918 830 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Får bli helgens övning. Funderar mest på hur man kan få ner det lite längre ner i spetsen så det inte bara löser upp sig i toppen på min 11m långa vattenspets. Vill ju det ska komma ner till den understa delen i botten.
Om man trycker ner en trädgårdsslang som är normalt fylld med luft och håller för ena änden med t.ex tumme, kommer den fortfarande vara luftfylld när den är nere i botten på vattenspetsen (ca 11m) ? Står ju vatten ett par meter i spetsen(gissnignsvid ca 8m). Med 2" rör så går det i ca 1l vatten per meter, så 10m vattenspets blir således ca 10liter vatten
Blanda ut det i en spann och tryck ned det med borrmaskinpump och vattenslang.
Fungerar att köra lite med HT och rörrensare med, jag har gjort så på min, troligen är kombinationen bäst.
Edit:
Beroende på var Fizz bor har vi snart omringat Kristianstad...
Fungerar att köra lite med HT och rörrensare med, jag har gjort så på min, troligen är kombinationen bäst.
Edit:
Beroende på var Fizz bor har vi snart omringat Kristianstad...
Då var helgens övning över. Blev något bättre men inte bra. Spolade först med högtryckstvätten, hällde sedan i 1.2kg Citronsyra som fick verka över natten. Spolade sedan rent med högtryckstvätten. Steg kanske 0.2-0.3 bar mot tidigare. Så det blir troligen att få ner en ny spets nästa säsong. Vet en som spolar ner spets men borde finnas någon mer. Någon som har någon kontakt i Kristianstadstrakten som man kan få ta del av och även vet vad kostnaden ligger på hos honom ?
Så... nu fungerar spetsen som vanligt igen. Ligger och pendlar runt 3.2bar på 2st spridare och bägge kranarna öppna på 100%. Hade inte fått huven till servicehålet helt tät p.g.a gängtejpen tog slut efter 1 varv på gängorna i helgen. Så summa summarum så får man göra denna rengöringsservice på spetsen efter 2-3 säsonger.
Är klokt att köra med högtryckstvätt med avloppsrensningsslang först så man får bort/upp det grus/slam som finns i botten på spetsen så Citronsyran kommer åt även dessa hålen.
Denna sommaren har jag inte vattnat lika mycket som jag brukar heller;knappt hälften. Påverkar säkert en del också då järnoxiden/rosten ligger och gror mer i hålen på spetsen istället för att sköljas ut och sprutas på gräsmattan som blir fin av just järn/järnoxid.
Är klokt att köra med högtryckstvätt med avloppsrensningsslang först så man får bort/upp det grus/slam som finns i botten på spetsen så Citronsyran kommer åt även dessa hålen.
Denna sommaren har jag inte vattnat lika mycket som jag brukar heller;knappt hälften. Påverkar säkert en del också då järnoxiden/rosten ligger och gror mer i hålen på spetsen istället för att sköljas ut och sprutas på gräsmattan som blir fin av just järn/järnoxid.
Produkter som diskuteras: "gängtejpen"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Min "mosmatta" konsumerar en hel del Ferrogent så jag ifrågasätter inte att järn är bra för mattan. Dock har jag svårt att tro att dessa "mikroskopiska" mängder kan ha någon nämnvärd påverkan.mortimer skrev:
Nope, hade samma tryck i pumpen hela natten(3.8bar) fram till backventilen som sitter på sugsidan. Men märkte det genom att spridarna sprutade luft samtidigt som man hör när pumpen suger vatten eller luft. Vattennivån var låg i spetsen igår när jag öppnade servicehålet igår, första gången i lördagskväll så såg man vattnet vilket man inte gjorde igår.
Så jag har lyft mitt tryck från ca 1.5 bar till 3.0 bar genom service på spetsen.
Så jag har lyft mitt tryck från ca 1.5 bar till 3.0 bar genom service på spetsen.