31 434 läst ·
109 svar
31k läst
109 svar
Rörmokare vill dra sig ur offerten, är det lagligt?
Om du verkligen vill ha det så så skall ni skriva äktenskapsförord. Problemet är väl då att han nu använder era gemensamma pengar för renovering .. men det är er sak och ingen annans.S Skärgårdsbon skrev:
Vi har äktenskapsförord och inte gemensam ekonomi heller. Vi har inte tillgång till varandras pengar utan att be om lov först så det är inga problem.elpaco skrev:
Då är det ju enkelt, maken äger fastigheten och bestämmer allt om den, och får använda sina egna pengar för att betala enligt de avtal denne tecknat?S Skärgårdsbon skrev:
Jag vill inte vara den som är den...S Skärgårdsbon skrev:
Men är det inte sådant man går igenom innan man renoverar och dessutom tar in hjälp för byggandet? 🤔🤔
Låter dyrt att ändra sig på vägen, kontra ha en fast bild hur det ska bli...
Jag har precis tvärtom, jag betalar allt och inget förord..S Skärgårdsbon skrev:
Min fru bestämmer estetiskt ( för jag har noll smak ) och jag bestämmer ekonomiskt ( när det blir dyrt på riktigt).
Det har visat sig fungera förvånansvärt bra
Efter 14 års äktenskap har det med tiden utkristalliserats en underförstådd överenskommelse som vi båda är nöjda med, vi vet vad som gäller.
Ok. Det låter ju ändå uppstyrt. Men du vet säkert om att oavsett hur separat man håller sina pengar så blir man som gifta ändå ekonomiskt del av allt partnern gör. Tex om ena tar ett lån så är bägge återbetalningsskyldiga i händelse av att det inte sköts. Men jag släpper detta jag med. Ni verkar tänkt över detta.S Skärgårdsbon skrev:
Nej jag blir inte återbetalningsskyldig för min makes lån som han tagit ensam. Det var vi ordentligt noga med att prata med banken om. Ja det ekonomiska har vi koll på. Det mesta av renoveringen bekostas av pengar som kom in när maken sålde sitt förra hus så det påverkar inte vår vardagsekonomi direkt. Då jag inte äger huset eller har del i hans bil betalar han allt sådant. Jag ser till att vi har mat, hushållsgrejer som man behöver samt en del inredning till huset som jag vill ha. Det funkar fint så för oss 😊elpaco skrev:
Ok. Det låter ju ändå uppstyrt. Men du vet säkert om att oavsett hur separat man håller sina pengar så blir man som gifta ändå ekonomiskt del av allt partnern gör. Tex om ena tar ett lån så är bägge återbetalningsskyldiga i händelse av att det inte sköts. Men jag släpper detta jag med. Ni verkar tänkt över detta.
Naturligtvis. Men det är ett gammalt hus och vi är inte direkt jätteskarpa på tex värmesystem osv så när det visade sig att det blev mer fördelaktigt med golvvärme i badrummet så ändrade vi oss. Att vissa detaljer kanske ändras under tidens gång är nog ganska vanligt 😊Krilleman skrev:
Visst är det fantastiskt när man kan komma överens så bra och allt funkar fint för bägge! 😊 Det är en stor klyfta mellan våra inkomster men jag vill gärna bidra lite så därför blev det så att jag står för mat och annat smått. Förordet bestämde vi tillsammans dela pga dålig erfarenhet för maken från tidigare äktenskap och dels för att jag vill så att säga vara fri om.något skulle inträffa.D Dilato skrev:Jag har precis tvärtom, jag betalar allt och inget förord..
Min fru bestämmer estetiskt ( för jag har noll smak ) och jag bestämmer ekonomiskt ( när det blir dyrt på riktigt).
Det har visat sig fungera förvånansvärt bra
Efter 14 års äktenskap har det med tiden utkristalliserats en underförstådd överenskommelse som vi båda är nöjda med, vi vet vad som gäller.