32 126 läst ·
207 svar
32k läst
207 svar
Rörmokare som vill göra ALLT men inte EN DEL
Här är en artikel om en förlikning i ett mål som skulle upp i Borås tingsrätt, som kom häromdagen, tvisten har pågått i åratal. Husägarna är nu tvugna att radera bort allt dom har skrivit på nätet/socialamedier/mm om företaget.
http://www.byggvarlden.se/forlikning-i-fasadmal-103529/nyhet.html
http://www.byggvarlden.se/forlikning-i-fasadmal-103529/nyhet.html
Tyvärr är det inte rimligt att betala för en tjänst av detta slag, vem står för den slutgiltiga notan?MathiasS skrev:Mycket detaljprat varav det mesta skjuter bredvid målet tycker jag. Ursprungsfrågan handlade om att hitta en hantverkare till att göra småjobb vilket TS uppfattar är omöjligt även om man är beredd att betala för sig. Det är inte ett problem orsakat av enskilda kunder eller hantverkare utan att problem på marknaden som helhet för dessa tjänster. DET borde diskuteras snarare än detaljer om vem som får betalt på väg till sin arbetsplats.
Det är obalans på marknaden till säljarens fördel just nu, vad gör man åt det? Bör man göra något åt det?
Med den slutgiltiga menar jag om företaget på liten ort tappar allt förtroende pga att "hen" godkänt installationer som senare orsakar skador som försäkringar inte täcker?
Jag håller ändå med att det fattas en yrkesgrupp för just detta ändamål, hur löser man det rent juridiskt för alla parter, inte så lätt om man tänker efter, lite djupare, finns flera fall på forumet som pekar åt att man vill dissa småfirmor, jag kan lägga mig till den listan. Kanske bolla över denna fråga till Juridik?
Mvh P-A
Allt som skrivs på nätet sparas av minst en person världen över, det försvinner inte fast man raderar det mesta. Det räcker att någon sparat det som avhandlats om detta mål och lägger upp det igen som tredje part...Demmpa skrev:
Odjuret skrev:Det är nog en å annat hantverkare som lockas i att vara egen efter ha jobbat ett par år på ett stort företag där man aldrig har några problem att få jobb. Dessa stackare inser inte att de måste slita mycket mer än de gjorde innan. 5veckors semester? Är en utopi. Men den dagen du lyckats bygga upp en bra kundkrets så blir det skillnad.
Ett timpris på 500:- ger inte så mycket pengar ändå. Dessa pengar ska täcka ganska mycket. För att få ut en timme i lön så är det 50% i skatt.
Ang just detta (många fler har ju skrivit någon rad om detta i tråden), så tror jag det är ungefär såhär:krilleman_215 skrev:Och som brasklapp (även fast det är OT) så är jag anställd som röris. Jag kan släppa min rörtång exakt kl 16,00 på fredagen och åka hem och dricka grogg (eller vad som helst). Det skulle jag aldrig kunna göra som egen.
Värt hur mycket som helst i levnadskvalitet!Tjänar bra gör jag också för att strö salt i såren!
Om det vore så lukrativt att vara egen skulle "alla" ha egen firma!
Att vara anställd,
är att ha det lite bekvämt. Man lämnar jobbet när tiden för dagen är inne, man vet att det kommer lön varje månad oavsett hur bokningsläget för tillfället. Man har sina rättigheter, och relativt få skyldigheter och relativt lite att oroa sig över.
Att vara enmansfirma.
Tror jag egentligen generellt är det mest lönsamma (utom möjligen att driva en väldigt stor firma). Men slitigt då storleken på firman innebär att stora jobb mot andra företag och det offentliga är man för liten för ge anbud på.
Och då blir det slitigt med att hålla på med mindre kunder jämt. Men man kan i detta läge styra sin kostnadsbild rätt effektivt och därmed nå en stor nettoinkomst.
Att ha anställda
Nu går det plötsligt att vara med i matchen om stora jobb, men samtidigt tävlar man mot andra i samma sits, konkurrensen är hård så några jättevinster blir det inte. Men trygga och bra jobb.
Här är det slitigt för den som har firman, nu blir det plötsligt inte alls lätt att styra kostnadssidan, det kostar hela tiden och jämt. Lätt att få magsår om det ser tunt ut i bokningarna. Och att driva denna firma betyder betydligt mer kontor och administration - mindre jobb ute i verkligheten, passar en del bra, andra sämre.
Jag tror som sagt att ägaren har svårare här att få lika bra timpenning än såsom enmansfirma.
Och oavsett allt detta, att vara duktig på yrket är inte samma sak som att vara duktig företagare. Vilken en och annan har råkat upptäcka.
Redigerat:
Jag uppfattade inte att ursprungsfrågan handlade om att köpa tjänsten att godkänna annans installation. Det håller jag med om är orimligt som en allmän tjänst (men något som kan fungera i specifika fall). Mitt inlägg ska läsas i ljuset av problematiken kring att hitta hantverkare för "småjobb".Pagno skrev:Tyvärr är det inte rimligt att betala för en tjänst av detta slag, vem står för den slutgiltiga notan?
Med den slutgiltiga menar jag om företaget på liten ort tappar allt förtroende pga att "hen" godkänt installationer som senare orsakar skador som försäkringar inte täcker?
Jag håller ändå med att det fattas en yrkesgrupp för just detta ändamål, hur löser man det rent juridiskt för alla parter, inte så lätt om man tänker efter, lite djupare, finns flera fall på forumet som pekar åt att man vill dissa småfirmor, jag kan lägga mig till den listan. Kanske bolla över denna fråga till Juridik?
Mvh P-A
Ps. Om att "godkänna" andras jobb - Om det ändå är någon som vill göra det så har jag svårt att se att det inte ska gå att ta fram ett avtal som stöttar detta (dvs friskriver från ansvar) möjligen med undantag från elektrikerns jobb somsom ju är reglerat på ett annat sätt än alla andras.
När vi hade rörläggare hemma senast fick jag betala för en timma på morgonen innan de kom trots att jobbet var litet. Deras förklaring var att första kunden alltid fick stå för detta de de packade bilen för dagen på morgonen!
När kan tala 500kr/tim så glömmer man startavgifter, bilavgift pålägg på material. Nog har hantverkare i allmänhet det ganska bra idag men helt klart vill de gärna ha långa jobb istället för små jobb för att få högre inkomster.
När kan tala 500kr/tim så glömmer man startavgifter, bilavgift pålägg på material. Nog har hantverkare i allmänhet det ganska bra idag men helt klart vill de gärna ha långa jobb istället för små jobb för att få högre inkomster.
Aldrig varit med om hantverkare som tar betalt för att packa bilen på morgonen...däremot tar dom milersättning och tar det 1 timme att köra t&r så tar dom en timpeng för det som brukar vara cirka 30-40% lägre än vanlig arbetstimme, vilket jag tycker är helt rätt. Ibland undrar man om man är den enda som har bra hantverkare runt sig när man läser på Byggahus! Sen är det ju så att folk inte utbildar sig i samma utsträckning längre till yrken inom VVS, Plåtslageri, murare. Då får vi helt enkelt anpassa oss till hantverkarna eller så går man själv en utbildning inom dessa bristyrken å fixar sitt eget själv och sen startar en firma som hjälper oss GDS'are en timme då och då.
Jag tror att brist på hantverkare är en del, rot avdraget en annan. Sedan tror jag att den största delen till att folk ifrågasätter är internet. Det är inte längre rocket sience att koppla el, byta rör eller snickra. Så när en hantverkare skall ta hutlöst betalt för ett yrke som inte alltid kräver några större kunskaper blir man förbannad. Om dessa dessutom inte gör det bättre eller snabbbade än vad man själv skulle är det klart att det bidrar till ilskan!Marre666 skrev:Aldrig varit med om hantverkare som tar betalt för att packa bilen på morgonen...däremot tar dom milersättning och tar det 1 timme att köra t&r så tar dom en timpeng för det som brukar vara cirka 30-40% lägre än vanlig arbetstimme, vilket jag tycker är helt rätt. Ibland undrar man om man är den enda som har bra hantverkare runt sig när man läser på Byggahus! Sen är det ju så att folk inte utbildar sig i samma utsträckning längre till yrken inom VVS, Plåtslageri, murare. Då får vi helt enkelt anpassa oss till hantverkarna eller så går man själv en utbildning inom dessa bristyrken å fixar sitt eget själv och sen startar en firma som hjälper oss GDS'are en timme då och då.
Sedan är vi nog många gördetsjälvare som tror att vi gör saker hantverksmässigt men för ett proffs ser det för jä... ut.Lewdis skrev:Jag tror att brist på hantverkare är en del, rot avdraget en annan. Sedan tror jag att den största delen till att folk ifrågasätter är internet. Det är inte längre rocket sience att koppla el, byta rör eller snickra. Så när en hantverkare skall ta hutlöst betalt för ett yrke som inte alltid kräver några större kunskaper blir man förbannad. Om dessa dessutom inte gör det bättre eller snabbbade än vad man själv skulle är det klart att det bidrar till ilskan!
Man har hört många berätta och visa vad de själva gjort, men man ser ofta att det är hemmafixeri gällande både utförande och materialval, så vi är nog inte alltid så objektiva i hur vi ser på utförande. Och många av oss ser nog inte att det är amatörmässigt.
För mig är det viktigaste att resultatet blir som jag önskar även om priset inte är det lägsta.
Vet inte hur du menar med rot, men visst har internet spelat en stor roll, inte bara för hantverkare utan även för yrken som läkare. Vi vet ju fasen bättre än vad läkaren gör om vår eventuella sjukdom. Självklart är det bara att googla lite och sedan ge sig i kast med att koppla elen och rören. De fem år som en utbildning till röris tar måste ju vara rena slöseriet med tid. *ironi*.Lewdis skrev:Jag tror att brist på hantverkare är en del, rot avdraget en annan. Sedan tror jag att den största delen till att folk ifrågasätter är internet. Det är inte längre rocket sience att koppla el, byta rör eller snickra. Så när en hantverkare skall ta hutlöst betalt för ett yrke som inte alltid kräver några större kunskaper blir man förbannad. Om dessa dessutom inte gör det bättre eller snabbbade än vad man själv skulle är det klart att det bidrar till ilskan!
Hybrisfyllda "Förstördetsjälvare", ivrigt påhejade av såväl google som Martin Timell tror jag skapar många arbetstillfällen för de flesta hantverkare.
"Så här får du yrkesexamen
För att bli VVS-montör börjar du med att gå tre år på gymnasiets VVS- och fastighetsprogram (som tidigare hette energiprogrammet) med inriktning VVS. Du arbetar dessutom som lärling på företag i fyra perioder, totalt 3400 timmar under cirka två år. Efter ett genomfört gesällprov är du sedan färdigutbildad och får din yrkesexamen."
Arbetar själv mkt med teknisk support ( El & Hydraulik) och så jävla enkelt är det inte. Att dra en kabel från A till B klarar en apa, men att sedan räkna ut belastning, storlek på kabel för att förhindra spänningsfall, koppla in rätt i skåpet.mm. Jag som ändå jobbar med att läsa el & Hydraulik scheman hela dagarna ger mig inte in på att koppla in el i huset, helt enkelt för att jag inte har behörighet, men drar elen själv det gör jag. Sen hade jag aldrig fått till en så snygg rördragning vid tex bergvärme installation som min vvs firma fick. Det hade säkert funkat...men det hade inte sett speciellt proffsigt ut. Har sett alltför många glada google hantverkare med tummen mitt i näven som får för sig saker å ting som dom skall ge fan i. Bostaden är mer eller mindre sönder renoverad allt funkar oftast, men lister är i gerade rätt, elinstallationer som går hoppsan hejsan och badrum utan fall.mm nästa person som skall köpa den bostaden kommer att se den som ett renoveringsobjekt. Och då är all tid och pengar bortkastade.Lewdis skrev:Jag tror att brist på hantverkare är en del, rot avdraget en annan. Sedan tror jag att den största delen till att folk ifrågasätter är internet. Det är inte längre rocket sience att koppla el, byta rör eller snickra. Så när en hantverkare skall ta hutlöst betalt för ett yrke som inte alltid kräver några större kunskaper blir man förbannad. Om dessa dessutom inte gör det bättre eller snabbbade än vad man själv skulle är det klart att det bidrar till ilskan!
Samtidigt verkar det ju snarare regel än undantag att det finns mängder med besiktningsanmärkningar i t.ex. nybyggda hus. Så det är inte alltid proffsen är så proffsiga heller. Vet inte hur många gånger jag läst om badrum utan fall där det är professionella hantverkare som gjort jobbet. Så bara för att någon tar betalt för jobbet innebär det inte per automatik att det är professionellt utfört. På samma sätt finns det mängder med hemmafixare som skulle gjort bäst i att ge bort alla sina verktyg så att de inte lockas att göra något dumt med dem.
Sen så tycker jag att det är rätt konstigt att många i tråden (hantverkare antar jag) tror att de tar på sig något sorts garantiansvar bara för att de svarat ja på en fråga ifall kunden frågar om sitt hemmabygge verkar OK.
Sen så tycker jag att det är rätt konstigt att många i tråden (hantverkare antar jag) tror att de tar på sig något sorts garantiansvar bara för att de svarat ja på en fråga ifall kunden frågar om sitt hemmabygge verkar OK.
" Sen så tycker jag att det är rätt konstigt att många i tråden (hantverkare antar jag) tror att de tar på sig något sorts garantiansvar bara för att de svarat ja på en fråga ifall kunden frågar om sitt hemmabygge verkar OK."
Det är väl inget konstigt? Om jag vrider ihop lite rör, skarvar och går igenom väggar och sedan frågar en yrkesman om det är ok, och får svaret " det kanske kan fungera ", då känns det som jag kunde strunta i att fråga. Men om hen säger att "det kunde jag inte gjort bättre själv ", ser jag det som ett kvitto på att installationen är likvärdig med vad hen kunde gjort, alltså godkänd av yrkesman. Händer något sen är det yrkesmannens fel, han skulle aldrig godkänt installationen då den uppenbarligen hade brister.
Det är väl inget konstigt? Om jag vrider ihop lite rör, skarvar och går igenom väggar och sedan frågar en yrkesman om det är ok, och får svaret " det kanske kan fungera ", då känns det som jag kunde strunta i att fråga. Men om hen säger att "det kunde jag inte gjort bättre själv ", ser jag det som ett kvitto på att installationen är likvärdig med vad hen kunde gjort, alltså godkänd av yrkesman. Händer något sen är det yrkesmannens fel, han skulle aldrig godkänt installationen då den uppenbarligen hade brister.
Fast då är det självklart upp till yrkesmannen att uttrycka sig vettigt. Det går att lämna lite brasklappar som visar att man inte kan garantera att allt är rätt gjort. Sen bör man ju vara väldigt tydlig på att man inte lämnar någon som helst garanti.ion skrev: