Ja det ör det som kallas marknads ekonomi

Vill man GDS själv . Varse god
En del lyckas och en del misslyckas totalt
Nu när den riktiga VVSaren dyker upp
Blir det dyrt hur man en gör

Vilken tjänst produkt du en köper
Finns den alltid att få tag på billigare någonstans på internet .
Inget att göra något åt

Att det funkar med hutlösa påslag tidigare beror på att kunderna inte visste vad sakerna egentligen kostar. Det är ju inget vidare med ett upplägg där hantverkaren tjänar på att välja onödigt dyra produkter. Som kund vill man ha prisvärda saker, det är det naturliga valet även för hantverkaren om högt pris inte ökar vinsten.

Alla omkostnader du behöver teckning för är ju snarare kopplade till tid än hur mycket prylar just den kunden behöver.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Kör vi konsekvent med lundagrosdistens
Prislista så får vi ett års snitt som ger
Den nettovinst marginal jag skrivit om

Läste du exemplet på utkastaren ?
Du fick den för halva priset nästan

V vvs facit skrev:
Vad är definitionen på en riktig VVS:are?

• Gilla
henryry och 1 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Glömde du din egen skit kommentar under det .
Men du paxman , jag har istället en välsmord
Käft och har betydligt lättare att debattera
Verbalt . Vi är från samma stad .
Kom ner en morgon på valfritt hämtlager
06:00 och möt mig istället om det är ironi
Och oförskämdheter som ska gälla.

Själv hoppas jag på att vi ska kunna hålla det på en civilicerd nivå med skrift där vi efter bästa förmåga för fram våra åsikter och ståndpunkter .
Den kommentaren var inte första hand kopplad till hur du skriver, utan faktiskt mer vad du skriver och ditt sätt att konsekvent undvika att svara på direkta frågor om din inställning till en del av argumenten emot din övertygelse. Det var varken ironi eller oförskämdhet, det var ett konstaterande från min sida.

Om du har problem med att diskutera saker via text så är det kanske inte bästa idén att ge sig in i, och vara rätt hårt drivande i, en debatt på ett internetforum. Just saying...:thinking:

• Gilla
henryry och 3 till
  • Laddar…
L
Olsin Olsin skrev:
Vad är definitionen på en riktig VVS:are?
Någon som har certifikat.

V vvs facit skrev:
Kör vi konsekvent med lundagrosdistens
Prislista så får vi ett års snitt som ger
Den nettovinst marginal jag skrivit om

Läste du exemplet på utkastaren ?
Du fick den för halva priset nästan

Halva priset mot en fiktiv lista. Nu nämnde du inte varumärke. Men om det är en Gustavsberg har du ett påslag på 130% jämför med priser jag som privatperson betalar. Det är långt ifrån halva priset.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Det finns en skillnad här
Du har ett tyckande om ett yrke och en affärsmodell som styrs av marknads ekonomi
Som utformats för över 100 år sen .
r
Har marksandsmodellen utformats för 100 år sedan så "kan" det vara så att världen gått vidare och att modellen är hopplöst omodern vilket skapar konflikt mot kunder. Ser det likadant ut nu som det gjorde när du började för 40 år sedan i betalningsmodell så kan du anta att något är fel med eran modell idag -inte att det är den välfungerande gamla modellen.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Le'Oracle skrev:
Någon som har certifikat.
Som jag då?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L
Det kan jag inte svara på för jag vet inte vad du har

Staffans2000
Jag borde satt ett utropstecken istället för ett frågetecken.

V vvs facit skrev:
Ja det ör det som kallas marknads ekonomi

Vill man GDS själv . Varse god
En del lyckas och en del misslyckas totalt
Blir det dyrt hur man en gör

Vilken tjänst produkt du en köper
Finns den alltid att få tag på billigare någonstans på internet .
Inget att göra något åt
Nu förstod jag vad du menade, men du har missuppfattat mig.

Som kund kan jag nu se att denna grunka https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=2316847 kostar 112 kr inkl moms, men min certifierade VVS:are gav en offert där denna kostar 199 kr efter 20 % rabatt. För 20 år sedan visste jag inte vad grunkan kostade, utan trodde att jag fått ett bra pris eftersom jag fått en ganska bra rabatt och accepterade gladeligen offerten och var nöjd med att jag fått 20 % rabatt. I dag vet jag att grunkan finns att köpa för 112 kr och då är 199 kr inte ett bra pris längre. Med en affärsmodell som är anpassad efter den information som finns allmänt tillgänglig underlättar när man ska försvara varför ens tjänst kostar som den gör.

• Gilla
ajn82 och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det du och din lika lättstötte kollega låtsas om att ni inte ser/förstår, är att det inte är en väl fungerande betalningsmodell som tjänar såväl kunder som entreprenörer, eftersom det i princip råder en monopolsituation. Generellt är det så att ni hantverkare har "fulltecknade orderböcker" för att kunderna inte hag något val. Inte för att ni är bättre än era "konkurrenter"!
Detta vet ni naturligtvis om. Åtminstone "vvs facit" som påstår sig ha jobbat i fyrtio år! Och därför har varit med om svältåren på sjuttiotalet när byggnadsarbetare i tiotusental gick ock stämplade. Då var marknaden också satt ur spel, den gången till kundens favör.

I största allmänhet är det väldigt ovanligt att folk klagar på skrivspråket i detta forum. Men när det skrivs så slarvigt att det nästan blir omöjligt att förstå vad som menas, i meningar fyllda av särskrivningar, svordomar, utropstecken mitt i meningen, konsekvent användande av "dem", allmänt raljerande osv. Då får man nog finna sig i att folk reagerar.
Så ett gott tips som jag själv använder mig av. - när osäkerhet råder mellan "de", "dem" och "dom". Skriv "dom"! Samt läs igenom det du skrivit (även efter postandet), och efter bästa förmåga rätta till felslag, kommateringar och punkter. Samt radera ovidkommande text.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
J
Alla verksamheter har satts under press pga internet, transparens och ökat inköp av varor och tjänster från låglöneländer. Om det i längden gynnar Sverige, miljön mm kan man diskutera, men att affärsmodeller som gällde för 100 är hopplöst föråldrade, ja, även 10 år gamla är föråldrade... Det är ett faktum. Där lokala regler, certifieringar och där arbetet måste utföras lokalt kan hålla kvar vid föråldrade modeller längre än där produktion kan förläggas varsomhelst är nog förklaringen till att modellerna fortfarande kan funka för tex vvs.

Något som jag tror inte diskuterats är hur effektivt arbetet utförs, den ene kan ju göra både bättre och snabbare jobb än den andre. Jag tror individuella skillnader spelar större roll än nationalitet här. Som överallt är vi alla olika bra både på det vi har som yrke och det vi gör på fritiden...

L
Från och med nu så skall man dra ut så mkt man kan på det, mer fakturerbara timmar

Med er affärsmodell så kommer den bäste och snabbaste tjäna minst. Men det passar väl ert kommunistiska tänk alldeles ypperligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.