Pacta sunda serva, står rörisen inte vid sitt ord gäller ett lugnt och sansat bitte raus.

Vilka momsfördelar finns i materialbedrägerierna?

Staffans2000
för sakens skull:Pacta sunt servanda

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Som egenföretagare är jag tacksam att jag slipper ha med privatkunder att göra. Maken till navelskåderi och gnällande har jag aldrig sett. Man driver inte företag för att vara sjysst utan för att göra vinst.

MEN.

Som husägare är jag glad att VVS-arbeten är så lätta att genomföra själv, efter att ha försökt att få ut en VVS-firma till diverse arbeten har jag gett upp och gör numera allt VVS-ande själv. Väldigt lätt och väldigt billigt då jag själv kan välja var jag köper materialet.

• Gilla
svslen och 2 till
  • Laddar…
C
S Stadsbonden skrev:
Man driver inte företag för att vara sjysst utan för att göra vinst.
Absolut, men om man agerar osjysst får man finna sig i att folk blir förbannade, oavsett om man gör det i vinstsyfte eller ej.

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Så du kan göra det själv på 3-4 dagar och spara 11000 på materialet.

Så varför gör du inte det själv och sparar 15000 totalt om det är så enkelt . Sen om det blir läckage eller något annat händer och försäkrings bolaget frågar vem som gjort vvs arbetena och du svarar, jag själv. Hur blir det då med försäkringen?
Blir väl ingen skillnad försäkringsmässigt mot om rörmokaren klantat sig?

Obs, jag har inget emot en rörmokare eller andra hantverkare, tvärtom uppskattar jag deras kompetens. Det finns några här på forumet som stannat länge och delat med sig av sin kunskap.

Det jag stör mig på är att man inte kan få hela prisbilden klar för sig om man frågar och då menar jag inte fast pris utan:
* Timpeng
* Milersättning och övriga kostnader för bilen
* Vad materialet kostar (återigen, inte på kronan, utan att man kan säga "jag tar i snitt samma som Rinkaby" eller "jag tar i snitt 20% mer än Rinkaby" eller "jag tar Ahsells listpris minus 10%"

Istället får jag bara veta timpriset och möjligen ett uppskattat antal timmar. Jag räknar då med att timmar * timpris plus ett rimligt pris på materialet. Jag räknar inte med ett ockerpris på materialet och en 1000-lapp för bilen etc.

Jag tror att de flesta hantverkare förstår det också. De svar man får av vissa (om de ens svarar) är i stil med att man går till krogen och frågar vad en öl kostar. Man får veta att den kostar 40 kr. Mina sätter sig ner och sitter en timme och dricker 2 öl. Jag tror att alla skulle bli förbannade om notan var på 500 kronor. 80 kronor för öl, 200 kr i serveringsavgift och 220 kronor i timmen. Man mörkar helt enkelt en stor kostnad för kunden och blir sen irriterad när kunden ifrågasätter det.

Alla hantverkare jobbar inte på detta vis. Många är väldigt tydliga med tillkommande kostnader och då är man som kund glad. Jag hade en rörmokare hemma i 10 minuter. Han hade redan innan sagt att det troligen skulle ta den tiden men att fakturan ändå skulle vara på 3 timmar som minst, plus servicebil på X kronor. Jag var nöjd med både tjänsten och fakturan trots att det kostade mig 3500 kr för 10 minuter på plats (inget handlades heller). Den firman tjänade säkert också pengar, så det är rent skitsnack att kunderna inte unnar hantverkaren och hans firma pengar. Det är fulspelet som ogillas.

Talade för någon vecka sen med en nära släkting som säljer hantverkstjänster. Alla säljare försöker blåsa alla var inställningen och att det var helt ok... Jag försökte säga att alla inte alltid arbetade så men det gick inte hem.

• Gilla
Bumlersson och 15 till
  • Laddar…
Att göra vinst när man driver företag är ingen mänsklig rättighet som vissa verkar tro. Kan man inte få siffrorna att gå ihop utan att kunderna känner sig lurade så kanske man ska fundera över ifall man är så lämplig som företagare.

Argumentet att vi "privatnäsor" (som VVS:arna kallar oss) vill att rörisar/hantverkare ska jobba gratis är bara trams och ett desperat försök att avleda diskussionen. Googla på "halmgubbe" så hittar ni definitionen på denna debatteknik.

S Stadsbonden skrev:
Som egenföretagare är jag tacksam att jag slipper ha med privatkunder att göra. Maken till navelskåderi och gnällande har jag aldrig sett. Man driver inte företag för att vara sjysst utan för att göra vinst.
Många hantverkare verkar tycka att i kundens hem kan de göra som de vill i...det är ju hantverkarens arbetsplats. Det som verkar övergå deras förstånd är att kunden ska bo där i åratal och se det utförda jobbet kanske varje dag. Hantverkaren tillbringar kanske ett par dagar på plats och när fakturan är betald är platsen (och alla genvägar och allt slarv) glömt till förmån för nästa arbetsplats. Så det kanske inte är så konstigt att privatkunder navelskådar och gnäller lite när desamma känner sig överkörda av en stöddig hantverkare som bara bryr sig om att göra vinst.

• Gilla
Nerre och 7 till
  • Laddar…
P
Så du kan göra det själv på 3-4 dagar och spara 11000 på materialet.

Så varför gör du inte det själv och sparar 15000 totalt om det är så enkelt . Sen om det blir läckage eller något annat händer och försäkrings bolaget frågar vem som gjort vvs arbetena och du svarar, jag själv. Hur blir det då med försäkringen?
Det är både sorgligt och komiskt hur rätt din kommentar slår ibland.

Jag installerade ett FTX system själv i min villa för två år sen. Besparing på 70 000kr men jag fick offra 2 veckors semester. Systemet blev injusterat och besiktigat utan anmärkningar.

Så jag är ganska säker på att några vattenrör inte är svårare att fixa men jag har en annan utbildning och vill gärna syssla med annat på min fritid.

Som andra tidigare skrivit har inte jag heller några problem med att personer som ”jobbar hos mig” tjänar pengar. Men i detta fallet upplevde JAG det som rent bedrägeri/stöld av mina pengar.

Personen ska först tjäna pengar på sin timlön och därefter också få in 10000kr extra på materialet. De 10000 kr är ju ren förtjänst för en dags arbete. Om personen kan göra samma sak varje dag i en månad är det +200000kr i inkomst per månad!

Utöver detta ska jag då arbeta för att tjäna ihop pengarna. Jag behöver spara några månader för att få ihop 30000 kr, det är inget jag hittar i en låda utan jag får kämpa lika mycket, offra kvällar och ibland helger också.

Så hur många timmar behöver DU arbeta för att tjäna in och spara ihop 10000kr?

Hur känns det för dig när DU vet att du behöver arbeta 1-2 månader för att hantverkaren vill tjäna MER pengar på materialet än på arbetstiden denna lägger hos dig?

För mig känns det rent ut sagt förfärligt!

• Gilla
ihägg och 7 till
  • Laddar…
...och försäkrings bolaget frågar vem som gjort vvs arbetena och du svarar, jag själv. Hur blir det då med försäkringen?
Ja, hur blir det? Vad jag vet brukar försäkringsbolagen kräva att det är fackmannamässigt utfört, men inte att det är utfört av en fackman.

• Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Många hantverkare verkar tycka att i kundens hem kan de göra som de vill i...det är ju hantverkarens arbetsplats. Det som verkar övergå deras förstånd är att kunden ska bo där i åratal och se det utförda jobbet kanske varje dag. Hantverkaren tillbringar kanske ett par dagar på plats och när fakturan är betald är platsen (och alla genvägar och allt slarv) glömt till förmån för nästa arbetsplats. Så det kanske inte är så konstigt att privatkunder navelskådar och gnäller lite när desamma känner sig överkörda av en stöddig hantverkare som bara bryr sig om att göra vinst.
Det är ingen rättighet att få en hantverkare hem tills sig. Tillgång och efterfrågan, och just nu finns det uppenbarligen för låg tillgång.

”Bara bryr sig om att göra vinst”, skulle du gå ner i månadslön några tusenlappar någon månad för att vara sjysst mot din arbetsgivare/en kund?

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
L
mathiash77 skrev:
Det är både sorgligt och komiskt hur rätt din kommentar slår ibland.

Jag installerade ett FTX system själv i min villa för två år sen. Besparing på 70 000kr men jag fick offra 2 veckors semester. Systemet blev injusterat och besiktigat utan anmärkningar.

Så jag är ganska säker på att några vattenrör inte är svårare att fixa men jag har en annan utbildning och vill gärna syssla med annat på min fritid.

Som andra tidigare skrivit har inte jag heller några problem med att personer som ”jobbar hos mig” tjänar pengar. Men i detta fallet upplevde JAG det som rent bedrägeri/stöld av mina pengar.

Personen ska först tjäna pengar på sin timlön och därefter också få in 10000kr extra på materialet. De 10000 kr är ju ren förtjänst för en dags arbete. Om personen kan göra samma sak varje dag i en månad är det +200000kr i inkomst per månad!

Utöver detta ska jag då arbeta för att tjäna ihop pengarna. Jag behöver spara några månader för att få ihop 30000 kr, det är inget jag hittar i en låda utan jag får kämpa lika mycket, offra kvällar och ibland helger också.

Så hur många timmar behöver DU arbeta för att tjäna in och spara ihop 10000kr?

Hur känns det för dig när DU vet att du behöver arbeta 1-2 månader för att hantverkaren vill tjäna MER pengar på materialet än på arbetstiden denna lägger hos dig?

För mig känns det rent ut sagt förfärligt!
I de flesta fall, så gör man inte några 10000 om dagen i vinst. Och får den eventuella vinsten skall man sedan ta, offerering,fakturering, nån serviceåtgärd, revisor försäkring laga bilen mm mm.
De flesta VVS firmor gör runt 5% i vinst. Apple skulle lägga ned då. 30 % gör dem och de flesta av er köper deras grejer så fort ni kan.
10000 om dagen i vinst :crysmile: är ni alla från Piteå ? För däruppe har dem den prisbilden ;)

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
P
L Le'Oracle skrev:
I de flesta fall, så gör man inte några 10000 om dagen i vinst. Och får den eventuella vinsten skall man sedan ta, offerering,fakturering, nån serviceåtgärd, revisor försäkring laga bilen mm mm.
De flesta VVS firmor gör runt 5% i vinst. Apple skulle lägga ned då. 30 % gör dem och de flesta av er köper deras grejer så fort ni kan.
10000 om dagen i vinst :crysmile: är ni alla från Piteå ? För däruppe har dem den prisbilden ;)

Visst kreativ bokföring är ju lätt om du bara vill ha ert raljerande svar utan att svara på sakfrågan.

Sakfrågan är varför ska VVS personen tjäna 10 000kr mer på materialet (30%) än vad jag kan köpa in det för?

Krilleman
useless useless skrev:
Ja, hur blir det? Vad jag vet brukar försäkringsbolagen kräva att det är fackmannamässigt utfört, men inte att det är utfört av en fackman.
Precis! (y)

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
L
mathiash77 skrev:
Visst kreativ bokföring är ju lätt om du bara vill ha ert raljerande svar utan att svara på sakfrågan.

Sakfrågan är varför ska VVS personen tjäna 10 000kr mer på materialet (30%) än vad jag kan köpa in det för?
Kreativ bokföring hahaha tro vad ni vill , jag känner ingen som gör dem pengarna. Då skulle jag alltså göra över 2M i vinst varje år . Om det var fallet hade jag bott i Portugal för länge sedan

S Stadsbonden skrev:
”Bara bryr sig om att göra vinst”, skulle du gå ner i månadslön några tusenlappar någon månad för att vara sjysst mot din arbetsgivare/en kund?
Det finns något som heter kundvård, alltså man vårdar sina nuvarande kunder så att dom i sin tur genererar nya kunder.

Man behöver absolut inte gå ner i lön för att vårda sina kunder. Däremot så tar man och lyssnar på vad kunden vill och diskuterar sakligt.

Jag åker hellre några mil extra till en kundvänlig VVS-butik än att jag åker till lokala kundovänliga VVS-butiken. Jag har gett den lokala VVS-butiken några chanser men nu är det slut med det.

Jag var inne till den lokala VVS-butiken och frågade efter en ”110 60°”-böj, fick till svar att ”det finns inte”.
Dagen efter var jag till den andra VVS-butiken å frågade efter samma sak, fick svaret ”har ingen hemma, kan ta hem till i morgon”, det är kundvård.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
P
L Le'Oracle skrev:
Kreativ bokföring hahaha tro vad ni vill , jag känner ingen som gör dem pengarna. Då skulle jag alltså göra över 2M i vinst varje år . Om det var fallet hade jag bott i Portugal för länge sedan

Så ditt argument för att det inte är något fel i att ta 30% mer för materialet är att du inte tjänar tillräckligt bra?

Tillbaka till sakfrågan: Varför ska en hantverkare dra in MER pengar på materialet än på de arbetade timmarna? Det är ju så en grossist arbetar, drar in pengar på materialet, inte på de arbetade timmarna.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.