J
BigR BigR skrev:
Släng ut honom och hitta en ny.
Maken? ;) 😂

• Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Om ni bara har ett avtal kan inte rörisen dra sig ur gentemot er, det är ju i så fall mot firman ni har avtal med. Deras problem att ordna med en ny röris för att hålla avtalet med er. Det är ju därför man betalar mer för att ha de enskilda hantverkarna under ett paraply, nån annans bekymmer att ordna så de dyker upp.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Om ni bara har ett avtal kan inte rörisen dra sig ur gentemot er, det är ju i så fall mot firman ni har avtal med. Deras problem att ordna med en ny röris för att hålla avtalet med er. Det är ju därför man betalar mer för att ha de enskilda hantverkarna under ett paraply, nån annans bekymmer att ordna så de dyker upp.
Det är ju onekligen intressant. Vinfår se hur det utvecklar sig, dyker han inte upp nästa gång får det bli att ta ett snack med mattläggarfirman.

S Skärgårdsbon skrev:
Det är ju onekligen intressant. Vinfår se hur det utvecklar sig, dyker han inte upp nästa gång får det bli att ta ett snack med mattläggarfirman.
Ja det låter som den bästa lösningen, tänk bara på att hålla isär begreppen "totalentreprenad" och "generalentreprenad"

I ert fall låter det som om ni har anlitat en generalentreprenör som i sin tur tagit in underentreprenörer (rörmokaren) i så fall är det upp till generalentreprenören att ligga på rörmokaren att fullfölja sitt uppdrag.

Totalentreprenad är en entreprenadform och inte en avtalsform.

Första gången i världshistorien som jag hör att Rörmokare är mån om att kunden inte ska behöva betala för mycket…Hur ser egentligen avtalet ut?
Fast Pris (han har räknat bort sig) eller Löpande pris (han gillar inte att någon annan bestämmer över hans arbetstid kommer att dra på med mer Timmar & div kostnader)

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
S Skärgårdsbon skrev:
Visst har jag insyn i och är med och bestämmer om renoveringar men kontakten med hantverkare är det maken som sköter.
Från ditt perspektiv så blir det ju blir minst med problem för dig om du låter honom fortsätta hantera kontakten med hantverkare.

Men rent avtalsmässigt så är ni (du och din make) inte avtalspart med rörmockaren. Er avtalspart är mattfirman. Var noga med att inte bryta avtal med mattfirman.

• Gilla
Femtisexa och 1 till
  • Laddar…
S Skärgårdsbon skrev:
Om det är så att ni enbart har avtal med mattläggningsfirman så finns det ingen som helst anledning att vänta och se om rörisen dyker upp nästa gång. Det blir ju bara ytterligare försenat om han inte gör det. Meddela mattisen nu att rörisen inte skött sig och att ni är oroliga för att jobbet kommer dra ut på tiden pga rörisen. Vad gjorde ni när rörisen inte dök upp första gången, ringde ni honom eller till mattisen? Vet mattisen över huvud taget om att rörisen inte dykt upp?

En annan intressant fråga är om avtalet har någon form av förseningsklausul...?

Roga1337 Roga1337 skrev:
Första gången i världshistorien som jag hör att Rörmokare är mån om att kunden inte ska behöva betala för mycket…Hur ser egentligen avtalet ut?
Fast Pris (han har räknat bort sig) eller Löpande pris (han gillar inte att någon annan bestämmer över hans arbetstid kommer att dra på med mer Timmar & div kostnader)
Rörisen kanske resonerar som så att han och kunden själva delar på mattisens del av rörkakan...? Win-win, fast i så fall fruktansvärt fult agerande emot framförallt mattisen.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
G Goodiie skrev:
Ja det låter som den bästa lösningen, tänk bara på att hålla isär begreppen "totalentreprenad" och "generalentreprenad"

I ert fall låter det som om ni har anlitat en generalentreprenör som i sin tur tagit in underentreprenörer (rörmokaren) i så fall är det upp till generalentreprenören att ligga på rörmokaren att fullfölja sitt uppdrag.

Totalentreprenad är en entreprenadform och inte en avtalsform.
Ja det har du ju alldeles rätt i, det är jag som blandar ihop begreppen helt. Tack för bra förklaring 😊

M merbanan skrev:
Från ditt perspektiv så blir det ju blir minst med problem för dig om du låter honom fortsätta hantera kontakten med hantverkare.

Men rent avtalsmässigt så är ni (du och din make) inte avtalspart med rörmockaren. Er avtalspart är mattfirman. Var noga med att inte bryta avtal med mattfirman.
Jag tar hellre problemen än att det går åt skogen så därför försöker jag engagera mig lite nu
Roga1337 Roga1337 skrev:
Ja jag förstår inte heller riktigt men för en diskussion med maken nu och det börjar klarna lite så jag får återkomma med mer information senare.

Okej, nu har jag haft ett samtal med maken så jag vet lite mer. Så här står det alltså till, det finns bara en offert som maken godkänt. Inget skrivet avtal som jag trodde och som jag absolut hade velat ha. Ingen tid är satt för slutförande, alltså inget datum. Det hade jag också velat ha. Det är mattläggarfirman som har gett oss offerten och därefter har de anlitat de andra hantverkarna, vvs och el, samma som de alltid arbetar med då det helt enkelt inte finns någon annan firma på flera mil avstånd=dyr framkörning om man väljer från annan stad.

Offerten ändrades. Element valdes bort och golvvärme lades till istället samt lite annat som gjorde att röris del av offerten inte stämde längre, så vi ska ju då inte betala honom för rördragning till element samt montage av detsamma. Så då valde röris att dra sig ur offerten och den begäran gjorde han till golvläggarna som ju har gett oss offerten. Han ska slutföra sitt arbete här men det blir utanför offerten då den inte längre stämmer för hans del och då han inte är den som utfärdat offerten kan han inte heller ändra i den.

Sen att han aldrig dyker upp när han ska är en annan historia som han är vida känd för häromkring tyvärr.

Vet inte om det blev lite klarare nu? Jag känner mig mer förvirrad än någonsin och undrar varför inget skrivet avtal osv finns men det är ju något jag får ta med maken.

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju ditt hus också om ni är gifta eller skaffat det med avsikt att bo ihop
Nej det är det inte. Sluta med att sprida dina hittepååsikter i tråd efter tråd!

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är det inte. Sluta med att sprida dina hittepååsikter i tråd efter tråd!
50% av fastghetens värde tillhör ts. Tror du något annat är det hittepå.

Eftersom husets värde sällan matchar andra prylar så vet man inte exakt hur fördelningen blir. Det kan ju bli att ts får hela fastigheten om de nu har andra tillgångar som matchar värdet på fastigheten.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
50% av fastghetens värde tillhör ts. Tror du något annat är det hittepå.
Snälla sluta!

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Snälla sluta!
Tycker att du skall sluta i så fall. Att du inte gillar svensk lagstiftning är ditt problem, ingen annans.

Alla vi som gått igenom en skilsmässa vet exakt hur det fungerar.

• Haha
  • Arg
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att du inte gillar svensk lagstiftning är ditt problem,
Problemet är helt uppenbart att du inte behärskar denna del av svensk lagstiftning. Men jag ger upp. Du vill uppenbarligen inte förstå vad som gäller!

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.