skrev:Kom på att jag har en pem-slang hemma, och hittade även pem-kopplingarna som jag var av med, så kan nog pumpa lite imorgon. Pem slangen kommer upp ur röret, sen blir det 90 graders vinkel till pumpen, antar att detta inte spelar någon roll? Pem-slangen går inte ända ner heller, den är kanske 6 meter lång eller så, hoppas det funkar ändå.
När jag fick de stenarna så körde jag med slangen i botten och det lär ju inte du göra så det går nog bra.
Pumpa på
Inte i närheten ens. 5,5 m ner är jag. Vet inte vilket djup grundvattnet är på. Kan bara gissa.TotalControl skrev:
Jag har själv borrat 9 m ner utan att stöta på något vatten. Min far (som bor lite högre upp i samma by) har vatten på ca 13 m. Så någonstans där emellan borde det vara. Men helt säker kan jag inte vara då två andra i byn har vatten på 3-4 m trots liten höjdskillnad.
Jaha du kör kiespump direkt. Är betydligt enklare att borra med en jordborr ner till grundvattnet sen köra kiespump. Varför kör du inte jordborr?
Försökte det först, ner till 9 m, men jag tyckte hålet blev för krokigt. Så jag nöjde mig med ett hål på 4 m och började kiespumpa därifrån.TotalControl skrev:
Hur har det gått för alla i helgen, någon som börjar närma sig en färdig brunn ?
Jag har idag gödat gräsmattan för första gången denna säsongen. Vattnar för fullt med min färdiginstallerade pump, fick ordnat det sista igår. Pumpen verkar lite effektivare än min förra jetpump. Denna ligger på 4.2A/810w medans min andra (som också var 1hk) låg på 4.7A/950w. Och dessutom är den mycket tystare än jetpumpen. I förfiltret från Kärcher samlas det några enstaka sandkorn, känns inte som man ska behöva tömma/rengöra det så ofta. Jetpumpen höll ca 12 år så då ska denna också klara åtminstone detsamma räknar jag med,
Jag har idag gödat gräsmattan för första gången denna säsongen. Vattnar för fullt med min färdiginstallerade pump, fick ordnat det sista igår. Pumpen verkar lite effektivare än min förra jetpump. Denna ligger på 4.2A/810w medans min andra (som också var 1hk) låg på 4.7A/950w. Och dessutom är den mycket tystare än jetpumpen. I förfiltret från Kärcher samlas det några enstaka sandkorn, känns inte som man ska behöva tömma/rengöra det så ofta. Jetpumpen höll ca 12 år så då ska denna också klara åtminstone detsamma räknar jag med,
Trodde jag skulle få tid att testa jetpump i röret idag, men obligatoriska familjeaktiviteter kom emellan
.
Var på Jula imorse och köpte 90-graderskoppling till pem. Ska bli spännande och testa sen ikväll, om inget annat kommer emellan.
Btw, satt och tänkte lite innan. Jag måste ju fylla röret med vatten innan jag startar pumpen. Hur gör man detta om det finns en backventil monterad?? Dum fråga kanske, jag har 0 koll på sånt här
.
Btw, satt och tänkte lite innan. Jag måste ju fylla röret med vatten innan jag startar pumpen. Hur gör man detta om det finns en backventil monterad?? Dum fråga kanske, jag har 0 koll på sånt här
Här på en dålig bild från när jag testade min pump ser du hur jag kopplat in en T-koppling med avstängning för en vanlig trädgårdsslang efter backventilen som sitter närmst pumpen.I ibrakadabra skrev:Var på Jula imorse och köpte 90-graderskoppling till pem. Ska bli spännande och testa sen ikväll, om inget annat kommer emellan.
Btw, satt och tänkte lite innan. Jag måste ju fylla röret med vatten innan jag startar pumpen. Hur gör man detta om det finns en backventil monterad?? Dum fråga kanske, jag har 0 koll på sånt här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du verkligen fylla sugslangen med vatten ? jetpump brukar klara av att tömma sugledning på luft på egen hand. Det man dock måste göra är att fylla pumphuset med vatten vid uppstart. Backventilen förhindrar ju att vattnet i sugledningen åker tillbaka i sugledningen. Fylla pumphuset med vatten kan man oftast göra baklänges från pumpens utlopp via t.ex kommunalt vatten så slipper men öppna pluggen för påfyllning varje gång.