73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Det finns nog en och annan som kanske inte helt håller med detta i påstående. På 15 inlägg har du hunnit med 2 nedlåtande kommentarer och personangrepp baserade på vad en annan medlem ställt för frågor i sin historik samt en lätt nedsättande kommentar med bild på en polsk skylt från ett bygge.L Le'Oracle skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Förstår inte riktigt varför du försöker flytta fokus från det vi diskuterar här till att handla om påhopp på min person.
Ja, jag tycker att modellen med höga påslag på material är väldigt otydlig och snudd på bedräglig. Det står jag för varje dag i veckan. Att detta sedan skulle göra att jag föraktar människorna i denna bransch förstår jag inte riktigt hur du får ihop.
Vad får man kritisera enligt dig utan att vara ouppfostrad? Får man diskutera politik, eller är det elakt mot politikerna? Får man kritisera spelet i senaste landskampen?
Ja, jag tycker att modellen med höga påslag på material är väldigt otydlig och snudd på bedräglig. Det står jag för varje dag i veckan. Att detta sedan skulle göra att jag föraktar människorna i denna bransch förstår jag inte riktigt hur du får ihop.
Vad får man kritisera enligt dig utan att vara ouppfostrad? Får man diskutera politik, eller är det elakt mot politikerna? Får man kritisera spelet i senaste landskampen?
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Snyggt, försvara ett påhopp med ett påhopp...
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Hantverkarens prissättningsmodell är långt ifrån unik.
Det handlar om lockpriser, precis som de flesta företag har...
Timpriset har blivit ett lockpris... sen blir materialet svindyrt, tyvärr...
Men 99% av kunderna efterfrågar tyvärr fortfarande en låg timpenning.
Ja, jag tycker det är galet
Det handlar om lockpriser, precis som de flesta företag har...
Timpriset har blivit ett lockpris... sen blir materialet svindyrt, tyvärr...
Men 99% av kunderna efterfrågar tyvärr fortfarande en låg timpenning.
Ja, jag tycker det är galet
Hela detta forum är ett enda stort påhopp på hantverkare.
Bara för att ni råkat ut för det ni anser vara fel så betyder det inte att alla är på det sättet.
Men det struntar ni i. Alla de kunder som inte betalar, inte betalar i tid, tror att support ingår dygnet runt, tror att jag har skyldigheter för all VVS i hela huset om jag byter en perlator - mina element är kalla och drr var dem inte innan du bytte perlator!!. Vilken tråd finns om detta?
Bara för att ni råkat ut för det ni anser vara fel så betyder det inte att alla är på det sättet.
Men det struntar ni i. Alla de kunder som inte betalar, inte betalar i tid, tror att support ingår dygnet runt, tror att jag har skyldigheter för all VVS i hela huset om jag byter en perlator - mina element är kalla och drr var dem inte innan du bytte perlator!!. Vilken tråd finns om detta?
Att få in de stora pengarna på materialet, är ingen ny företeelse. Det som är nytt, är att kunden numera kan se via exempelvis Rinkaby rör, vad delarna egentligen kostar.
Det stora problemet är att många hantverkare, på grund av den stora efterfrågan, blir lata och slarviga. Det vill säga -kunden får inte bara betala ett omotiverat högt pris, han får också ett dåligt utfört arbete!
Så ta nu och lugna ner dig "Le Oracle". Förr eller senare kommer en lågkonjunktur och då dunsar du ner på backen du också!
PS.
Det heter "de" och inte "dem".
Före detta rörläggaren:
Staffan
Det stora problemet är att många hantverkare, på grund av den stora efterfrågan, blir lata och slarviga. Det vill säga -kunden får inte bara betala ett omotiverat högt pris, han får också ett dåligt utfört arbete!
Så ta nu och lugna ner dig "Le Oracle". Förr eller senare kommer en lågkonjunktur och då dunsar du ner på backen du också!
PS.
Det heter "de" och inte "dem".
Före detta rörläggaren:
Staffan
Redigerat:
Det här är i mitt tycke något helt annat. Ja, det kanske är rövarpriser på materialet, men det är i vart fall tydligt (om sen fakturan motsvarar offerten).mathiash77 skrev:
Det är inte förbjudet att vara dyr.
Återigen, en affär tex Rinkaby rör säljer BARA material så alla intäkter kommer bara från materialet. Ahlsell säljer också ”bara” material, ja dom säljer lite kunskap också och det ligger i materialpriset.L Le'Oracle skrev:
En hantverkare borde i första hand sälja sin kunskap och sitt hantverkskunnande, alltså bör det mesta av intäkterna (förutom just det som ska täcka materialkostnaden) komma in via timdebiteringen.
Av den enkla anledningen att Rinkaby och andra leverantörers affärsidé är att sälja materiel, inte att montera dem. Om rörmokare (och andra hantverkare) skulle vara tydliga med att de inte bara säljer sin kompetens att montera, utan också jobbar som säljare av materiel med rejäla påslag så skulle denna diskussion inte existera.L Le'Oracle skrev:
Det ärliga sättet skulle då vara att hantverkaren säger till kunden i stil med: Visst kan jag montera en ny vattenutkastare på fasaden vid uppfarten och för det tar jag X kr i timmen. Sen kan jag sälja dig materielet för Y kr med 500% påslag från de materielförsäljare kunden själv kan handla ifrån.
Så funkar det inte idag. Idag säger rörisen att det kostar X kr i timmen och att h*n kan sälja materialet för Z kr med 30% rabatt på ett fantasipris som ingen betalar.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Så du kan göra det själv på 3-4 dagar och spara 11000 på materialet.mathiash77 skrev:Jag har läst detta med stort intresse och skräckfylld ”njutning”.
Själv vill jag byta inkommande vatten och de gamla galvade rören från 66 i källaren.
Ringt runt till 7 firmor, endast EN har behagat höra av sig och komma över för att titta på jobbet.
Firman lämnade ett pris:
- Timdebitering ca 500/Tim
- Arbetsåtgång ca 8 timmar
- Material ca 26 000kr
När jag själv räknar ihop materialet som behövs (visst jag kanske glömt någon böj) så fick jag totalpriset till 13500kr om jag köpte allt på samma ställe på nätet. För att vara snäll kan vi säga 15000kr.
Nu köper jag att det inte är lika praktiskt, inte lika snabbt att få fram delarna som hos lokala Ahlsells eller liknande... Men 11000kr i skillnad.. Det är ju löjligt. Det är också inte en fråga om sämre kvalitet på prylarna.
Jag hörde av mig till firman och skrev:
- inga problem med timmarna, inte heller med timdebiteringen.
Däremot anser jag att materialet är alldeles för dyrt och ville ha ner det 5000kr (dvs 50%).
Jag fick bara svaret, att priset gällde, ta det eller inget alls.
Nu har jag tre firmor till att ringa, jag hoppas på hitta en firma som ger mig en vettig timdebitering men ingen jäkla fusk.
I värsta fall fixar jag det själv även om det tar 3-4 ggr längre tid. men skulle föredra en seriös firma!
För att inte snacka om pris/timme så skulle jag definitivt kunna tänka mig en högre timkostnad.
Så varför gör du inte det själv och sparar 15000 totalt om det är så enkelt . Sen om det blir läckage eller något annat händer och försäkrings bolaget frågar vem som gjort vvs arbetena och du svarar, jag själv. Hur blir det då med försäkringen?