31 780 läst ·
109 svar
32k läst
109 svar
Rörmokare vill dra sig ur offerten, är det lagligt?
D Dilato skrev:
Jag var slarvig och hade delvis fel. Står man ensam på ett lån är man ensamt skyldig. Dock kan kronofogden i vissa fall vid utmätning även utmäta så att det påverkar den andra partnern. MEN den stora grejen är vid skilsmässa. Man delar på varandras egendomar EFTER att skulder dragits av. Så säg tex att ni har 200k var, men maken har ett lån på 100k. Ni skall då dela på 300k. Detta gäller allt som inte är enskild egendom. Så i ditt fall blir det så att om han investerar sina pengar i något som är enskild egendom, så kan det då inte tillfalla dig. Om du däremot investerar dina pengar i aktier, så behöver du dela med dig av värdet om ni skiljer er. Så man kan tycka att det blir skevt att du bekostar konsumtion, som saknar värde (äts up), men din partner investerar pengar i ägodelar som är enskild egendom. Det kan ju kanske vägas upp av att du sedan nyttjar bil och hus.S Skärgårdsbon skrev:Nej jag blir inte återbetalningsskyldig för min makes lån som han tagit ensam. Det var vi ordentligt noga med att prata med banken om. Ja det ekonomiska har vi koll på. Det mesta av renoveringen bekostas av pengar som kom in när maken sålde sitt förra hus så det påverkar inte vår vardagsekonomi direkt. Då jag inte äger huset eller har del i hans bil betalar han allt sådant. Jag ser till att vi har mat, hushållsgrejer som man behöver samt en del inredning till huset som jag vill ha. Det funkar fint så för oss 😊
Ja så är det ju, en bodelning med avräkning först av ev skulder kommer man aldrig ifrån. Jag nyttjar inte bilen då jag inte har körkort men jag bor gratis, har gratis värme och vatten samt tillgång till en fantastisk trädgård som jag älskar att påta i 😊 Ingen av oss investerar i tex aktier eller andra värdepapper. Maken kommer behålla huset vid en ev skilsmässa och jag är inte intresserad av några pengar heller vid en eventuell sådan. Har egna sparpengar som säkerhet för en ny start om det skulle behövas till tex möbler osv. Jag hade aldrig kunnat leva med den kvalitén jag gör nu som singel med den inkomst jag har så jag är så nöjd med arrangemanget som det är. Vid en ev delning vill jag endast ha det personliga jag hade med mig in i äktenskapet och inget annat. Må låta konstigt men vi är alla olika 😊elpaco skrev:
Jag var slarvig och hade delvis fel. Står man ensam på ett lån är man ensamt skyldig. Dock kan kronofogden i vissa fall vid utmätning även utmäta så att det påverkar den andra partnern. MEN den stora grejen är vid skilsmässa. Man delar på varandras egendomar EFTER att skulder dragits av. Så säg tex att ni har 200k var, men maken har ett lån på 100k. Ni skall då dela på 300k. Detta gäller allt som inte är enskild egendom. Så i ditt fall blir det så att om han investerar sina pengar i något som är enskild egendom, så kan det då inte tillfalla dig. Om du däremot investerar dina pengar i aktier, så behöver du dela med dig av värdet om ni skiljer er. Så man kan tycka att det blir skevt att du bekostar konsumtion, som saknar värde (äts up), men din partner investerar pengar i ägodelar som är enskild egendom. Det kan ju kanske vägas upp av att du sedan nyttjar bil och hus.
Kan vara bra att få ventilera sådana här frågor också, men hur går det med badrummet?S Skärgårdsbon skrev:Ja så är det ju, en bodelning med avräkning först av ev skulder kommer man aldrig ifrån. Jag nyttjar inte bilen då jag inte har körkort men jag bor gratis, har gratis värme och vatten samt tillgång till en fantastisk trädgård som jag älskar att påta i 😊 Ingen av oss investerar i tex aktier eller andra värdepapper. Maken kommer behålla huset vid en ev skilsmässa och jag är inte intresserad av några pengar heller vid en eventuell sådan. Har egna sparpengar som säkerhet för en ny start om det skulle behövas till tex möbler osv. Jag hade aldrig kunnat leva med den kvalitén jag gör nu som singel med den inkomst jag har så jag är så nöjd med arrangemanget som det är. Vid en ev delning vill jag endast ha det personliga jag hade med mig in i äktenskapet och inget annat. Må låta konstigt men vi är alla olika 😊
Haha ja absolut! Men det blev kanske lite väl off topic nu. Planen nu är att röris ska komma på tisdag så nu väntar vi spänt på att se om så sker. Om inte, så anser jag att det är läge att kontakta mattfirman för en diskussion hur vi går vidare för att få badrummet färdigt utan att behöva vänta flera månader.S Simsgrodan skrev:
Bra, meddela huvudentreprenören att offerten inte uppfylls. - tidplanen är överskriden.S Skärgårdsbon skrev:
Ge hen x antal dagar att lösa detta. Om inte måste ni söka andra entreprenörer.
Ni ska endast ta detta med huvudentreprenören - då ni inte har avtal med underleverantörerna.
Jag vet inte vilka sanktioner ni avtalat om, men hänvisa till dem tydligt i ert brev.
Allt skriftligt!
När hen ringer och börjar tala om saken, har du bråttom - hen får skicka mail.
Svårt att veta mer exakt, allt beror ju på vad ni avtalat.
Under förutsättning att ni gör detta som privatpersoner har ni en fördel genom att de andra är företag.
Lycka till
Vi utomstående respekterar det förstås, men den faktiska konsekvensen av ert upplägg blir ju att det är din make som är fri från sitt ansvar, medan du bara blir "befriad" från dina rättigheter. Och den friheten hade du haft ändå utan något särskilt avtal.S Skärgårdsbon skrev:
Man behöver inget äktenskapsförord för att avstå sina lagstadgade rättigheter vid skilsmässa och bodelning, det är bara att gå och säga att man inget vill ha. Man sitter aldrig fast med några krav om att få igenom sina rättigheter.
Först o främst så är det med den firma ni fått offerten ni ska prata med om tider, pengar mm. Rörmokaren har inget avtal mot er utan mot mattläggaren.S Skärgårdsbon skrev:
Då är det mattläggaren som ska styra arbetet, avtala tider och se till att dom olika yrkesgrupperna kommer, ni har inget med underentreprenörerna att göra rent formellt.
Mitt råd är att ta det lite lugnt, Om det nu är så ont om hantverkare i området och det blir för dyrt att anlita en utifrån.... Så kanske en god relation är viktigare i det långa loppet än att bråka och vara krånglig?
Det verkar ju som din make har all kontakt och vet vad som är sagt, hur är hans inställning?
Otroligt dum kommentar. I varje hushåll med någon som helst ordning har väl varje person ansvar för vissa saker och ingen förväntar sig att den andre ska lägga sig i alla detaljer.Dr Benz skrev:
Dito.B Bror Krantz skrev:
Självklart är man intresserad av hur något man har så stor del i sköts. Det är väl snarare så att ett gift par är ett team som driver hushållet tillsammans. Det är ju inte en enmansshow…
Det är inte frågan om någon enmansshow. I dom flesta äktenskap är det nog så att man har förtroende för varandra så man kan fatta beslut utan att hela tiden rådfråga varandra. Personligen tycker jag det är helt naturligt.
Medan andra inklusive mig tycker att det är betydligt mindre naturligt att man som gifta inte pratar med varandra om hur man sköter hus och hem.B Bror Krantz skrev:
Prata med varandra åren sak. Kräva detaljredovisning en annan. Jag har också fått offerter där den ansvarige anlitat andra hantverkare. Frugan skulle nog tycka att det vore konstigt om jag skulle börja räkna upp namnen på dom. Oftast står det inte ens i offerten vilka den ansvarige anlitar. Det är ju ganska ointressant information. Det bruka stå t.ex. snickeri, billning och gjutning, elarbete.Nissens skrev:
Jag får väl använda samma ord du: Andra inklusive mig förväntas klara vissa saker utan att behöva fråga frugan om allt.
Frugan klarar förresten mycket också utan att fråga mig.
I detta fallet handlade det om en hantverkare de hade dålig erfarenhet av sedan tidigare. Det hör knappast till en ”detaljredovisning”.B Bror Krantz skrev:Prata med varandra åren sak. Kräva detaljredovisning en annan. Jag har också fått offerter där den ansvarige anlitat andra hantverkare. Frugan skulle nog tycka att det vore konstigt om jag skulle börja räkna upp namnen på dom. Oftast står det inte ens i offerten vilka den ansvarige anlitar. Det är ju ganska ointressant information. Det bruka stå t.ex. snickeri, billning och gjutning, elarbete.
Jag får väl använda samma ord du: Andra inklusive mig förväntas klara vissa saker utan att behöva fråga frugan om allt.
Frugan klarar förresten mycket också utan att fråga mig.
Dessutom har ts redan kommenterat att hen håller med om att kommunikationen varit för dålig. Så det är väl redan avklarat tänker jag. 😊