31 434 läst ·
109 svar
31k läst
109 svar
Rörmokare vill dra sig ur offerten, är det lagligt?
Jag har ju gått igenom det, så jag vet exakt vad som gäller. Du får acceptera att bli av med 50% av värdet av giftorättsgodset om du skiljer dig.Alfredo skrev:
Svårare är det inte.
Jag har avsagt mig all rätt till huset om en ev skilsmässa skulle ske. Så vill jag ha det, det är mitt eget beslut. Jag vill inte vara bundet till något överhuvudtaget vid en sådan händelse utan vill kunna gå vidare då utan fördröjningar och ev problem.Nissens skrev:
Tråden handlar ju faktiskt inte om vem som äger vad eller vem som får vad vid en skilsmässa, utan om hur vi ska tänka och göra angående vårt badrum.Nissens skrev:
Utifrån TS inlägg 40.
Bara jag som noterar att grundproblemet här är att kund och Mattis har ändrat förutsättningarna för arbetets omfattning efter ingått avtal. I detta fall får man nog anse accepterad offert som ingått avtal.
Jag som kund hade nog bett om en uppdaterad offert. Och Mattis borde gjort det utan att kund ber om det. Enklast vore ju att plocka bort röris moment och speca det som rörlig kostnad utanför avtalet. Men då får ni Ahlsell listpriset men det är en annan femma.
Sen verkar ju röris vara den sista man ska ha business med om han inte klarar enkel kundrelation och utföra arbetet på utsatt tid.
Bara jag som noterar att grundproblemet här är att kund och Mattis har ändrat förutsättningarna för arbetets omfattning efter ingått avtal. I detta fall får man nog anse accepterad offert som ingått avtal.
Jag som kund hade nog bett om en uppdaterad offert. Och Mattis borde gjort det utan att kund ber om det. Enklast vore ju att plocka bort röris moment och speca det som rörlig kostnad utanför avtalet. Men då får ni Ahlsell listpriset men det är en annan femma.
Sen verkar ju röris vara den sista man ska ha business med om han inte klarar enkel kundrelation och utföra arbetet på utsatt tid.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/S Skärgårdsbon skrev:Hej!
Vi har sedan någon månad tillbaka påbörjat ett bygge av badrum. Vi fick en total offert där både rörmokare, golvläggare och elektriker ingår. När arbetet kommit halvvägs meddelar rörmokaren (som vi även anlitat för några år sen i vårt förra hus) dra sig ur offerten pga att det blir dyrare för oss än om han jobbar på egen offert. Säger han. Jag har en annan teori då denna rörmokare alltid varit EXTREMT svår att få ut på jobb, uteblir när vi bestämt dag och tid osv. Drar han sig ur offerten behöver han således inte rätta sig efter de andra företagens arbetstempo utan kan komma när han själv bestämmer.
Mycket riktigt, nu står vi här och väntar väntar och väntar på att han ska komma och göra sin del så badrummet kan bli färdigt. Vi hade bokat denna veckan, han uteblev utan att ens meddela sig.
Är det rätt att han kan göra så här när offerten är godkänd och klar samt arbetet redan halvfärdigt?
Undrar mest för att det är så frustrerande att inte komma någonstans med badrummet.
https://publikationer.konsumentverk...kstjanster/bo-2017-03-hantverkarformularet-17S Skärgårdsbon skrev:Hej!
Vi har sedan någon månad tillbaka påbörjat ett bygge av badrum. Vi fick en total offert där både rörmokare, golvläggare och elektriker ingår. När arbetet kommit halvvägs meddelar rörmokaren (som vi även anlitat för några år sen i vårt förra hus) dra sig ur offerten pga att det blir dyrare för oss än om han jobbar på egen offert. Säger han. Jag har en annan teori då denna rörmokare alltid varit EXTREMT svår att få ut på jobb, uteblir när vi bestämt dag och tid osv. Drar han sig ur offerten behöver han således inte rätta sig efter de andra företagens arbetstempo utan kan komma när han själv bestämmer.
Mycket riktigt, nu står vi här och väntar väntar och väntar på att han ska komma och göra sin del så badrummet kan bli färdigt. Vi hade bokat denna veckan, han uteblev utan att ens meddela sig.
Är det rätt att han kan göra så här när offerten är godkänd och klar samt arbetet redan halvfärdigt?
Undrar mest för att det är så frustrerande att inte komma någonstans med badrummet.
Enkelt att lösa om det är en totalentreprenad med alla hantverkarna i samma offert. Och det verkar ju så med hans kommentar om priset. Då är problemet den firmas som ni skrev avtalet med. Ni kan bara lugnt vänta tills de löst det. Blir det dyrare (för dem) och förseningar så gäller fortfarande det avtal ni har med dem. Ni ska absolut inte göra några överenskommelser själva direkt med rörmokaren.S Skärgårdsbon skrev:Hej!
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Det hade underlättat för oss här på forumet om du lagt upp offerten och dess acceptans. Då hade vi lättare kunnat navigera dig rätt.
Generellt gäller: Förfrågan -> offert (erbjudande) ->acceptans (kan vara skriftlig order eller bara "vi godkänner offerten) -> Ordererkännade (kan vara samtal att leverantören accepterar) = Avtal tecknat och offerten blir juridiskt bindande.
Ni har inte någon annan motpart än offertgivaren (huvudentreprenören). Såldes ska ni inte diskutera med huvudentreprenörens underleverantörer.
Summan av detta: Alla diskussioner och klagomål ska framföras till er avtalspart = den som skrev offerten. Ingen annan!
Generellt gäller: Förfrågan -> offert (erbjudande) ->acceptans (kan vara skriftlig order eller bara "vi godkänner offerten) -> Ordererkännade (kan vara samtal att leverantören accepterar) = Avtal tecknat och offerten blir juridiskt bindande.
Ni har inte någon annan motpart än offertgivaren (huvudentreprenören). Såldes ska ni inte diskutera med huvudentreprenörens underleverantörer.
Summan av detta: Alla diskussioner och klagomål ska framföras till er avtalspart = den som skrev offerten. Ingen annan!
Drar det ut på tiden för att rörmokaren inte kommer bör ni diskutera med dem ni gjorde avtalet med om hur de vill lösa det. Finns det inte angivet i avtalet när det ska vara klart och vad förseningsavgiften är så försök helst att lösa det med dem så att alla blir nöjda. (Utom kanske rörmokaren). Att ställa krav på vad ni ”har rätt till” brukar resultera i en lång process. Men är det en bra firma ni gjort avtalet med är de också intresserade att få en lösning som alla är nöjda med.S Simsgrodan skrev:Enkelt att lösa om det är en totalentreprenad med alla hantverkarna i samma offert. Och det verkar ju så med hans kommentar om priset. Då är problemet den firmas som ni skrev avtalet med. Ni kan bara lugnt vänta tills de löst det. Blir det dyrare (för dem) och förseningar så gäller fortfarande det avtal ni har med dem. Ni ska absolut inte göra några överenskommelser själva direkt med rörmokaren.
Citat: ”Inget skrivet avtal som jag trodde och som jag absolut hade velat ha. Ingen tid är satt för slutförande, alltså inget datum. Det hade jag också velat ha. Det är mattläggarfirman som har gett oss offerten…”S Skärgårdsbon skrev:Okej, nu har jag haft ett samtal med maken så jag vet lite mer. Så här står det alltså till, det finns bara en offert som maken godkänt. Inget skrivet avtal som jag trodde och som jag absolut hade velat ha. Ingen tid är satt för slutförande, alltså inget datum. Det hade jag också velat ha. Det är mattläggarfirman som har gett oss offerten och därefter har de anlitat de andra hantverkarna, vvs och el, samma som de alltid arbetar med då det helt enkelt inte finns någon annan firma på flera mil avstånd=dyr framkörning om man väljer från annan stad.
Offerten ändrades. Element valdes bort och golvvärme lades till istället samt lite annat som gjorde att röris del av offerten inte stämde längre, så vi ska ju då inte betala honom för rördragning till element samt montage av detsamma. Så då valde röris att dra sig ur offerten och den begäran gjorde han till golvläggarna som ju har gett oss offerten. Han ska slutföra sitt arbete här men det blir utanför offerten då den inte längre stämmer för hans del och då han inte är den som utfärdat offerten kan han inte heller ändra i den.
Sen att han aldrig dyker upp när han ska är en annan historia som han är vida känd för häromkring tyvärr.
Vet inte om det blev lite klarare nu? Jag känner mig mer förvirrad än någonsin och undrar varför inget skrivet avtal osv finns men det är ju något jag får ta med maken.
Ett alternativ är att begära ”Slutfaktura”, av mattläggaren. Fota vad som är gjort till dags datum (så ni har bevis om något skulle vara oklart framledes.) Se till att fakturan verkligen heter SLUT FAKTURA.
Sen, när den är betald går ni vidare, väljer vem ni anlitar och glöm inte avtala ”när jobbet ska vara klart”.
”En skriven offert som maken godkänt”G Granatäpple skrev:Citat: ”Inget skrivet avtal som jag trodde och som jag absolut hade velat ha. Ingen tid är satt för slutförande, alltså inget datum. Det hade jag också velat ha. Det är mattläggarfirman som har gett oss offerten…”
Ett alternativ är att begära ”Slutfaktura”, av mattläggaren. Fota vad som är gjort till dags datum (så ni har bevis om något skulle vara oklart framledes.) Se till att fakturan verkligen heter SLUT FAKTURA.
Sen, när den är betald går ni vidare, väljer vem ni anlitar och glöm inte avtala ”när jobbet ska vara klart”.
en skriven offert som maken godkänt är ett avtal. Behöver inte stå ”avtal” på papperet, behöver inte heller godkännas skriftligt. Ändrades offerten är det bra att ha det skriftligt, men finns inget krav på det heller. Det är med mattläggarfirman ni ska komma överens om prisavdrag om det blir mindre rörarbeten, inte rörmokaren. Ni ska inte ha någon sådan diskussion med rörmokaren, det är mattfirman som anlitat honom, inte ni. Låter ju annars som att byta från element till golvvärme kan vara jämställt i kostnad? Ni ska som sagt bara kräva att det arbete ni kommit överens om blir utfört till ett pris ni kommit överens om. ”Han ska slutföra sitt arbete här men det blir utanför offerten” låter bara helt fel. Ni ska kräva av mattfirman att det slutförs, annars ska den delen dras bort ftån offerten. Låter som det kan vara klokt att låta någon med erfarenhet av avtalsskrivning hjälpa er. Är ni på en mindre ort är mattfirman säkert intresserad av att inte få dåligt rykte, så det borde räcka med att ni får hjälp att klargöra vad ni beställt och till vilket pris.S Skärgårdsbon skrev:Okej, nu har jag haft ett samtal med maken så jag vet lite mer. Så här står det alltså till, det finns bara en offert som maken godkänt. Inget skrivet avtal som jag trodde och som jag absolut hade velat ha. Ingen tid är satt för slutförande, alltså inget datum. Det hade jag också velat ha. Det är mattläggarfirman som har gett oss offerten och därefter har de anlitat de andra hantverkarna, vvs och el, samma som de alltid arbetar med då det helt enkelt inte finns någon annan firma på flera mil avstånd=dyr framkörning om man väljer från annan stad.
Offerten ändrades. Element valdes bort och golvvärme lades till istället samt lite annat som gjorde att röris del av offerten inte stämde längre, så vi ska ju då inte betala honom för rördragning till element samt montage av detsamma. Så då valde röris att dra sig ur offerten och den begäran gjorde han till golvläggarna som ju har gett oss offerten. Han ska slutföra sitt arbete här men det blir utanför offerten då den inte längre stämmer för hans del och då han inte är den som utfärdat offerten kan han inte heller ändra i den.
Sen att han aldrig dyker upp när han ska är en annan historia som han är vida känd för häromkring tyvärr.
Vet inte om det blev lite klarare nu? Jag känner mig mer förvirrad än någonsin och undrar varför inget skrivet avtal osv finns men det är ju något jag får ta med maken.