Jag har dragit upp en av mina spetsar mha en T koppling, stroppar och 2st domkrafter

Samma som jag gjorde med min också men Hubbebois hade fått sina gängor förstörda så tror han har svårt att fästa ett T-rör, därav jag skrev den lite mer invecklade varianten. Om han nu inte har tillgäng till en gängback och att gängorna går att rädda.

Har fått vatten idag. 6 meter ner men just nu plockar jag bara 6 liter i timmen och vattnet är hemskt grumligt, har läst man måste låta det pumpa tills man får en bälg men hur länge har ni pumpat? Kan de stämma med 2 veckor ?

Beror på hur grov slangen är sen också från pumpen; grövre ger ju ett högre flöde.
Skulle nog råda till att försöka slå ner den 1-2m och sedan försöka dra upp den ca 0,5m så man inte suger i botten på bälgen Svårt att säga om det tar 1 dag eler 100 dagar, beror på hur mycket vatten man tar ut ur sin "brunn" varje dag.
Det bästa är att sätta den till en vanlig slagspridare i början om man inte har filter på pumpen, slagspridare har inget filter som blir igensatt.

Pumpen behöver mottryck för att pumpa vettigt med, så du kan strypa lite med.

Hej suttit och läst mycket i tråden satt ner en spets här hemma i lördags. Gammal sandbotten så kopplade på mig på brandposten och vipps var röret nere 6,5-7 M har en vattenådra där nere. När jag pumpar med min biltema jetpump 1100w modellen så går det fint med en spridare men inte mer får ut 12l min 1/2 slang filtret innan pumpen är fullt har inte testat att sätta en pump till på röret men kommer kanske försöka hinna göra i veckan är detta normalt? Tycker det är lite.

Med vatten på först 6.5-7m så får du inte ut mer än så. Pumpen jobbar mot djupet, kan suga runt 8m som djupast.
Lättast är att gräva ned pumpen i en grop/brunn, så vinner du 1m på detta

Jag har inte öppnat och tittat men jag har en stort hål runt röret första 3m så grundvatten är på ca 2,5 så borden inte behöva suga så mycket ska se o. Vi har fetare pump på jobb (Lambertsson)

När vi byggde gjorde vi en geoteknisk undersökning. Det står så här;
Vid provtagning med skruvborr konstaterades att marken under 0,2-0,3 m matjord utgjordes av sand som på 1,2-1,5 m djup vilar på lerig, sandig siltig morän som påträffades till borrat djup 3,1 m.

Hur tror ni förutsättningarna är för att göra en rörspetsbrunn för bevattning?

Det står inget om gundvattenivå i rapporten?
siltmorän med sand kan vara lovande, men utan en grundvattennivå så spelar det ingen roll.

Det var torrt i hålen var det enda det stod.

Har grannarna brunnar?
Du kan ju prova att slå ned en spets, runt 5m kan du börja provpumpa och se om det kommer vatten.
Ned till 8-10m är det lönt att slå, har du tur är det en zon med tryck där.
Kostar iofs en slant att prova, runt 2-250 för delarna.

Vet inte hur grannarna har det med brunnar. Får kolla när jag träffar den. Vi bor lite ute på landet så det är en bit emellan.... Bor på en ås-sluttning förresten om det gör någon skillnad för flöden och tillgång.

Det är nog bara en lokalt erfaren geofysiker eller brunnsborrare som kan säga det med mer säkerhet.
Hur får ni ert vatten idag, kommunalt?

Ja vi har kommunalt vatten så detta var bara tänkt för bevattning. Får se om man får tummarna ur till våren och leta vatten. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.