73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vad handlar då ditt inlägg om? Lundagrossistens prislista har ju inget med Fairlines räkneexempel att göra, det var ju helt hypotetiskt.V vvs facit skrev:
Om mina kunder efterfrågade ett sätt för mig att arbeta på som dessutom skiljer mig från resten av aktörerna i branschen hade jag så snabbt det bara går anpassat mig.
Det som gör en unik kommer alltid att sälja.
Det som gör en unik kommer alltid att sälja.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Men har du fortfarande inte förstått att det vi diskuterar blir exakt samma pris på sista raden i fakturan? Vi vill bara att den kostnad som har med material att göra ska ligga på materialet och den kostnad som har att göra med att driva en VVS-firma ska ligga på timpriset.N Nils82 skrev:
Förlåt Janne Janne om du glömt bort inläggen och diskussionernaJanneJanne123 skrev:
Du kanske kommer ihåg att jag skrivit om
Vår overhead mm och att vårnettovinst marginal är 5-8% med dem material påslag och timdebiteting vi har .
Jag har skrivit att Lundagrossisten prislista
Är den rättvisaste för kund och installatör
Efter den mer en 100 åriga modell branschen bygger på
Ovanstående inlägg såg jag som ett tillfälle
Art påvisa vad jag menade med rättvist .
Räcker det som förklaring för dig
JanneJanne123 skrev:
Med det resonemanget får du det att låta som vi ska driva 2 företag .
För f-n Janne Janne
Det blir samma på sista raden hur du en gör
När jag fakturer.
Det finns ett räkne exempel i ett tidigare inlägg
På vad som i snitt blir över per dag när vi
Betalt allt som ska betalas
Missade du det inlägget med
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej, fortfarande helt obegripligt för mig vad du vill förmedla tyvärr.
Men är du med på att det här är en principdiskussion och inte en detaljerad diskussion om just din firma? Du är säkert jättebra och dina kunder känner sig inte blåsta när din faktura dimper ner i lådan. Det är ju perfekt! Det vi diskuterar här är de hantverkare som inte är lika hederliga som du.
Men är du med på att det här är en principdiskussion och inte en detaljerad diskussion om just din firma? Du är säkert jättebra och dina kunder känner sig inte blåsta när din faktura dimper ner i lådan. Det är ju perfekt! Det vi diskuterar här är de hantverkare som inte är lika hederliga som du.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja, klart det blir samma, ingen har ju påstått något annat, snarare tvärt om. Det vi säger är att vi inte vill ha hundratals procent påslag på material.V vvs facit skrev:Med det resonemanget får du det att låta som vi ska driva 2 företag .
För f-n Janne Janne
Det blir samma på sista raden hur du en gör
När jag fakturer.
Det finns ett räkne exempel i ett tidigare inlägg
På vad som i snitt blir över per dag när vi
Betalt allt som ska betalas
Missade du det inlägget med
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja, det är ju inte dumt alls. Du är nöjd och kunden är nöjd, precis som det ska vara. Så fort endera parten är missnöjd så har man misslyckats med något, oftast att förstå varandra. Här talar du dock om ett större uppdrag antar jag och då fastpris?V vvs facit skrev:Jag har ett par klockrena beställare
Dem kallar på ett möte
Frågan jag får , Går det att få ett pris ? Inga Ätor allt ska ingå om det inte är dem som beställer något tillägg .
Jag har mina 5-8 % på nettovinst marginalen
När vi går igenom projekten efter avslut .
Jobbar med betalplan som förskottsfaktureras
Alla är nöjda .
Om jag nu skulle välja kund .
En som gnäller över vad jag anser vara en rättvis modell med Lundagrossisten prisbild
Eller ovan beskrivna som inte kallar en för skojare och ylar om transparens
Valet är lätt
Om jag vill ha en utkastare installerad på utsidan av huset så kanske det blir overkill med ett möte så. Det kanske räcker med att du kommer ut och kollar om det går att få till en utkastare där jag tänkt. Om du har ett bättre förslag så tar jag tacksamt emot det, den typen av hantverkare som kommer med bättre lösningar gillar man ju skarpt.
Hur Lundagrossistens prisbild ser ut har jag ingen aning om, vilket gör det svårt för mig att säga om det är bra eller inte. Jag ser att de har en utkastare från Vatette (400mm). Den hittar jag på nätet för runt 700 kronor. Så om jag är nöjd med vårt upplägg eller inte beror väl på om det kommer kosta mig ~700 eller ~2000 kronor.
OBS! Du verkar ha gott om nöjda kunder som kommer tillbaks, så det antyder att du gör bra jobb till ett vettigt pris (måste inte vara billigast) och dessutom kanske är trevlig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Oj oj grabben hitta du någon och hacka påD Daniel 109 skrev:Dig marginal har inget med saken att göra. Det är när det är när dig hittar på priser som ingen betalar och påstår att det är rabatt när det är rejäla påslag som irriterar. Alternativt inte säga något och lägga på ett rejält påslag. Det är ingen som gillar. Mig förstår inte hur dig kan ha så svårt att förstå det. Dig måste utgå från ett normalt marknadspris eller verkligt inköpspris. Inte något listpris som alla har rabatt på.
(Märker dig att det blir något svårare all läsa när det är fel pronomen)
Som inte stavar exakt grammatiskt och efter pronomen mm
Skärp dig det är ett forum f f
Inte en avhandling
Du (ni) får vilja precis vad ni vill. En vvs firma driver sin verksamhet så som den vill. Själv vill jag bli miljonär. Vart vill du komma?JanneJanne123 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Det visar sig nog att vi tänker rätt lika trots allt. Får jag köpa en pump som normalt kostar 100' för 90' från dig är jag mer än nöjd. Då är du ju en av de hantverkare som är vettig och hygglig. Vad du köper den för är för mig ointressant. Om jag däremot själv kan köpa den för 100' och du säljer den för 150' i samband med en installation så kommer jag känna mig rejält lurad, oavsett om du köper den för 70' eller 100'.L Le'Oracle skrev:Om vi tar ett exempel.
Thermia Diplomat inverter och säger att den kostar 100000 enligt Thermias prislista
Jag får 30 % i rabatt av Thermia och säljer den till en kund för 90000
Har jag då inte varit snäll mot kunden som egentligen skulle betala 100000 ?
Vad gör det att jag fick 20000 ? När jag fixade 10000 i rabatt åt kunden?
Ni tänker alltså att alla rabatter jag jobbat till mig genom en 30 årig karriör oavkortat skall tillfalla er och jag skall vara glad och stå med mössan i hand för att jag får arbeta i några timmar hos er. Sedan skall jag ha dygnet runt support på värmepumpen åt er så länge som ni vill .
Janne JanneJanneJanne123 skrev:
Nej, fortfarande helt obegripligt för mig vad du vill förmedla tyvärr.
Vi har tagit ut svängarna i denna tråd
Så du borde va med på inlägget få du deltagit i svängarna
Absolut är jag med på att det inte är min firma
Specifikt .
Men jag dras med i samma påhopp tyvärr
Rapporterat inlägg. Första gången jag gjort det här på BH. Vilket jäkla lågvattenmärke, Daniel 109.D Daniel 109 skrev:Dig marginal har inget med saken att göra. Det är när det är när dig hittar på priser som ingen betalar och påstår att det är rabatt när det är rejäla påslag som irriterar. Alternativt inte säga något och lägga på ett rejält påslag. Det är ingen som gillar. Mig förstår inte hur dig kan ha så svårt att förstå det. Dig måste utgå från ett normalt marknadspris eller verkligt inköpspris. Inte något listpris som alla har rabatt på.
(Märker dig att det blir något svårare all läsa när det är fel pronomen)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tror faktiskt att det är omöjligt att vara tydligare än jag varit om vart jag vill komma. Jag vill alltså att hantverkare ska sluta med bluffiga påslag på material. Vad din miljonärsdröm har med det här att göra förstår jag inte.N Nils82 skrev: