73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Ni kan väl inte på allvar mena att ni tror att ni ska köpa material billigt, hitta billiga montörer och samtidigt så skall dessa arbeta så hårt de kan så de blir klara så fort det går så de får betalt för så lite timmar som möjligt
På riktigt är ni så jävla dumma
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jadu, jobbar själv i en bransch där jag tar betalt per timme och det skulle aldrig falla mig in att jobba långsammare för att tjäna mer pengar. Förutom att det är oärligt och att jag sätter en stolthet i att jobba snabbt så märks det rätt snabbt när någon maskar.
Intressant att det första du måste fundera på vid en hypotetisk modell är hur man kan fuska och luras med den. Säger en del om din grundinställning.
Lägg av med härskarteknikerna förövrigt, det får bara dig att se löjlig ut, inte de du mästrar.
Intressant att det första du måste fundera på vid en hypotetisk modell är hur man kan fuska och luras med den. Säger en del om din grundinställning.
Lägg av med härskarteknikerna förövrigt, det får bara dig att se löjlig ut, inte de du mästrar.
Ni kan väl inte på allvar mena att ni tror att ni ska köpa material billigt, hitta billiga montörer och samtidigt så skall dessa arbeta så hårt de kan så de blir klara så fort det går så de får betalt för så lite timmar som möjligt
Du är tydligen både ung och naiv.
När det blir ett överskott på hantverkare kommer ditt scenario att inträffa. Då kommer du att få välja mellan arbetslöshet, eller mer jobb med betalning efter prestation.
När det blir ett överskott på hantverkare kommer ditt scenario att inträffa. Då kommer du att få välja mellan arbetslöshet, eller mer jobb med betalning efter prestation.
Du sitter och trycker på knappar. Jag har ett kroppsarbete. Varför skulle jag ta i så svetten lackar, varför skulle jag bära en tung sak själv istället för att ta med en kollega, osv när jag inte kommer tjäna 1 enda öre på det ?
Personligen så jobbar jag uteslutande på fast pris på offert jag lämnat så mig rör det inte mer än att detta är en filosofisk diskussion.
Personligen så jobbar jag uteslutande på fast pris på offert jag lämnat så mig rör det inte mer än att detta är en filosofisk diskussion.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Vem har sagt att det måste vara samma timpris?L Le'Oracle skrev:
Jag betalar hellre 1000 kronor timmen till den rörmokare som gör ett bra jobb på 4 timmar än 750 kronor timmen till den som gör samma jobb på 8 timmar.
Sen kan man väl fråga sig om det skiljer mot idag? Redan idag så är ju timpriset detsamma oavsett om du jobbar fort eller långsamt. Det som krävs för att kunna ta en högre timpenning än någon annan är antingen att man gör ett bättre jobb på samma tid eller ett likvärdigt jobb snabbare. Klarar man det kommer de goda betygen och kunderna.
Staffan2000 skrev:
Staffan2000 skrev:
När det blir ett överskott på hantverkare kommer ditt scenario att inträffa. Så antingen väljer du arbetslöshet eller mer jobb med betalning efter prestation.
Ja att ni vill att alla hantverkare hamnar hos fogden, det är ställt utom allt tvivel
De som får lite respektive mycket gjort finns nog inom alla yrkeskategorier. Både en vvsare och en systemutvecklare kan nog ägna stora delar av dagen att maska eller jobba stenhårt. Att vissa yrken har mer kroppsarbete medan andra är mer stillasittande är ju en skillnad, men många akademikerjobb får man problem pga stillasittande och terminalarbete, plus stressrelaterade sjukdomar. Jag tycker det är fullt rimligt att slitsamma jobb eller jobb med stort ansvar (tex att man tvingas ta med jobbet hem) ska ge mer betalt. Nu var det ju inte detta det handlade om, utan att konsumenten har svårt att få reda på och jämföra priser när en stor del av kostnaden är höljd i dunkel. Givetvis är fastpris en väg att gå, på fastpris blir det ju rent faktiskt så att den som är snabb på att utföra jobbet kommer kunna ta flera jobb och tjäna mer, problemet är väl småjobb där det inte gynnar vare sig köpare eller hantverkare att ta in flera offerter på fastpris. Bättre då att ha en transparent prissättning på arbete och material...