Löpande räkning betyder inte att man inte kan får en uppskattning av priset. Och har man fått en uppskattning av priset får det inte dra iväg speciellt långt. Materialet går ju dessutom att uppskatta till stora delar utan att projektera alla detaljer i arbetet (tex en vattenmätarkonsol a X kr + lite kopplingar för några hundringar).

Kan en röris inte ge ett uppskattat pris på ett så enkelt jobb som att montera en vm-konsol får man som kund fanimej fortsätta att leta tills man hittar någon som kan det. De går liksom inte att "gnälla" i efterhand om man inte avtalat några som helst ramar för priset på förhand.

matsa79
Nyfiken på vilken firma som du nyttjade?

Jag bytte VA-konsol i förra huset i fjol. Rörisen tog 1000 Kr för konsolen inkl. avstängningsvred och 500 för arbetet. Helt acceptabelt och billigt, när jag läser tråden.

B
Har devisen vid kontakt med hantverkare att "ni ska tjäna pengar på ert arbete här, inte på att sälja materialet..." och efter lite diskussion så funkar det och de förstår ju helt klart.

FATTAR inte att hantverkarna säljer sitt material till sitt låga inköpspris och sen höjer timpriset istället.... speciellt med rot-avdraget, så länge materialet säljs till självkostnad är det ju ok...

ett annat upplägg är att hanvterkaren får betalt för den tid det tar att sköta materialbeställningen oavsett vad värdet är, då får han betalat för sitt arbete, samt att man som kund erbjuder sig att betala materialet vid leverans hem, dvs innan hanvterkaren måste betala sin faktura, på det sättet behöver inte firman ta någon kredit...

så det finns vägar att gå, gäller bara att diskutera sen helt enkelt bara använda de hantverkare som är resonabla...

det är inte värre än att man i industrin granskar och gör kostnadskalkyler vid inköp tex, så hantverkarna måste nog vänja sig vid att kunderna blir mer och mer "upplysta"...

Har skrivit det i några andra trådar och det bekräftas åter igen i denna tråd.
Tar man inte en diskussion innan med rörpularen så verkar det vara garanterat att man blir blåst på materialet.

Fanns nån länk till en branchtidning där de ojade sig över att det fanns firmor som sålde vvs-material för billigt. Orkar dock inte leta rätt på länken nu.

B
Låter ju som vi installatörerna vill vi ska ha en Sovjet-stat!!! blir så trött, låt konkurransen flöda, grossisterna kan väl köra nätfösäljning till privatpersoner, det står ju dem fritt att göra det.. eller?

så typiskt när sverige är en så liten marknad.

Ni som vet, om någon vet, vilken grossist har bäst priser för låg-volyms företag? har ju F-skatt, men det blir ju i ringa omfattning.. så kanske lika bra att skaffa konto någonstans.. ;)

Staffans2000
Inget nytt under solen.
När jag var rörmokare på sjuttitalet, var chefen noga med att påpeka -det är på materialet vi tjänar pengar!!!!

Staffan

Boan skrev:
Låter ju som vi installatörerna vill vi ska ha en Sovjet-stat!!! blir så trött, låt konkurransen flöda, grossisterna kan väl köra nätfösäljning till privatpersoner, det står ju dem fritt att göra det.. eller?

så typiskt när sverige är en så liten marknad.

Ni som vet, om någon vet, vilken grossist har bäst priser för låg-volyms företag? har ju F-skatt, men det blir ju i ringa omfattning.. så kanske lika bra att skaffa konto någonstans.. ;)
Du behöver inte vända dig till en grossist för att kunna behålla en 50% marginal med dina nuvarande slutkundspriser (om du prissätter som alla andra rörisar). Det är bara att surfa in på, rinkabyror.se, sigro.se, byggbo.se osv osv osv...... Beställ på nätet, levereras till din dörr, eller kundens dörr för all del ....:)

thomas33 skrev:
Jag bytte VA-konsol i förra huset i fjol. Rörisen tog 1000 Kr för konsolen inkl. avstängningsvred och 500 för arbetet. Helt acceptabelt och billigt, när jag läser tråden.
Det var billigt. Var det utan kvitto månntro? 500 kr täcker ju inte 1 timmes jobb ens

Rörisen kanske debiterade för faktisk arbetstid.....

Beställde hem materialet i god tid så han inte behövde slösa tid på det (5minuter på nätet)
15 min bilresa till kunden, 30min tur och retur, arbetet tog sedan 20 minuter.5 min kvar att fakturera på.

:)

...fast jag håller med om att kalkylen är lite snål.

Krilleman
Boan skrev:

Jag tror inte det finns något hinder att en grossist har försäljning till privatpersoner. Det är nog snarare installatörerna som vände dom ryggen och handlade hos Ahlsell, lunda, solar eller annan grossist bara. Och med ett kraftigt minskat orderunderlag av installatörerna så slutade Dahl med försäljning till privatpersoner. Så är min tanke om det...

Att det är materialet en firma tjänar pengar på är ingen hemlighet... Tim-tiden äts upp av lokalhyra, löner, avgifter osv.

Men det är inte unikt för bara VVS. Ingen här som har lämnat in sin bil på på verkstad? Liknande där... Samma bromsskivor är mycket billigare tex på skruvat.se

Sen att någon här har råkat ut för ett pris-påslag med 4-500% är ju riktigt illa. Så fråga alltid vad det kommer att kosta! Litet som stort företag kan lämna uppskattat pris om dom är seriösa. Då får inte fakturan bli mer än 15% extra av det priset som är uppskattades. d^_^b Och ha det på papper underlättar alltid!

Redigerat:
B
oj, skrev nog fel, ska inte vara "vi installatörer.." ;) det ska vara "installatörer"....

Men mycket är ett fenomen av att vi är en liten marknad, i USA där får privatpersoner och företag handla till samma pris, ingen skillnad där... (syftar på elverktyg nu)

Jag tror utvecklingen går mot färre och färre "butiker" utan det blir mer näthandel, och i större städer så kan tillverkarna ha visningsrum.

Om jag förstått på en bekant så har det blivit så inom musikinstrumentshandeln, där en tysk nätbutik slått ut i princip alla musikaffärer i europa, och vad är det för fel med det?
Utveckling kallas det....

Återigen, hantverkaren ska få betalt för sin tid, inte för att kränga grejor.....

krilleman_215 skrev:
Att det är materialet en firma tjänar pengar på är ingen hemlighet... Tim-tiden äts upp av lokalhyra, löner, avgifter osv.

Men det är inte unikt för bara VVS. Ingen här som har lämnat in sin bil på på verkstad? Liknande där... Samma bromsskivor är mycket billigare tex på skruvat.se
Som vanligt - en viss mängd pengar ska in och det sker antingen via timpriset eller materialpåslag. Problemet du har är att kunderna känner sig blåsta när dom får betala dubbelt eller mer mot vad det kostar i nätbutikerna eller tillochmed stormarknaderna ibland. Det är ingen bra känsla att skapa hos sina kunder. Företagaren å sin sida tycker att han förlorar jobb om han har högre timpenning än konkurrenten. Moment 22. Kanske kunde ett branschorgan rekommendera hur man prissätter (inte i absoluta kr och ören förstås)? Då skulle det vara enklare för den som vill ha en tydligare prismodell att gå över till högre timpris och lägre påslag.

Att detaljhandeln tar ut sjuka priser på delar är inte unikt för rörbutikerna - det gäller i högsta grad även tex bilreservdelar.

Dock vet jag inte om ditt exempel med verkstaden fungerar. Den korrekta analogin borde isåfall vara att kunden kan köpa bromsskivor i till Volvon i bilias butik för 1000kr, men när man lämnar bilen till verkstaden så kostar dom istället 1500kr. Det är ju inte så att vi köper "piratdelar" via nätbutikerna idag, produkterna är ju exakt samma. :(

intresant vad ní jobbar med själva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.