918 825 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Jo, backventil måste man ha, men den sitter med fördel vid pumpen, så att delarna i mark, är så lätta att underhålla som möjligt.
Många med spetsar behöver utföra regenbundt underhåll, oftast när dom tas i drift på våren.
Jag brukar spola med HTT och iller, grannen behöver avkalka sin regelbundet.
Många med spetsar behöver utföra regenbundt underhåll, oftast när dom tas i drift på våren.
Jag brukar spola med HTT och iller, grannen behöver avkalka sin regelbundet.
Backventilens funktion är att stänga loppet när inget vatten sugs.
Om alla skarvar är täta så kommer ingen luft in i röret efter backventilen, och då kan inget vatten rinna tillbaka.
Ventilen har en plast/gummi flärp som är fjäderbelastad. Normalt Stängd.
När pumpen suger vatten, så slipper vattnet förbi flärpen som då är öppen.
Så fort pumpen stängs så slutar suget, och fjädern trycker tillbaka och stänger loppet.
Den finns i många olika utföranden beroende på hur man vill nyttja funktionen, men grundprincipen är den samma.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backventil
Om alla skarvar är täta så kommer ingen luft in i röret efter backventilen, och då kan inget vatten rinna tillbaka.
Ventilen har en plast/gummi flärp som är fjäderbelastad. Normalt Stängd.
När pumpen suger vatten, så slipper vattnet förbi flärpen som då är öppen.
Så fort pumpen stängs så slutar suget, och fjädern trycker tillbaka och stänger loppet.
Den finns i många olika utföranden beroende på hur man vill nyttja funktionen, men grundprincipen är den samma.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backventil
Hej,
Är detta på sug eller trycksidan? Jag föredrar beulco kopplingar på sug sidan, på trycksidan använder jag själv gardenas kopplingar.
Gällande 25mm så räcker det väl i dom flesta fall, själv har jag 25mm på tryck och 32mm på sugsidan.
//t
Är detta på sug eller trycksidan? Jag föredrar beulco kopplingar på sug sidan, på trycksidan använder jag själv gardenas kopplingar.
Gällande 25mm så räcker det väl i dom flesta fall, själv har jag 25mm på tryck och 32mm på sugsidan.
//t
Tänkte ta mig 5 meter ner men efter tre meter höll jag på att vibrera loss spetsen o jag vågar ej banka mer. Dock tränger de på bra med vatten. Kan tre meter va tillräckligt? Försökte provsuga för att se men fick inte nån av mina pumpar att suga så får vänta in teknisk support
3 meter ner är för de flesta på tok för grunt. 5-7m finns de som har med bra geologiska förutsättningar. För egen del är min spets 11.5m under markytan.
Klarar du inte banka längre så finns ju risken att du stött på en sten/berg eller dyl
Klarar du inte banka längre så finns ju risken att du stött på en sten/berg eller dyl
Jag kommer neråt men väldigt sakta och bankröret jag slår på skevar rötet under . Huset står på kommunens gamla reservvatten täkt och en granne längre bort har brunn på tre meter . Hur får jag upp spetet igen om jag måste längre ner. Hur vet jag att jag e på rätt djup? Fyllde röret hela vägen upp o vattnet rinner undan ner till ca en meter från rörets Top
Man ska inte ha för långa rör när man bankar spets, annars får man lätt det fenomenet du har fått.
Jag hade 2m rörstycke som jag delade till 2st 1m just för detta men också för att få bättre slag.
Det är inte så enkelt att få upp den. Det jag hade gjort hade hade varit att borra tvärgående hål och här sätta lämplig metallpinne (armeringsjärn?) igenom som man sen får försöka dra med handkraft. Fungerar inte det så får du använda domkraft på något sätt. Läs min tråd härinne om hur vår drogs upp.
Jag hade 2m rörstycke som jag delade till 2st 1m just för detta men också för att få bättre slag.
Det är inte så enkelt att få upp den. Det jag hade gjort hade hade varit att borra tvärgående hål och här sätta lämplig metallpinne (armeringsjärn?) igenom som man sen får försöka dra med handkraft. Fungerar inte det så får du använda domkraft på något sätt. Läs min tråd härinne om hur vår drogs upp.