Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.

Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?

• Wow
Dilato
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.

Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Rörisen kan självklart bara erbjuda garanti på sånt som hen har sålt. Fall som detta är en av anledningarna att hantverkare ibland vägrar jobba med material tillhandahållet av kunden.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Det låter helt normalt tycker jag? Varför ska installationsfirman lämna garanti på prylar ni själva har köpt? De lämnar garanti på jobbet och de produkter dom levererat. Eventuella fel på det ni köpt får ni reklamera där ni köpt produkterna.

• Gilla
BjörnKraft och 30 till
  • Laddar…
Blir det nu oturligt en vattenläcka framöver som beror på fel i produkten eller pga installationen så är det nog ändå eran egna hemförsäkring som kommer träda in. Med åldersavdrag beroende på hur länge det dröjer innan det läcker (om någonsin)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Garanti är frivilligt, garanti på arbetet borde de kunna lämna. Vid ett eventuellt läckage borde de gå att se om det beror på installationen eller produkten. Ikea har ju rätt generös garanti på sina varor.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J
Väldig få om några ger garanti på arbetet i sådana här fall, utan du har reklamationsrätten enligt KtjL..
Nu sitter du med svarte petter i och med att du har köpt materialet själv..

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
ikea har ju 10 års garanti på blandare

• Gilla
NizzeBygg
  • Laddar…
En ny blandare är inte mycket plåster på såren om man råkar ut för en större vattenskada på grund av den...men varför skulle den vara så mycket sämre än andra fabrikat

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Garanti på jobbet bör de kunna ge, men håller med övriga att har ni köpt sakerna får ni då själva ta ett läckage i produkten på hemförsäkringen. Men är det så att läckaget är i själva kopplingen bör ni kunna reklamera jobbet samt att installatörens försäkring går in.

Skillnaden är ju att (som oftast) när VVS företaget står för inköp och installation så ger de garanti på helheten, dvs blir det problem står de för ny produkt samt kostnaden av bytet. Nu får ni själva ordna med ny om den går sönder samt betala för installation av den nya.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men är det så att läckaget är i själva kopplingen bör ni kunna reklamera jobbet samt att installatörens försäkring går in.
Å den blir busenkel å bevisa....längre fram...å firman som gjorde rörmokeriet finns förstås kvar

Äh, njut istället om allt blev bra!

• Gilla
KireDK
  • Laddar…
J
K krambriw skrev:
Äh, njut istället om allt blev bra!
Ja varför inte ett glas vatten😉

• Gilla
KireDK
  • Laddar…
Jag har inte stött på det här intyget du behöver för slutbesked. Vem ställer krav på det?

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Garanti på jobbet bör de kunna ge, men håller med övriga att har ni köpt sakerna får ni då själva ta ett läckage i produkten på hemförsäkringen. Men är det så att läckaget är i själva kopplingen bör ni kunna reklamera jobbet samt att installatörens försäkring går in.

Skillnaden är ju att (som oftast) när VVS företaget står för inköp och installation så ger de garanti på helheten, dvs blir det problem står de för ny produkt samt kostnaden av bytet. Nu får ni själva ordna med ny om den går sönder samt betala för installation av den nya.
Problemet är att det nästan är helt omöjligt att bevisa om den undermåliga packningen i kopplingen som läcker eller om den var för dåligt dragen från start.

Vad jag vet anger inte ikea något åtdragningsmoment på sina kopplingar. Så då faller det tillbaka på installatören.
Jag skulle vägra koppla in något oavsett fabrikat som någon annan köpt in utan en friskrivning.

Tyvärr är många av oss konsumenter dåligt pålästa om vilka fabrikat som är riktigt usla.
Om man nu tror att ikea har premiumprodukter pga sin storlek så tror man generellt fel. Att det finns många tillverkare som är lika usla som kostar mer är dock en sanning.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Tack för era inspel! Men meddelar man inte kunden detta innan man installerar grejerna? Det här var helt okänt för mig så hade förväntat mig att de sagt detta innan så vi har ett val.

Mitt största huvudbry är ju intyget vi behöver för att få slutbeskedet för bygglovet. Det står i vårt villkor för startbesked att vi ska ha "intyg från sakkunnig för utförda VVS-arbeten enligt "säker vatten" eller motsvarande."

Är det ett godkänt intyg om de skriver att de gjort arbetet fram till anslutningspunkt för diskmaskin och kökskran?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.