73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Nu kommer det en löjlig jämförelse igen, det går inte att jämföra hantverkare med löpande debitering och en krögare/restaurang.S Stadsbonden skrev:
Krögaren/restaurangen tar bara betalt för den färdigbearbetade produkten.
Om hantverkaren bara hade kört fastpris på allt och hade en färdig prislista så hade det gått å jämföra.
Tex Comfort och Bad & Värme kör med ”installerat och klart” på vissa produkter, den biten är jämförbar med tex restaurang, https://www.comfort.se/privat/installerat-och-klart/
https://www.bad-varme.se/vara-tjanster/installerat-och-klart/
Edit: korrigerat stavfel.
Redigerat:
Comfort 

Inte ett skit ingår i deras sjuka priser.
Dem är ju definitionen av det ni inte gillar

Ica borde ni attackera 50 spänn för 1 jävla liter jordgubbar som man plockar på 5 minuter.
Men detta gör er inget , nu köper 2 liter om dan o ICA tjänar triljarder
Inte ett skit ingår i deras sjuka priser.
Dem är ju definitionen av det ni inte gillar
Ica borde ni attackera 50 spänn för 1 jävla liter jordgubbar som man plockar på 5 minuter.
Men detta gör er inget , nu köper 2 liter om dan o ICA tjänar triljarder
Fråga: debiterar ni extra när ni utnyttjar mer avancerad utrustning? Låt säga att fakturarad som heter servicebil 500kr?V vvs facit skrev:Man blir chockad av en del skribenter !
kreativbokföring! mitt företags revisor är ute varje år på plats för att kontrollera inventeringen till och med .
tjänar 10 000 kr om dagen på materialet ( vilken värd lever du i)
vid tex byte av radiator ventiler måste jag montera ca 130 -140 ventiler på en dag.
det blir 17,5st ventiler i timmen , inklusive nertappning úppfyllning avluftning och städning ,,
Eller så får jag byta ca 5 varmvatten beredare per dag . Du uttalar dig i något du inte har en susnings om .
Varför kan man undra ? du får gärna styrka dina källor till information och fakta dessa påståenden .
någon skrev att jag inte visste vad det kosta att starta en bil verkstad och vad verktygen kosta .
för ca 700 tkr har vad du behöver ,
enbart den service bil jag jobbar ifrån kostar 1,3 milijoner
sen tillkommer den uppsjö av verktyg / instrument svetsar (tig gas el plasma) gängmaskiner filmkamrer bockmaskiner vattendammsugare centokapar klingsåg , vi måste även ha momentnycklar och uppsättningar av ring och hylsor som en mindre bilverkstad . Bara mätinstrumenten för att kunna mäta flöden i kretsar är dryga 40 tkr plus moms . plus årlig kostnad för kallibrering . pressverktygg . den ena satsen 12-108 betala jag 63tkr plus moms för sen har man en mindre 12-54 och en ännu mindre när platsen är trängre 12-35 . jag har även en mindre håltagningsutrustning . gick på 50 tkr . plus borrar
egna bilmaskiner för ca 50 tkr film kameror för avlopp 3 st investering ca 200tkr . stora luftrenare då vi utför arbeten som dammar ibland . bara pirror för att kunna ta in och ut pannor och värmepumpar 40 tkr
det finns massor jag missat .
Sen ni som jämför med skit företaget Bauhaus .
Det går till så här
Bauhaus köper volymen direkt från leverantör . till hela Bauhaus ..
så den lagerkostnad/personalkostnad /avkastning till aktieägare Dahl /ahlsell gör att vi kan inte få den billigare ,
Denna utveckling är inget bra för konsument /installatör,
ska vi rörisar kunna hålla servicenivån i framtiden måste det finnas grossister som har allt vi behöver ,
det finns ca 95 000 rsk nummer plus ett par tusen artiklar till ,
skippar vi grossisten ställs vi inför en i princip omöjlig uppgift ,
Det måste vi vara beredda att betala för om vi ska upprätthålla försörjningen av vatten värme och avlopp i samhället ,
jag tycker hela diskussionen från er som skriker högst är patetisk .
slut summan för kostnaden på jobbet blir den samma för fan . gå in och titta på allabolag .se om du/ni känner er lurade
sök på firman ni tänker anlita , där ser ni bruttovinsmarginal och nettovinst marginal
Oavsett vilken bransch / produkt kommer det alltid att finnas någon som hittar det billigare gentemot
vad du precis köpt det för .
det är lika för alla så varför gnälla ?
Var någonstans drar man slutsatsen att man har rätt att kalla ockerpris för rabatt bara för att man har dyr utrustning? Så länge du åker ner till Ahlsell på tid som debiteras en kund för en kunds räkning kan du varken moraliskt eller lagligt lägga på mer än ngr procent på materialet. Du är i detta fall inte återförsäljare utan tjänsteutövare. Har du ett förråd /butik i bussen som du säljer från så kan du debitera vad du vill men så länge som du glider iväg med kundens shoppinglista till Ahlsell på fakturerad tid är det kört. Din prio ett som tjänsteutövare är nämligen din kunds väl och ve- kundens intressen. Om ni nu vänder er till privatpersoner så läs konsumentköplagen!
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Låter du bli att läsa inläggen i tråden, eller förstår du bara inte? Exakt alla jämförelser med ICA et al är totalt irrelevanta då de opererar efter en helt annan affärsmodell och att det på ICA står klart och tydligt vid jordgubbarna vad priset jag kommer få betala i kassan är.
Edit: detta är alltså ett svar till Oraklet.
Edit: detta är alltså ett svar till Oraklet.
Redigerat:
Antingen läser du inte vad folk skriver eller så väljer du att missförstå. Vi ju tillbaka där allt började igen. Problemet är att hantverkaren talar om vad jobbet kommer kosta när beställningen görs: 10.000 kr (menyn på restaurangen säger 100 kr för köttfärsrätt) och jobbet utförs (köttfärsrätten äts upp på restaurangen). Sen kommer fakturan på 15.000 kr med förklaringen att det tillkommit en massa poster som inte ingick i första prisuppgiften (notan på restaurangen är på 100 kr och de ber inte ens om dricks).S Stadsbonden skrev:Det hela är mycket enkelt - du berättar vad du vill ha utfört och hantverkaren berättar vad han anser att priset ska vara. Resten är egentligen helt ointressant.
Om du går in på en resturang så kräver du väl inte att få veta vad de får betala för köttfärsen för att triumferande utropa att Närlivs faktiskt har köttfärs för 10:- billigare?
OK, den här skeva liknelsen kommer ofta upp så låt oss hypotetiskt göra den mer lik verkligheten.L Le'Oracle skrev:
Vi antar att normalt pris (det som slutkund förväntar sig och vet att många säljer dem för) för en liter jordgubbar är 50 kr. När ICA köper in dem från grossist kostar de kanske 10 kr/litern, dvs ICA har 40 kr i avans per liter jordgubbar. Ingen tycker att detta är något konstigt, ICA har ju sina kostnader och behöver gå med vinst. ICA skickar nu ut ett reklamblad till sina kunder där de skriver att denna vecka har de kanonpris på jordgubbar eftersom de ordnat 10 % rabatt på grossistpriset, dock anges inget pris till kund.
Kunderna som ju inser att ICA inte köper in jordgubbarna för samma pris som de säljer dem för tänker naturligtvis att nu kostar minsann jordgubbarna mycket mindre än normalt (säg 9 kr/liter eftersom ICA normalt sett kanske köper in dem för runt 10 kr). Kunderna rusar till ICA och plockar på sig ett gäng kartonger (fortfarande inget pris på dem). Väl i kassan får kunden inte se slutpriset innan köpet är genomfört och då visar det sig att gubbarna kostar 180 kr per liter!! Kunderna protesterar givetvis varpå ICA kallt konstaterar att grossistpriset är 200 kr/litern.
En toapappershandlare, som också har inloggning hos grossisten, kollar priset och det visar sig att det mycket riktigt står att jordgubbarna kostar 200 kr, men bara genom att ha en inloggning får h*n 90% rabatt ( dvs gubbarna kostar 20 kr/liter), trots att h*n aldrig handlat någon frukt eller några grönsaker hos grossisten. Däremot har ICA, som ju köper stora mängder frukt och grönt, 95% rabatt så avansen på jordgubbarna blir alltså 190 kr.
Så fungerar det med grossistprislistor i hantverkarbranschen...och så tycker hantverkare att det är konstigt att det finns ett förakt mot deras prissättningsmetoder.
Ska man göra liknelser så måste ju förutsättningarna vara de samma...man ska inte jämföra äpplen och päron...speciellt inte påhittade sådana.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Varför det? Om det nu ändå är det jag betalar tillslut med alla tillägg spelar det ju ingen roll?
Notera alltså att jag fortsatt vidhåller att totalsumman på fakturan ska vara den samma, men att uppdelningen material/arbete ska vara annorlunda. Om det då slutar med 1100 i timmen är det ju så. Blir ju inte billigare om du säger 850 i timmen och sedan hämtar hem resten av din overhead på materialet.
Tycks vara otroligt svårt att få detta att gå ihop mentalt för er som representerar hantverkare här i tråden.
Notera alltså att jag fortsatt vidhåller att totalsumman på fakturan ska vara den samma, men att uppdelningen material/arbete ska vara annorlunda. Om det då slutar med 1100 i timmen är det ju så. Blir ju inte billigare om du säger 850 i timmen och sedan hämtar hem resten av din overhead på materialet.
Tycks vara otroligt svårt att få detta att gå ihop mentalt för er som representerar hantverkare här i tråden.
Lägg av bara.....du är ju inte trovärdig för fem öre.JanneJanne123 skrev:
Varför det? Om det nu ändå är det jag betalar tillslut med alla tillägg spelar det ju ingen roll?
Eller vänta nu. Du ger tummen upp för skyhögt timpris och 0 :- i påslag. Därefter kan du och jag samt några till lämna denna tråd. Deal på det?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Nils82, det du tydligen inte köper är att vi köpare av tjänster föredrar en räkning på 10,000 kronor framför en räkning på 10,000 kronor om materialet på den första räkningen är rimlig.
Framförau gäller det att vara tydlig med vad man ska betala för och det tror jag du som kund önskar. Beställer du hamburgare på krogen vill du inte veta deras inköpspris på köttfärsen, men du vill inte heller få deras pris på hamburgaren för att sen få veta att det tillkom serveringsavgift och timpenning. På samma sätt vill vi inte få veta timkostnaden för att sen råka ut för en ohemul kostnad för materialet.
Framförau gäller det att vara tydlig med vad man ska betala för och det tror jag du som kund önskar. Beställer du hamburgare på krogen vill du inte veta deras inköpspris på köttfärsen, men du vill inte heller få deras pris på hamburgaren för att sen få veta att det tillkom serveringsavgift och timpenning. På samma sätt vill vi inte få veta timkostnaden för att sen råka ut för en ohemul kostnad för materialet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Jag vet vad det kostar att driva bilverkstad och dina siffror stämmer inte alls enligt min erfarenhet. Du få gärna presentera din uträkning för hur du driver en seriös, auktoriserad bilverkstad för 700'.V vvs facit skrev:Man blir chockad av en del skribenter !
kreativbokföring! mitt företags revisor är ute varje år på plats för att kontrollera inventeringen till och med .
tjänar 10 000 kr om dagen på materialet ( vilken värd lever du i)
vid tex byte av radiator ventiler måste jag montera ca 130 -140 ventiler på en dag.
det blir 17,5st ventiler i timmen , inklusive nertappning úppfyllning avluftning och städning ,,
Eller så får jag byta ca 5 varmvatten beredare per dag . Du uttalar dig i något du inte har en susnings om .
Varför kan man undra ? du får gärna styrka dina källor till information och fakta dessa påståenden .
någon skrev att jag inte visste vad det kosta att starta en bil verkstad och vad verktygen kosta .
för ca 700 tkr har vad du behöver ,
enbart den service bil jag jobbar ifrån kostar 1,3 milijoner
sen tillkommer den uppsjö av verktyg / instrument svetsar (tig gas el plasma) gängmaskiner filmkamrer bockmaskiner vattendammsugare centokapar klingsåg , vi måste även ha momentnycklar och uppsättningar av ring och hylsor som en mindre bilverkstad . Bara mätinstrumenten för att kunna mäta flöden i kretsar är dryga 40 tkr plus moms . plus årlig kostnad för kallibrering . pressverktygg . den ena satsen 12-108 betala jag 63tkr plus moms för sen har man en mindre 12-54 och en ännu mindre när platsen är trängre 12-35 . jag har även en mindre håltagningsutrustning . gick på 50 tkr . plus borrar
egna bilmaskiner för ca 50 tkr film kameror för avlopp 3 st investering ca 200tkr . stora luftrenare då vi utför arbeten som dammar ibland . bara pirror för att kunna ta in och ut pannor och värmepumpar 40 tkr
det finns massor jag missat .
Sen ni som jämför med skit företaget Bauhaus .
Det går till så här
Bauhaus köper volymen direkt från leverantör . till hela Bauhaus ..
så den lagerkostnad/personalkostnad /avkastning till aktieägare Dahl /ahlsell gör att vi kan inte få den billigare ,
Denna utveckling är inget bra för konsument /installatör,
ska vi rörisar kunna hålla servicenivån i framtiden måste det finnas grossister som har allt vi behöver ,
det finns ca 95 000 rsk nummer plus ett par tusen artiklar till ,
skippar vi grossisten ställs vi inför en i princip omöjlig uppgift ,
Det måste vi vara beredda att betala för om vi ska upprätthålla försörjningen av vatten värme och avlopp i samhället ,
jag tycker hela diskussionen från er som skriker högst är patetisk .
slut summan för kostnaden på jobbet blir den samma för fan . gå in och titta på allabolag .se om du/ni känner er lurade
sök på firman ni tänker anlita , där ser ni bruttovinsmarginal och nettovinst marginal
Oavsett vilken bransch / produkt kommer det alltid att finnas någon som hittar det billigare gentemot
vad du precis köpt det för .
det är lika för alla så varför gnälla ?
Som ett aktuellt exempel kostar enbart verktygen och instrumenten för att kunna serva BMWs i-linje av bilar (elbilarna) ungefär det beloppet du nämner (700') och det är ett krav för att få vara auktoriserad för märket oavsett om det säljs några elbilar i regionen eller inte. Dessutom tillkommer flera veckor av inledande utbildningar, på resande fot.
BMWs ordinarie diagnos och datorsystem kostar ungefär en halv miljon + löpande månadskostnader.
Då är vi uppe i 1,2 miljoner men ändå har vi INGA specialverktyg till de vanliga bilarna utan där tillkommer ytterligare mycket stora belopp.
Minns jag rätt så var reservdelslagret vid senaste inventering runt 10 miljoner, detta för en relativt liten firma.
Man måste ha en lånebil till kunden, krav.
Detta är några exempel för ett enda märke och de flesta överlever inte bara med ett utan måste investera i flera olika bilmärken där alla kräver sina egna system och specialverktyg samt fortlöpande utbildningar (som alla är tvingande).
Så kan man fortsätta länge med väldigt många andra saker som krävs.
Redigerat:
MultiMan skrev:
Jag vet vad det kostar att driva bilverkstad och dina siffror stämmer inte alls enligt min erfarenhet. Du få gärna presentera din uträkning för hur du driver en seriös, auktoriserad bilverkstad för 700'.
Som ett aktuellt exempel kostar enbart verktygen och instrumenten för att kunna serva BMWs i-linje av bilar (elbilarna) ungefär det beloppet du nämner (700') och det är ett krav för att få vara auktoriserad för märket oavsett om det säljs några elbilar i regionen eller inte. Dessutom tillkommer flera veckor av inledande utbildningar, på resande fot.
BMWs ordinarie diagnos och datorsystem kostar ungefär en halv miljon + löpande månadskostnader.
Då är vi uppe i 1,2 miljoner men ändå har vi INGA specialverktyg till de vanliga bilarna utan där tillkommer ytterligare mycket stora belopp.
Minns jag rätt så var reservdelslagret vid senaste inventering runt 10 miljoner, detta för en relativt liten firma.
Man måste ha en lånebil till kunden, krav.
Detta är några exempel för ett enda märke och de flesta överlever inte bara med ett utan måste investera i flera olika bilmärken där alla kräver sina egna system och specialverktyg samt fortlöpande utbildningar (som alla är tvingande).
Så kan man fortsätta länge med väldigt många andra saker som krävs.
Vi pratade verktyg nu . Elller hur !
Kurser för auktoriseringar. Har vi med och det skiten kostar oss lika mycket pengar
Som för dig.
Min bästa polare driver driver bilverkstad
Då jag är lite vassare på ekonomi en va han är
Så har jag hjälpt honom i ca 15 år
Dina egna påslag på oljor och delar
Vill du vi ska lyfta det med i denna tråd ?
Trots dina 900-1300 kr i timmen
För vissa utrustningar. Har vi en maskinkostnsdH hanson#16 skrev:Fråga: debiterar ni extra när ni utnyttjar mer avancerad utrustning? Låt säga att fakturarad som heter servicebil 500kr?
Var någonstans drar man slutsatsen att man har rätt att kalla ockerpris för rabatt bara för att man har dyr utrustning? Så länge du åker ner till Ahlsell på tid som debiteras en kund för en kunds räkning kan du varken moraliskt eller lagligt lägga på mer än ngr procent på materialet. Du är i detta fall inte återförsäljare utan tjänsteutövare. Har du ett förråd /butik i bussen som du säljer från så kan du debitera vad du vill men så länge som du glider iväg med kundens shoppinglista till Ahlsell på fakturerad tid är det kört. Din prio ett som tjänsteutövare är nämligen din kunds väl och ve- kundens intressen. Om ni nu vänder er till privatpersoner så läs konsumentköplagen!
Som filmutrustning tex
95%. Av verktygsutrustningen ser ni konsumenter som ett krav att jag ska ha !.
Och den tar jag inget extra för då jag behöver dem för att kunna utföra allla förekommande arbeten .
Sen verkar du tro att alla! Vidare är födda synska. Hur f-n ska jag veta exakt vad som går åt för det arbete du vill ha gjort utan att titta på det innan ?
Inte ens ett 24 meters ekipage med hyllor för material skulle garantera att jag har allt med i bilen när jag kommer .
Fattas något eller det passar inte för 12 CI röret visa sig vara ett målat 11 rör när man kapat .
Det har även hänt att jag stött på 9.8 .
Någon djävla tomte löder in tumrör
Nu är det inget roligt längre .
Man får övergå till heta arbeten
Så ja vi tar betalt för bilen och dem kostnader
Vi har på dem . Behöver jag åka till grossisten
För mer material av någon andledning
Är det min tid som jag måste debitera för
Vill du inte betala för det ? Ja då får vi inte ihop ditt den dagen . Skriver av jobbet och kommer tillbaka nästa dag . Budbilen från Ahlsell /Dahl
Kommer inte07:00 jag kan sitta hemma hos dig och invänta leverans med timdebitering
Eller lösa det samma dag . Betydligt billigare .
Hur vill du ha det ?
Du väntar gärna 3 dagar på bilverkstan för en material leverans . Men du frugan din väntar fan inte 3 dagar på att kunna duschsa gå på wc
Eller frysa hemma för du inte ville betala dem 30- 60 min det kan ta att hämta det som saknas
Om/när du behöver åka iväg från kunden till grossisten för att hämta/köpa någon del:V vvs facit skrev:Så ja vi tar betalt för bilen och dem kostnader
Vi har på dem . Behöver jag åka till grossisten
För mer material av någon andledning
Är det min tid som jag måste debitera för
Vill du inte betala för det ? Ja då får vi inte ihop ditt den dagen . Skriver av jobbet och kommer tillbaka nästa dag . Budbilen från Ahlsell /Dahl
Kommer inte07:00 jag kan sitta hemma hos dig och invänta leverans med timdebitering
Eller lösa det samma dag . Betydligt billigare .
Hur vill du ha det ?
Du väntar gärna 3 dagar på bilverkstan för en material leverans . Men du frugan din väntar fan inte 3 dagar på att kunna duschsa gå på wc
Eller frysa hemma för du inte ville betala dem 30- 60 min det kan ta att hämta det som saknas
- Gör du påslag på materialet? Ungefär hur mycket? Är det lika mycket påslag på det materialet som på det material du har liggande ”på hyllan” i bilen?
- Gör du någon timdebitering på restiden till/från grossisten?
- Gör du någon post för servicebilen?
Redigerat: