Hej,
Jag har ärvt en trasig borrmaskin av antingen min far, morfar eller morbror. Borrmaskinen var annars i väldigt bra skick.
Hand justerar chucken på en orange borrmaskin på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har nog gått sönder någon gång men ägaren har tänkt att den kanske går att fixa då tid finns men den har blivit liggandes. Så även hos mig, i kanska tio år. Jag har också tänkt att den kanske går att fixa någon gång.
Under julen tog jag mig tid och felsökte och "tyvärr" efter mycket skruvande upptäckte jag att en lindning på statorn är av. Den goda nyheten är väl dock att jag ser brottet.
Kompakt elektrisk motor med lösa kopparkablar och anslutningar, placerad på ett träbord bredvid en orange plastdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid de röda pilarna så ser man ena änden av tråden. Den andra änden är där men svår att se.
Vad tror ni, skulle en person som är duktig på att löda kunna skarva ihop brottet igen?

(En liten dålig nyhet är dock att jag meckat isär borrmaskinen så pass, så jag är osäker på om jag får ihop den igen. Det är nästan lite så jag skäms, bla lossade jag kablarna från själva tryckkontakten så det är lite osäkert om den går att få ihop.)

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Det finns inte reservdelar till den.
Har en sådan borrmaskin.
 
  • Gilla
Ville79
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Det finns inte reservdelar till den.
Har en sådan borrmaskin.
Nä, de tror jag inte heller det gör. OM jag såg rätt är den från 70-talet.
 
Om du kommer åt båda ändarna vid brottet och det finns lite plats, så går det troligen att skarva och isolera.
Men varför har ledaren gått av?
 
  • Gilla
sawallen och 1 till
  • Laddar…
Förutom att det kan vara ett kul projekt att få en pryl att fungera igen, så fyller den ju ingen större funktion som du ändå inte kan göra med din skruvdragare......vill man ha den för att den ev orkar lite större borr skulle jag ändå välja något annat som har kastskydd osv.
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Förutom att det kan vara ett kul projekt att få en pryl att fungera igen, så fyller den ju ingen större funktion som du ändå inte kan göra med din skruvdragare......vill man ha den för att den ev orkar lite större borr skulle jag ändå välja något annat som har kastskydd osv.
Jodå det finns många användningsområden enligt mig, tex om man vill polera något, slipa med sliprullar/slipdrum, borra i trä och metall osv. Just för att slippa slita på sin batteridrivna skruvdragare under tidskrävande arbetsmoment och tuffare uppgifter.

Dom brukar inte sällan vara kraftigare än batteridrivna dessutom, och går skiten sönder så kan du köpa en ny på loppis för en hundring..typ
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
när dylika saker går sönder och viss sannolikhet skall skrotas, kanske till och med borde skrotas; är det enligt mig värt att ta isär prylen för att se hur den fungerarar, och kanske återanvända någon användbar del. exempelvis skruvarna.

oftare än inte hittar man felet, och inte sällan går det att åtgärda med rimlig insats.

andra gånger är det inte så. som i det här fallet. men det var kul och rätt att ta isär den likafullt:)
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
Jag har ärvt en trasig borrmaskin av antingen min far, morfar eller morbror. Borrmaskinen var annars i väldigt bra skick.
[bild]
Den har nog gått sönder någon gång men ägaren har tänkt att den kanske går att fixa då tid finns men den har blivit liggandes. Så även hos mig, i kanska tio år. Jag har också tänkt att den kanske går att fixa någon gång.
Under julen tog jag mig tid och felsökte och "tyvärr" efter mycket skruvande upptäckte jag att en lindning på statorn är av. Den goda nyheten är väl dock att jag ser brottet.
[bild]
Vid de röda pilarna så ser man ena änden av tråden. Den andra änden är där men svår att se.
Vad tror ni, skulle en person som är duktig på att löda kunna skarva ihop brottet igen?

(En liten dålig nyhet är dock att jag meckat isär borrmaskinen så pass, så jag är osäker på om jag får ihop den igen. Det är nästan lite så jag skäms, bla lossade jag kablarna från själva tryckkontakten så det är lite osäkert om den går att få ihop.)

Mvh
Fredrik
vad är det för märke?
 
Black & Decker
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Black&Decker, från den tiden det var något att ha. Minns att farsan hade en.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jag höll i en likadan Black & Decker på skroten för en månad sedan. Skulle jag ha vetat så skulle du ha haft ett reservdelslager där.

Jag håller mig med såna där gamla sladdmaskiner i snickarverkstaden. Det tar tid att byta mellan borr och sänkare och skruvbits och gamla sladdmaskiner är billiga så dem kan man ha flera av och spara tid och minska frustrationen.

Om det inte lyckas att löda ihop lindningen på statorn så är det relativt enkelt att linda om med en ny trådhärva.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Nä, de tror jag inte heller det gör. OM jag såg rätt är den från 70-talet.
Hade en sån på 60 talet,opererade bort pluggen på moppecylindern med den!😅
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
har du kollat ebay efter delar
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
De äldre med metallskal brukar kittla intressant i händerna. Jag klippte sladdarna och skickade iväg min fars till metallskrot, den något yngre med plastskal har jag kvar primärt för slagfunktionen. Nu har jag en större och bättre maskin för slagfunktionen så jag borde kasta den också. Kuriosa är att rotorn byttes på samtliga och den nyare tror jag t o m är bytt två gånger.
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig upplevt något kittel i händerna.
Skyddsjorden skall skydda mot det.

Vanligen är det rotorn "ankaret" som brinner på dem till slut. Eller så blir kollektorn sönderbränd. Kan man inte få tag på ett nytt så kan man linda om det gamla och i värsta fall byta kollektor om man hittar någon som passar. Fast det är ingen enkel operation. Det vet jag som har gjort det.
Att linda om statorn är däremot enkelt.
 
  • Gilla
tompa_62 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.