3 942 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Tesla anlitar obehörig utländsk elfirma som strejkbrytare
Sida 1 av 3
Ja det verkar vara fackförbundet Elektrikernas uppfattning enl SvT
Vad blir konsekvenserna av detta. Det lär vi få se så småningom. Men vad säger lagen om saken.
Strejkbryteri verkar ju inte bestraffats i denna konflikten, vad jag kan erinra mig. Så det kanske mera är en fråga för fack och arbetsgivare att hantera.
Däremot tycker jag det är intressant att se konsekvenserna av att anlita en obehörig el-firma. Det är en fråga som då och då kommer upp i forumet.
Jag utgår från att facket ser en poäng med att driva denna fråga hårt. Det handlar om elsäkerhet, juridik och jag anar att det kommer att drivas ganska långt i rättssystemet. Det skall bli spännande att följa utvecklingen.
Fram med popcornpåsen...
Norskt bolag polisanmäls efter elinstallationer på Teslas verkstad i Kalmar: ”Strejkbrytare”
Vad blir konsekvenserna av detta. Det lär vi få se så småningom. Men vad säger lagen om saken.
Strejkbryteri verkar ju inte bestraffats i denna konflikten, vad jag kan erinra mig. Så det kanske mera är en fråga för fack och arbetsgivare att hantera.
Däremot tycker jag det är intressant att se konsekvenserna av att anlita en obehörig el-firma. Det är en fråga som då och då kommer upp i forumet.
Jag utgår från att facket ser en poäng med att driva denna fråga hårt. Det handlar om elsäkerhet, juridik och jag anar att det kommer att drivas ganska långt i rättssystemet. Det skall bli spännande att följa utvecklingen.
Fram med popcornpåsen...
Jo, men det är en annan sak.
Det jag tycker är intressant är att se konsekvenserna av att anlita en obehörig el-firma.
Det är också intressant att anmälan är riktad mot utföraren (elfirman) och inte beställaren/anläggningsägaren (Tesla, antar jag)
Det jag tycker är intressant är att se konsekvenserna av att anlita en obehörig el-firma.
Det är också intressant att anmälan är riktad mot utföraren (elfirman) och inte beställaren/anläggningsägaren (Tesla, antar jag)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Vi har föreningsfrihet i Sverige. Är man inte med i den förening som utlyst strejken eller har kollektivavtal med den så är man fri att arbeta för eller med det strejkutsatta företaget bäst man vill.O skrev:
Håller med. Känns som ett rätt säkert fall också. Har man inte svenskt tillstånd (eller omfattas av att ett liknande inom EU/EES accepteras) så lär man som företag torska rejält.O skrev:
Nåja. Hade det inte varit för Tesla-konflikten hade det säkert inte ens upptäckts. Men är det fel så är det.O skrev:
Det kan vi nog vara säkra på. Liksom att det huvudsakliga skälet därför är fackets konflikt med Tesla.O skrev:
Precis. För att en strejk skall lyckas krävs att ingen annan hoppar in och tar de "lediga" jobben från de strejkande. Inga strejkbrytare alltså. Så det är antagligen ganska meningslöst att strejka om man inte har väldigt stort stöd hos samhället, eller i alla fall hos de potentiella strejkbrytarna.Nötegårdsgubben skrev:
Och det stödet hade man nog inom LO-sfären och (S) och regering tidigare.
Så när man inte kan hindra strejkbryteri som sådant får man ta till andra metoder. Behörighetskravet för elfirmor minskar möjligheterna att finna strejkbrytare.Nötegårdsgubben skrev:
Sedan kan man ju undra varför de anlitade en firma utan behörighet. Gick det inte att hitta en enda behörig firma som ville åta sig uppdraget kan man undra? I så fall verkar det ändå inte så meningslöst att strejka/blockera i elbranschen.
En följdfråga: Är det lagligt att anlita en obehörig firma? Vad blir konsekvenserna om man gör det?
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Jag tror att det antingen är slarv eller olika uppfattning om huruvida firman är behörig att ta jobb i Sverige.O skrev:
Det finns gott om små elfirmor utan kollektivavtal som Tesla använt hittills. Utan att ha läst på om saken skulle det kunna vara så att en motsvarande behörighet i ett annat EES-land är giltig även i Sverige och att det vore ett brott mot EU:s konkurrensregler att kräva just svensk behörighet.
Om Tesla skulle utmana systemet med en sådan grej skulle det inte förvåna mig. Jag har dock inte grävt i den juridiken alls, utan det är ren spekulation, men allra minst finns en lag om erkännande av yrkeskvalifikationer som kanske innebär att en norsk elfirma faktiskt kan ta jobb i Sverige. Självs lagens syfte är i alla fall att i Sverige genomföra EU-reglerna om fri rörlighet på arbetsmarknaden inom EES.
En intressant fråga där de flesta svaren på nätet verkar utgå från högtravande moralism och hot om problem med försäkringen.O skrev:
Det kokar dock ner till 6 § andra punkten elsäkekerhetslagen. Man har ett ansvar att arbetet utförs säkert, och i förarbetena nämns säkert behörighet, men säkerställer man det på ett annat sätt (exempelvis genom en kompetent utländsk firma) har jag svårt att se att man skulle åka dit för något.
Elektrikerförbundet lär väl driva även den frågan, så sannolikt får vi relativt snart se.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Lagregleringen av strejkrätten handlar i första hand om arbetares rätt att strejka för bättre villkor. Den är inte till för att i sig stoppa något.Farstatjej90 skrev:
Att strejken till största del är overksam är alltså inte ett bevis på att staten inte fungerar.
Mitt inlägg handlar om ElsäkerhetsverketNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Spelar ingen roll vilken del av staten, den har oavsett inte en egen konflikt med Tesla och är inte heller del av Elektrikerförbundets.
Det är inte Sverige mot Tesla.
Det är inte Sverige mot Tesla.
Är nån förvånad?
Tesla är likställigt med Alternativ Fur Deutschland och diverse skuggorganisationer.
Det finns anledningar att bilföretag efter 1945 undvikit politisk anknytning.
Det roligast med Tesla är att man glatt kan få alla med sig i mobbningen "Titta en Hitlerbil!"
Tesla är likställigt med Alternativ Fur Deutschland och diverse skuggorganisationer.
Det finns anledningar att bilföretag efter 1945 undvikit politisk anknytning.
Det roligast med Tesla är att man glatt kan få alla med sig i mobbningen "Titta en Hitlerbil!"
På vilket sätt kan Tesla jämföras med skuggorganisationer? Är det på grund av "storägaren" Elon Musk?Appendix skrev:
Elon äger alltså 15% av Tesla idag, de övriga 85% ägs av olika fonder med mera och sen privata investerare som jag själv.
Varför ska dessa 15% ägarandel kan vara så kontroversiellt samtidigt som vår försvarsmakt köper uppskjutningar för våra militära satelliter med mera av SpaceX där Elon kontrollerar ca 80% av rösterna.
Detta hör man väldigt lite om
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-forsvaret-har-skjutit-upp-militar-satellit