Hus byggt 88. Har två badrum, orginal så sent 80-tal

En toalett har dåligt tryck/sug vid spolning och dålig lukt i nedersta badrum med badkar.
Tycker även det går långsamt ner i köksvask.
Har tagit isär de synliga och rengjort men ingen direkt skillnad. Även här kommer ibland en dålig lukt.
Hur illa är det ställt och vem ringer jag hit för att undersöka och åtgärda?
Rörmokare?
När ska man tidsmässigt tänka på husets rör och vad brukar vara problem vid byggnadstiden? Gjorde man ordentlig fuktspärr på badrum?
Avloppen ser ut som cement

Tacksam för tankar, tips och förslag.
Är mycket att lära sig och förstå för mig!
 
Finns ju firmor som kommer och högtryckspolar ur alla rör mm i huset. Betalar man extra har vissa även inspektionskamera om det visar sig vara problem. Löser kanske inte problemet om det finns ett stopp eller större ansamling i avloppet till gatan men då får man ju reda på var "proppen" sitter. Jag tycker, på din beskrivning med dålig lukt etc att du nog har nått som stoppar upp och som samtidigt ligger där och ruttnar/jäser. Råtta som fastnat på vägen in??
 
  • Gilla
Kaqtuz
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Finns ju firmor som kommer och högtryckspolar ur alla rör mm i huset. Betalar man extra har vissa även inspektionskamera om det visar sig vara problem. Löser kanske inte problemet om det finns ett stopp eller större ansamling i avloppet till gatan men då får man ju reda på var "proppen" sitter. Jag tycker, på din beskrivning med dålig lukt etc att du nog har nått som stoppar upp och som samtidigt ligger där och ruttnar/jäser. Råtta som fastnat på vägen in??
🤢 Men hellre det än fukt från dålig spärr och söndriga rör! Vad är det för firmor? Rörmokarfirmor?
 
H HZL skrev:
🤢 Men hellre det än fukt från dålig spärr och söndriga rör! Vad är det för firmor? Rörmokarfirmor?
Spolbilen ska du ringa, dom spolar, suger och filmar dina avlopp.
 
  • Gilla
HZL
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.