32 126 läst ·
207 svar
32k läst
207 svar
Rörmokare som vill göra ALLT men inte EN DEL
Verklingen inte lost. Har ju själv varit med om detta! Därför jag reagerade på TS inlägg så starkt, för det stämmer. Har varit med om exakt liknande saker när jag har beställt arbete. Dum som jag var så berättade jag att jag bara behövde hjälp med del av arbete, med sådant jag kände mig osäker på. Har gällt både vanlig VVS till badrum och kök, samt bergvärme. Varenda eviga firma vägrade! Var en enda som var lite sådär att, ja, vi får väl se, när det gällde del av bergvärmeinstallationen. Men det slutade ändå med ett nej. Jag fick fixa allt själv. Och visst gick det bra till slut och det var betydligt lättare än jag hade föreställt mig. Men nog tusan nekar de. Helt sanslöst är det.SueCia skrev:
Har även vänner som råkat ut för sådant där. Så TS har helt rätt!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Sanslöst är det väl ändå inte, har de tillräckligt med jobb för att inte gå med förlust utan ditt lilla jobb som eventuellt kan skapa framtida tvister så är det mest logiskt att stå över. Jag som elektriker gör absolut inga jobb där jag inte kan göra kontroll före drifttagning före jag sätter på strömmen igen. Precis som jag misstänker att en röris kanske inte vill släppa ifrån sig en koppling han eventuellt inte kan prova för att resten av anläggningen inte är klar.Martin_B skrev:Verklingen inte lost. Har ju själv varit med om detta! Därför jag reagerade på TS inlägg så starkt, för det stämmer. Har varit med om exakt liknande saker när jag har beställt arbete. Dum som jag var så berättade jag att jag bara behövde hjälp med del av arbete, med sådant jag kände mig osäker på. Har gällt både vanlig VVS till badrum och kök, samt bergvärme. Varenda eviga firma vägrade! Var en enda som var lite sådär att, ja, vi får väl se, när det gällde del av bergvärmeinstallationen. Men det slutade ändå med ett nej. Jag fick fixa allt själv. Och visst gick det bra till slut och det var betydligt lättare än jag hade föreställt mig. Men nog tusan nekar de. Helt sanslöst är det.
Har även vänner som råkat ut för sådant där. Så TS har helt rätt!
Jag tror jag får förtydliga åtminstone vad jag själv menar, så det inte blir missförstånd. Jag menar naturligtvis att de ju tyvärr regelmässigt verkar neka när man bara låter de göra DEL av arbete. Naturligtvis tar de även små jobb. Skulle ju kunna vara att dra åt en koppling bara, något som tar 2 minuter liksomMirar skrev:
Men när man förklarar att man behöver deras hjälp till att göra DEL eller DELAR av ett större arbete, så har åtminstone jag fått blankt nej.
Sen vad det beror på kan ju diskuteras, det vet ju inte jag. Men nekad har jag blivit! De kanske är rädda för att de skall få stå till svars för att något är fel på hela systemet?
De har t.o.m nämnt att de ju inte kan lämna garanti på exempelvis bergvärmeinstallationen när de inte gör hela jobbet. "Nähä" säger jag, "men det är lugnt, det kräver jag inte heller, räcker med enbart garanti på det arbete du utför" - blev nej ändå.
Återigen. Helt sanslöst.
ELLER så har de så otroligt gott om arbete att de verkligen selektera. O visst, det skulle ju kunna vara en fullt rimlig förklaring. Om än lite respektlöst mot kunder, men ändå förståeligt.
Men kan de inte säga det då istället?SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Vart får du alla siffror ifrån? Känns aningen löjligt att bara sitta o hitta på siffror som låter sensationella och sedan använda de som fakta.Mikael_L skrev:Jadu, hade jag möjligheten att göra två 15-minuters jobb om dagen och kunna fakturera 4000:- om dagen så skulle jag glatt tagit det som livsuppgift.
Det borde innebära minst 1500:- om dagen efter både egenavgifter och kommunalskatt och allt, (dvs att en hel tusenlapp om dagen är kostnader för verksamheten, dvs bil, bensin, bokföring osv).
Så 30.000:- helt färdigskattade kronor i månaden att köpa lösgodis för.![]()
Vad händer med hela arbeten som enbart rörmokaren har utfört, men som kunden börjat pilla på själv i efterhand? Är ju precis lika riskabelt det?SueCia skrev:
Nä, jag tror att det som ligger bakom i första hand är att de har så gott om arbete att de helt enkelt kan selektera som de behagar. Hade de haft tomt i sina almanackor så hade det nog låtit annorlunda skall du se
Hihi, nu är du lite rolig.AndersPS skrev:4000:- om dagen, absolut. Så ska du räkna bort kostnaden för bilen, bensin och service av bilen. Inköp av utrustning, verktyg etc. Låt oss säga att det blir 1200:- kvar per dag i ren inkomst.
I snitt jobbar du 22 dagar per månad. Det blir 26400:- i månaden. Inte så illa.
Men så är det ju det faktum att du ska ha 5 veckor semester (lagstadgat). Då är vi nere på 24.000 i månaden istället. Det är väl helt okej. Fast, du vill kanske inte jobba när det är julafton, långfredag etc. Räkna bort ytterligare lite pengar.
Men så ska du ha lite marginal, du kanske blir sjuk. Tänk på att sjuk = inget jobb = inga pengar. Sjukersättning som Försäkringskassan betalar då? Jovisst, 13 dagar, därefter är hela kostnaden din.
Sen var det detta med att göra två 15-minutersjobb. Till detta tillkommer restid till kunden, bokning, fakturering, hämtning av material etc. Plus att du behöver göra investeringen i bil, marknadsföring, verktyg etc.
Jag blev uppmuntrad av vvs firman att dra en del själv, för att dom helt enkelt inte hinner med alla jobb, så blev detta lösning, dom åker förbi kopplar in på stammen och kollar att det är tätt.mm och jag lär mig lite samt sparar nån krona. Hade dom hellre velat göra allt och haft tiden så absolut hade dom fått det. Man får respektera att en yrkesman vill kunna garantera ett kvalitativt och fackmannamässigt utförande.
Snälla, kan vi inte byta rörmokare?Marre666 skrev:Jag blev uppmuntrad av vvs firman att dra en del själv, för att dom helt enkelt inte hinner med alla jobb, så blev detta lösning, dom åker förbi kopplar in på stammen och kollar att det är tätt.mm och jag lär mig lite samt sparar nån krona. Hade dom hellre velat göra allt och haft tiden så absolut hade dom fått det. Man får respektera att en yrkesman vill kunna garantera ett kvalitativt och fackmannamässigt utförande.
När man deltar i denna tråd bör man som konsument tänka på att man är en av många, många kunder. Den här JAG jarrgongen kommer man inte långt med. Tänk dessutom att privatkunder står långt ned på listan.
Kommun, landsting och företag är ofta avtalsknutna kunder, eller kan bli, och här gör man som hantverkare/firma inga avsteg. Då kan ett avtal, som vissa firmor står och faller med, skita sig vid nästa upphandling.
Alltså, ett litet skitjobb eller rent av en titt på nån sketen kulventil ger liksom ingen WOHOO-känsla direkt.
Dock ska tilläggas att vissa hantverkarföretag riktar in sig på små, små jobb, byggservice och liknande men dessa är inte lätta att få fatt i eftersom varje gubbe kanske håller igång 10-20 jobb samtidigt.
Kommun, landsting och företag är ofta avtalsknutna kunder, eller kan bli, och här gör man som hantverkare/firma inga avsteg. Då kan ett avtal, som vissa firmor står och faller med, skita sig vid nästa upphandling.
Alltså, ett litet skitjobb eller rent av en titt på nån sketen kulventil ger liksom ingen WOHOO-känsla direkt.
Dock ska tilläggas att vissa hantverkarföretag riktar in sig på små, små jobb, byggservice och liknande men dessa är inte lätta att få fatt i eftersom varje gubbe kanske håller igång 10-20 jobb samtidigt.
Det riktigt sjuka är att en sådan bransch anser sig behöva statligt stöd i form av ROT. Det är det som lett till att firmor nu kan ta upp till 750 (exempel tidigare i tråden) kronor i timmen för att komma hem till någon och ansluta en diskmaskin. Hur mycket tog de i timmen före ROT skulle vara intressant att se.Nils82 skrev: