Rent teoretiskt behöver du ingen bottenbackventil, du kan ha backventilen var som helst på sugsidan pump. Men har du en direkt på pumpen så kan du inte fylla sugslangen som du märkt. Då kan du bara späda pumpen vilket kan behöva göras några gånger innan vattnet i sugslangen når upp till pumpen. Enklast är en bottenventil och då får du även med en sugsil som minska risken att dra in större sten i pumpen.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Är det någon som har ett tips på var man kan köpa pedrollo plurijet. Funderar på att inhandla en 4/130 kanske.

M Mardigan skrev:
Är det någon som har ett tips på var man kan köpa pedrollo plurijet. Funderar på att inhandla en 4/130 kanske.
Tuttoprofessionale.it köpte jag min Pedrollo pump från. Står om köpet en bit tillbaka i tråden

Tuttoprofessionale.it hade tydligen inte den pumpen såg jag. Men...

Finns ju egentligen 4st versioner av den, 230v resp 400v och sedan då med X och utan X
https://www.comid.it/en/578-elettropompe-multigiranti-autoadescanti-pedrollo-plurijet
https://www.pratoerboso.com/en/jolisearch?s=4/130+plurijet&ajs_cat=123&fast_search=fs
https://www.trovaprezzi.it/prezzo_elettroutensili_elettropompe_pedrollo_plurijet_4$2f130.aspx

Italien är ju med i EU så där behöver du inte betala xtra tullavgifter m.m.. som du måste göra om du beställer från Uk/Storbritannien.

Redigerat:
  • Gilla
Mardigan
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag köpte min Pedrello här i från.

[länk]
För en som har dålig koll. Vad är det för skillnad på dem pumparna jämfört med vanlig jetpump?

I ibrakadabra skrev:
För en som har dålig koll. Vad är det för skillnad på dem pumparna jämfört med vanlig jetpump?
Det enkla svaret är att det är flerstegspumpar med flera pumhjul istället för ett. Och så har de väldigt flack pumpkurva, alltså att de inte tappar så mycket tryck vid ökat flöde. Dessutom har de enligt pumpkurvan ganska höga tryck och flöde i förhållande till effekt.

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Bra pumpar med brett utbud av olika tryck/flödes nivåer. Rostfria pumphus och impeller. Bra pris också för den kvalitetsnivån. Liknande är rätt svårt att hitta i Sverige. Värdelöst utbud här.
Söker man på Google så är det inte mycket man får upp.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Jag tänkte slå ner en rörspets och funderar på vilken modell jag sk välja,jag har ganska fin sand i backen och vill inte ha in det i rörspetsen.
Har läst lite om att vissa stryper vattnet på sugsidan för att inte glegga igen rörspetsen,någon som har erfarenhet om detta?
Tänkte först borra till vattenförande mark och sen klä in det med avloppsrör och sen slå ner rörspetsen har sett att det finns förlängningsrör till rörspetsen så man fördubblar längden som kan suga vatten från vattenförande lager.Är det någon idé eller räcker det oftast med en längd?

G Grundsuteräng skrev:
Jag tänkte slå ner en rörspets och funderar på vilken modell jag sk välja,jag har ganska fin sand i backen och vill inte ha in det i rörspetsen.
Har läst lite om att vissa stryper vattnet på sugsidan för att inte glegga igen rörspetsen,någon som har erfarenhet om detta?
Tänkte först borra till vattenförande mark och sen klä in det med avloppsrör och sen slå ner rörspetsen har sett att det finns förlängningsrör till rörspetsen så man fördubblar längden som kan suga vatten från vattenförande lager.Är det någon idé eller räcker det oftast med en längd?
Om sanden är finare än hålen i silen så är det nog ofrånkomligt att dra med sand i vattnet. Om man behöver förlängningsrör eller inte är svårt att säga men ju mer sil du har i vattenförande lager desto högre flöde kan man ta ut teoretiskt. Själv har jag provat att köpa två r40 silar från rinkaby där jag modifierat den ena så att jag kunde gänga ihop dem i serie. Jag klädde silarna dessutom med markduk och lindade ståltråd runt. Om duken sitter kvar nu när jag slagit ner dem vet jag inte men jag får inte upp någon sand iaf. Däremot är jag inte helt nöjd med flödet än. Ska backspola silarna med större pump för att se om jag kan få upp flödet.

M Mardigan skrev:
Om sanden är finare än hålen i silen så är det nog ofrånkomligt att dra med sand i vattnet. Om man behöver förlängningsrör eller inte är svårt att säga men ju mer sil du har i vattenförande lager desto högre flöde kan man ta ut teoretiskt. Själv har jag provat att köpa två r40 silar från rinkaby där jag modifierat den ena så att jag kunde gänga ihop dem i serie. Jag klädde silarna dessutom med markduk och lindade ståltråd runt. Om duken sitter kvar nu när jag slagit ner dem vet jag inte men jag får inte upp någon sand iaf. Däremot är jag inte helt nöjd med flödet än. Ska backspola silarna med större pump för att se om jag kan få upp flödet.
Får se om jag beställer hela kittet från Tyskland med borr rör och handpump,elpump monteras efter att jag sett att det fungerar.Har för mig att silen/filtret i rörspetsen finns i olika storlekar.Frågan är om jag ska ha lite större hål och få upp lite sand nästan bättre än att behöva backspola röret då och då?

En filterbrunn skulle inte vara ett alternativ då du har sand? Då finns det sandfilter att tillgå om 0.3mm sliten är för grov.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
En filterbrunn skulle inte vara ett alternativ då du har sand? Då finns det sandfilter att tillgå om 0.3mm sliten är för grov.
Ska kolla på bägge alternativen vad är för och nackdelar om jag väger mellan att anlägga rörspets eller filterbrunn vilken ger oftast mer vatten?

G Grundsuteräng skrev:
Ska kolla på bägge alternativen vad är för och nackdelar om jag väger mellan att anlägga rörspets eller filterbrunn vilken ger oftast mer vatten?
Filterbrunn vill jag påstå ger alltid möjlighet till större vattenuttag.
Ett mellanting här skulle kunna vara en egentillverkad rörspets av 4" rör där så många meter av den slitsade delen som möjligt ligger i vattenförande lager och slitsen är max 0.3mm. Skulle troligen gå om man har tillgång till mekanisk verkstad. En stor fördel är ju att det går att slå ner den med visst mottryck men egentyngden av 4" rör hjälper till en del. Sedan isåfall en sugslang (Pem40) med bottenventil och sil i detta 4"

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
God kväll.

Försökte nyss pumpa men någonting är knas.

Jag har köpt bottenventil på Hornbach som jag skruvat fast nere på slangen, slangen ca 6 meter lång ner i röret. Det står vatten upp i röret ca 2,5 meter från mark.

Jag fyller röret, pumpen, ja allting med vatten. Börjar pumpa. Ingen skillnad mot när jag inte hade bottenventil, det känns som att pumpen bara pumpar upp vattnet som är i själva pumphuset.

Ok? Fel på pumpen? Kopplade loss 90vinkeln och la ner det korta röret som går från pumpen ner i en balja med vatten - inga som helst problem.

Vad gör jag för fel? :)

Edit:stavfel

• Vattenpump och kopplingar monterade ovanför en brunn, med slangen nedförd i röret och verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har satt backventilen åt rätt håll?
Alla skarvar är täta även PRKN in till pumpen? Den ser väldigt bottendragen ut. Har du gängtätning där?

Ingen filmsnutt när du har fyllt upp och startar pumpen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.